۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۵۳۰۸۰۹
آیت الله ری شهری:

تقوا منشا کامیابی انسان در دنیا و آخرت است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کامیابی و گرفتاری حیات دنیا مطلق نیست، گفت: مفلحون کسانی هستند که در دنیا و آخرت کامیاب هستند و همه صفات متقین در وجود آنان متجلی است.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه تفسیر سوره مبارکه بقره که در مصلای بزرگ آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: خداوند در آیات ابتدایی به توصیف صفات متقیان می‌پردازد.

وی افزود: حضرت حق هدایت را برای اهل تقوا بیان می‌کند و می‌فرماید: متقین کسانی هستند که به غیب ایمان داشته و نماز را اقامه می‌کنند و اهل انفاق هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مفلحون از هدایت ربانی برخوردار هستند، ابراز کرد: مفلحون کسانی هستند که در دنیا و آخرت کامیاب هستند و همه صفات متقین را در وجود آنان تجلی یافته است.

آیت‌الله محمدی ری شهری با طرح این پرسش که اگر مفلحین در دنیا کامیاب هستند پس چرا اهل تقوا دچار این همه مصیبت می‌شوند؟ اظهار داشت: طبق صریح روایات؛ گرفتاری و مصائبی که انتهای آن خوشی ابدی باشد، کامیابی حقیقی است و لذتی که پایان آن آتش جهنم باشد برای انسان سراسر مصیبت و ناکامی است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با استناد به رواتی از پیامبر(ص) گفت: حضرت فرمودند: کسی که در دنیا وضعش خوب باشد و از انواع لذائذ دنیا بهره‌مند است ولی مشکل آخرتی دارد در قیامت ماموران دوزخ لحظه‌ای او را به آتش جهنم وارد و سریع از دوزخ خارجش می‌کنند سپس از او پرسیده می‌شود آیا در دنیا کامیابی مشاهده کرده‌ای؟ این فرد پاسخ می‌دهد من اصلا کامیابی نداشتم.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: بنابراین لذتی که انتهای آن گرفتاری است، کامیابی نیست و گرفتاری که بعدش کامیابی باشد، شر نیست.

وی اضافه کرد: برخی بر مجاهدان خرده می‌گیرند که چرا افرادی به جنگ می‌روند و شهید می‌شوند خداوند در پاسخ آنان می‌فرماید: چه بسا از چیزی خوشتان نمی‌آید ولی به نفع شما است؛ در روایات ائمه اطهار(ع) چنین نقل شده که اگر انسان بمیرد و جای او در قیامت نیکو باشد هرگز آرزوی برگشت به دنیا را نمی‌کند مگر شهدا.

این استاد اخلاق در ادامه خاطر نشان کرد: کامیابی و گرفتاری حیات دنیا مطلق نیست./813/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات