۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۳۰۸۳۱
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان:

ذات حق قدیم ازلی است

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه ذات حق قدیم ازلی است، گفت: آن حقیقتی که همیشه است و بالذات دوام دارد، حضرت حق است.
ذات حق قدیم ازلی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدجعفر سیدان استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه آیت الله خویی در ادامه مباحث خطب توحیدی نهج البلاغه، گفت: سلسله کائنات، هریک ممکن اند و نیازمند و در ارتباط با یکدیگر قرار دارند و نهایت این سلسله به حقیقت معلول نیست.

وی ادامه داد: آن حقیقتی که همیشه است و بالذات دوام دارد، حضرت حق است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان افزود: آخر یعنی وقوف سالک در سیر معرفت، وقتی در مسیر معرفت سالم حرکت می کند که حقایق کائنات را متوجه باشد، و نهایت چیزی که سالم متوجه آن می شود، شناخت ذات خداست.

این کارشناس علوم دینی ابراز داشت: اشیا به غنی مطلق نیازمندند. پس آن غنی مطلق، اول است.

آیت الله سیدان خاطرنشان کرد: حیث ذات مقدس، حیث مکانی نیست و محدودیت ندارد که معلول و محتاج باشد، همچنین اصل موضوعی قطعی که یک واجب الوجود قائم بالذات، یک حقیقت قائم بالذات که معلول نیست، باید باشد و حقیقتی که معلول نباشد، باید باشد تا موجوداتی که تحقق پیدا می کنند.

وی یادآور شد: عارفی که در شناخت حقایق سیر می کند و خدا را آخر و نهایت معرفت خواهد دید؛ اوست که اول و آخر است.

استاد سطوح عالی حوزه خراسان اظهار کرد: موجودی غیر خدا، ممکن العدم است پس توانایی آخر بالذات بودن را ندارد و آنکه هیچ بطلانی در آن نیست، ذات حق است.

آیت الله سیدان گفت: جز خدا، قدیمی نیست و تاثیر و تاثر در شی حادث است، در حالی که  قدیم ازلی است، واجب الوجود است./۹۷۰۵/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات