۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۳۰۸۰۷

نخستین شماره فصلنامه سنجه کتاب در بازار نشر

انتشارات دارالحدیث، نخستین شماره از فصلنامه «سنجه کتاب » را در سه بخش معرفی و نقد کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب‌های دینی بزرگسال و پرونده ویژه منتشر کرد.
فصلنامه سنجه کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات دارالحدیث، نخستین شماره فصلنامه معرفی و نقد کتاب‌های دینی عمومی «سنجه کتاب» ویژه بهار ۱۳۹۶ را منتشر کرد.

این فصلنامه نشریه‌ای است ویژه معرفی و نقد کتاب‌های دینی عموی(ترویجی) که ناشران مختلف کشور برای مخاطبان جوان، نوجوان و کودک منتشر کرده‌اند و در این نشریه کتاب‌ها از نظر محتوایی، ادبی و هنری، بررسی و معرفی می‌شوند.

این فصلنامه بعد از مقدمه مدیر مسؤول از سه بخش کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب‌های بزرگسال، و پرونده ویژه:«ترجمه خواندنی قرآن» تشکیل شده است.

نزدیک به چهل سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و در این مدت، فضای فرهنگی جامعه بسیار متحول شده و با تهاجمی عظیم از سنخ فرهنگ روبه رو هستیم، از این رو حجت‌الاسلام محمد تقی سبحانی مدیر مسؤول این فصلنامه در این باره چنین می‌نویسد:

گسترش اعجاب انگیز فضای مجازی در جوامع بشری نمی‌توان انکار کرد، در این میان محیط‌های مسموم در فضای مجازی نیز به صورت قارچ گونه‌ای توسعه یافته‌اند و غفلت از وجود خوراک فرهنگی نامناسب و مسموم در فضای مجازی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به فرهنگ جامعه وارد ساخته‌اند و در آینده نیز ادامه خواهد یافت، حجم بالای متن ترجمه‌ای و نیز ضعف بیاید در آثار تولید، مزید به علت شده است، اینجاست که اهمیت جریان‌سازی در جهت تولید آثار فاخر از نظر محتوایی و شکلی آشکار می‌گردد؛ جریانی که بتوان برای این نویسندگان و نوقلم و ناشران دغدغه‌مند و متعهد به دین و وطن باشد و کمکی در جهت پاسداری و نیز احیای فرهنگ دینی و ملی به شمار آید.

 نگارنده این سطور اطمینان دارد که در فضای فرهنگی جامعه امروز، عده‌ای باید با فداکاری از هویت ملی و دینی جامعه مراقبت کنند و و برای ترویج آن از هیچ کوششی دریع ننمایند؛ زیرا بدون پاسداری از وجوه تمایز فرهنگی و ملی، هویت یک ملت به مخاطره خواهد افتاد؛ خودباختگی فرهنگی بر جامعه سایه‌گستر می‌شود و دیری نخواهد نپایید که از آن ملت متمایز و برخوردار از هویت مستقل، جز یاد و خاطره، چیزی باقی نخواهد ماند.

همچنین وی درباره  اهداف از  انتشار  فصلنامه «سنجه کتاب» چنین آورده است:

 به نظر می‌رسد تبیین ملاک و معیارهای آثار مکتوب عمومی، یکی از اقدامات مهم در جهت تحقق این هدف خواهد بود و دست‌اندرکاران «سنجه کتاب» برآن‌اند که هدف خود را از طریق استفاده از دیدگاه‌های صاحب نظران و بررسی نقد عالمانه آثار منتشر شده در حوزه‌های مختلف عمومی محقق سازند و بدیهی است از این طریق، آثار برجسته و ضعیف معرفی خواهند شد و هموطنان گرامی با آگاهی از ملاک‌های کتاب خوب و نیز آثار برتر نسبت به مطالعه این دسته آثار، ترغیب و تشویق خواهند شد و از کتابی که از پشتوانه دانش و تجربه کافی برخوردار نیست، فاصله خواهند گرفت.

 در این فصلنامه به معرفی، بررسی و نقد کتاب‌هایی که مضامین اخلاقی، تربیتی و دینی دارند و در پاییز و زمستان 95 منتشر شده‌اند، پرداخته شده است.

در بخش اول این شماره از فصلنامه موضوع‌های: آقای مهمان نواز، مردی از جنس آسمان، پی‌نما در آزادی اسیران، 10 قصه از امام هادی(ع)، خداشناسی از جنس کودکانه، شکوفه‌ای برای تربیت خردسالان، معرفی سبک زندگی متفاوت به مخاطب نوجوان!، مادر مهربان همه، وقتی ناشر و نویسنده هماهنگ نیستند! بررسی شده است.

خداشناسی مبحثی است که در سال‌های اخیر، موضوع فکری بعضی از محققان، ناشران و نویسندگان شده است و دست‌اندرکاران ادبیات در این سال‌ها به این فکر افتاده‌اند که فضای جدیدی در بحث خداشناسی و دین ایجاد کنند و راه‌کارهای تازه‌ای برای آن وادی بیابند، از این رو هاجر زمانی زیر عنوان «خداشناسی از جنس کودکانه» به نقد و بررسی مجموعه 20 جلدی «خدای ما چه جوریه؟» نوشته سید محمد مهاجرانی پرداخته و در این زمینه اینگونه آورده است:

در این کتاب‌ها ما با داستان‌ها به معنای متداول آن روبه‌رو نیستیم. بیشتر متن‌های کتاب، روایت‌های خبری و غیرداستانی به زبان ساده برای کودکان خبری و غیر داستانی به زبان ساده برای کودکان یا بهتر است بگوییم «خاطراتی خیالی ـ واقعی» هستند که بار داستانی ندارند و برخلاف تأکید شناسنامه کتاب، این مجموعه مناسب گروه سنی «ب» نیست و مخاطبان سطح پایین‌تر، یعنی خردسالان را دربرمی‌گیرد؛ چرا که پرداخت موضوع به صورت شفاهی است و شیوه پرداخت به دور از قالب‌های داستانی رایج برای گروه سنی «ب» است. لازم به توضیح است که مخاطب در این گروه سنی، بیشتر علاقه به آموزش غیر مستقیم دارند و آموزش مستقیم باعث می‌شود ارتباط خوبی با کتاب برقرار نکنند.

 نویسنده به جای ایجاد سؤال در بافت داستان، سؤال‌هایی در انتها کتاب طرح می‌کند تا مخاطب را به فکرکردن در موضوع و مفهوم عمیق و پیچیده‌ای به نام خداشناسی وادارد.

همچنین در بخش دوم این فصلنامه مطالب: گردآوری سرمایه توحیدی ادبیات فارسی، شعر توحیدی، عرصه پروازهای شاعره، شعر توحیدی در تاریخ گهربار ادبیات فارسی و معرفی اجمالی مجموعه فاخر «شعر توحید»، دیانت در سیاحت، سنگ‌های را با خودت واکن!، دویدن بر تیغه تردید و درنگی بر همه دلایل متحیر واکاوی شده است.

در پرونده ویژه این فصلنامه نیز عنوان‌های: درنگی در ترجمه قرآن به شیوه مقصدگرایی، ترجمه موجود پاسخگو نبود!، ترجمه خواندنی قران «ترجمه‌ای از نوع پیام‌رسان و تفسیری»، نقدی کوتاه بر ترجمه روان و خواندی قرآن کریم و ترجمه تحت‌اللفظی و آسیب‌های آن را بهتر بشناسیم را مطالعه می‌کنیم.

محمد امین فقهی زیر عنوان «تلاش ارزشمند برای ارائه ترجمه ساده و همه فهم» به نقدی کوتاه بر ترجمه روان و خواندنی قرآن کریم حجت‌الاسلام علی ملکی پرداخته است و در این زمینه چنین نگاشته است:

یکی از بزرگ‌ترین از خصوصیات این ترجمه، کار جمعی و استفاده نخبگان و متخصصان و نظرهای مختلف و همکاری افراد بسیار در رشته‌های مختلف این کار است و ویژگی دوم، ساده و روان بودن و رعایت دستورهای نگارشی و ویرایشی است. وجه تمایز دیگر، طرح زیبا و در صفحه آرایی آن است که امیدوارم این برجستگی‌ها سرلوحه‌ها مترجمان بعدی قرار گیرد.

 ابتدا درباره عنوان «ترجمه تفسیری و پیام رسان برای نوجوانان و جوانان» باید گفت که قرآن حکیم جامع و برای همه است و بدین گونه جداسازی نمودن شایسته نیست؛ چرا ما فکر می‌کنیم نوجوانان و جوانان متوجه نمی‌شوند و باید سادگی را برای آنان فراهم کرد؟

ترجمه باید مثل متن قرآن عظیم، ساده و همه فهم باشد و البته برای هر فرد با درجه‌های مختلف می‌تواند سطح برداشت متفاوت داشته باشد و به نظر من جدا کردن متن اصلی قرآن مبین بدین صورت برای نوجوانان و جوانان درست نیست و به گونه‌ای کسر شأن برای آنهاست.

انتشارات دارالحدیث، نخستین شماره فصلنامه «سنجه کتاب» را در ۸۴ صفحه و به قیمت ۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

 

ارسال نظرات