۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۵۳۰۷۱۲

بررسی سبک زندگی اسلامی از سوی دانشجویان آمریکای شمالی

انجمن اسلامی دانشجویان آمریکای شمالی (MSA-PSG) همایش چهار روزه‌ای را با عنوان «سبک زندگی اسلامی» در شهر سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا آمریکا برگزار می‌کند.
سبک زندگی اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، سبک زندگی اسلامی (Islamic Life Style) یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تمام مسلمانان در آمریکای شمالی است که متاسفانه در دهه‌ی اخیر، تفکر لیبرال (به عنوان تفکر غالب جامعه‌ غربی) با برنامه‌ کاملاً مدون در حال استحاله‌ مفهوم سبک زندگی اسلامی است. 
 
بدین منظور انجمن اسلامی دانشجویان آمریکای شمالی (MSA-PSG) همایش‌های سالانه‌ خود را بر اساس چشم‌اندازی پنج ساله متمرکز بر موضوع سبک زندگی اسلامی طراحی کرده است. 
 
 این همایش در ۲۱ دسامبر (سی‌ام آذر)  به مدت ۴ روز موضوع «خانواده» را به عنوان قالب اصلی زندگی اسلامی مورد بررسی قرار خواهد داد.

کمپین حزب انگلیسی علیه مسجدی خیالی

حزب ملی بریتانیا کمپینی علیه طرح ساخت یک مسجد به راه انداخته که به گفته مقامات محلی، هیچ برنامه‌ای برای ایجاد آن وجود ندارد.

این حزب راستگرای افراطی بروشورهایی را در شهر «لوث» در منطقه «لینکلن شر» انگلیس توزیع کرده که در آن‌ ادعا شده یک ساختمان قرار است به زودی به مکان عبادی مسلمانان تبدیل شود.

در این بروشور آمده: پاییز امسال، حزب ملی بریتانیا کمپینی برای توقف ساخت این مسجد پیشنهادی در لوث راه‌اندازی می‌کند. 

طراحان این بروشور همچنین ادعا کرده‌اند که با تقاضای ساخت این مسجد موافقت خواهد شد، زیرا سیاستمداران لوث منافع مسلمانان را در اولویت اول قرار می‌دهند.

این در حالی است که مقامات لینکلن‌شر می‌گویند که هیچ درخواستی برای ساخت مسجد در این منطقه دریافت نکرده‌ایم.

حزب ملی بریتانیا ادعا کرده که انکار این مسئله، بخشی از توطئه سیاستمداران این منطقه است.

سخنگوی این حزب گفت: هدف ما از راه‌اندازی این کمپین، پرسیدن نظر مردم در مورد ساخت یک مسجد جدید در شهر لوث است پیش از آنکه خیلی دیر شود.

حزب ملی بریتانیا در سال ۱۹۸۲ شکل گرفت. رییس سابق این حزب به دلیل نفرت نژادی و آزار و اذیت اعضای این حزب اخراج شد.

با قدرت گرفتن احزاب افراط‌گرا در اروپا در سال‌های اخیر، حزب ملی بریتانیا نیز فعالیت خود را بیشتر کرده و گفتمان خود را بر اسلام‌هراسی، مقابله با مهاجرت و خروج از اتحادیه اروپا متمرکز کرده است.

آتش سوزی عمدی در محوطه بیرونی مسجدی در ملبورن 

یک نفر با ریختن مواد آتش‌زا در امتداد حصار بیرونی محوطه مسجدی در جنوب ملبورن استرالیا، چمن‌های این مرکز اسلامی را تا ۱۵ متر سوزاند و به آتش کشید.

در یک آتش سوزی تعمدی در مسجد شهر ملبورن واقع در استرالیا، چمن‌های محوطه بیرونی این مرکز اسلامی در شعله‌های آتش سوختند.

گزارش‌ها حاکی است یک مرد نانشناس با ریختن مواد آتش‌زا در امتداد حصار فلزی بیرونی محوطه مسجدی واقع در هالام شمالی در جنوب ملبورن، این محوطه را به آتش کشیده است. آتش سوزی در حدود 15 متر در امتداد حصار دیوار بیرونی حیاط مسجد پیشروی کرده است.

هرچند در گزارش‌های اولیه آمده بود که در ساعت 10:30 شب گذشته آتش سوزی از طریق انداختن کوکتل مولوتوف بر چمن‌های بیرونی مسجد ملبورن گسترش یافته است، با این حال پلیس ویکتوریا پس از بررسی مدعی شد کوکتل مولوتوف مسبب این آتش سوزی نشده و یک نفر مواد آتش‌زا در مسیر حصارها ریخته و آن را به آتش کشیده است.

خوشبختانه آسیبی به ساختمان اصلی مسجد وارد نشده است و کسی در این مرکز صدمه ندیده است. پلیس در حال بررسی حادثه می‌باشد و هنوز هیچ مظنونی در این رابطه دستگیر نشده است.
مقامات پلیس ویکتوریا از مردم خواستند هر گونه اطلاعاتی را در این زمینه را به این اداره گزارش دهند.

راننده تاکسی مسلمان مانع کلاهبرداری ۱۲ هزار دلاری از سالمند بازنشسته انگلیسی شد 

یک راننده تاکسی مسلمان در مارلو باکینگهام‌شر انگلستان، پس انداز ۱۲ هزار دلاری سالمند بازنشسته را که کلاهبرداران قصد دزدیدن آن را داشتند، بازپس گرفته و مانع این دزدی شد.

این راننده، هنگامی که متوجه شد کلاهبرداران قصد کلک زدن به سالمند بازنشسته را دارند، مانع این اتفاق شد.

کلاهبرداران با «بری استون»، سالمند بازنشسته تماس گرفته و وانمود کردند از طرف پلیس هستند و در حال انجام تحقیقات درباره یک پرونده اختلاس بانکی می‌باشند. آن‌ها از این سالمند خواسته بودند برای از دست ندادن سرمایه زندگی‌اش حساب پس اندازش را خالی کند و به آدرسی بفرستد.

این سالمند 78 ساله نیز فریب آن‌ها را خورده و 12 هزار یورو را از حساب بانکی‌اش خارج کرده و از طریق تاکسی آن را به لندن جایی که کلاهبرداران خواسته بودند فرستاد. در این میان راننده تاکسی متوجه کلاهبرداری شده و پول را به پیرمرد بازگرداند.

رشید راننده مسلمان در این باره می‌گوید: زمانی که از او پرسیدم درون بسته چیست به من گفت هدیه‌ای برای پسرش می‌فرستد. به نظرم درست نمی‌آمد و از او خواستم حقیقت را بگوید. زمانی که متوجه ماجرا شدم با دفترم و اداره پلیس تماس گرفتم.

رشید افزود: من معتقدم دزدیدن سرمایه زندگی یک نفر غیراخلاقی است، به ویژه یک سالمند بازنشسته،  من فقط خوشحالم که توانستم مانع این اتفاق شوم. معتقدم اگر کلاه‌برداری‌های مشابه را ندیده بودیم وی حتما تمام پولش را از دست می‌داد.  این واقعا غم انگیز است که چنین اتفاقاتی می‌افتد و من امیدوارم با بالابردن آگاهی از کلاهبرداری‌های مشابه جلوگیری شود.

پیرمرد بازنشسته که سرمایه زندگی‌اش به او بازگردانده شده بود، جوان مسلمان را یک مرد فوق العاده و یک دوست خوب توصیف کرد.

معرفی اسلام در ایلینوی آمریکا با طرح «درهای باز»

مسجد و مرکز اسلامی شهر ناپرویل در ایالت ایلینوی آمریکا از پیروان همه ادیان دعوت کرد تا در پنجمین مراسم درهای باز این مسجد شرکت کنند.

در این مراسم که روز یکشنبه 23 مهر از ساعت 11 صبح الی 5 بعد از ظهر به وقت محلی برگزار خواهد شد، جنبه‌های مختلف از اسلام و زندگی مسلمانان در غرفه‌های فرهنگی به غیرمسلمانان معرفی می‌شود. 

شعیب خدری، رییس مرکز اسلامی ناپرویل در این باره گفت: غرفه‌هایی برای توضیح درباره ابعاد مختلف اسلام برپا شده است و همه شرکت‌کنندگان می‌توانند از این غرفه‌ها بازدید کرده و سوالات خود را بپرسند. 

وی افزود: شرکت‌کنندگان می‌توانند با امام جماعت مسجد موضوعات مختلف را مورد بحث قرار داده و ضمن دیدار با اعضای مسجد، برگزاری نماز جماعت را از نزدیک ببینند. 

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی با عنوان «سفری در زمان» که به صورت چندرسانه‌ای است، گفت: خوشنویسی اسامی بازدیدکنندگان غیرمسلمانان به زبان عربی در غرفه‌ها و سرگرمی برای کودکان نیز بخشی از این مراسم است. 

همچنین بازدیدکنندگان با غذاهای سنتی خاورمیانه و آسیای جنوبی پذیرایی خواهند شد.

اختلاف میان هندوها و مسلمانان نتیجه توطئه دشمنان انسانیت است 

ولانا متین الحق اسامه قاسمی رییس جمعیت علمای اسلام در ایالت اتارپرادش هند در اجلاس اعضای این جمعیت بیان داشت: مسلمانان هند جزء جدانشدنی ملت بزرگ هند بوده و هستند و از استقلال کشور گرفته تاکنون خدمات ارزشمندی داشته اند.

وی با بیان اینکه اختلافات میان هندوها و مسلمانان نتیجه توطئه دشمنان انسانیت است گفت: اسلام دین انسانیت و رحمت است و اختلافاتی که در میان ادیان به آن دامن زده می شود توطئه دشمنان انسانیت است.

کمک ۳۸ هزار پوندی مسلمانان به قربانیان منچستر

گروه مشارکت و توسعه مسلمانان (MEND) در حمایت از کمپین «ما کنار هم هستیم» (WeStandTogether#)که برای تقویت صلح در منچستر راه‌اندازی شده است، چکی به مبلغ ۳۸ هزار پوند به کمیته صلیب سرخ منچستر اهدا کردند. 
در حادثه تیراندازی در یک کنسرت در منچستر که اول خرداد اتفاق افتاد، حداقل ۲۰ تن کشته و ده ها تن نیز زخمی شدند. 
 
دکتر سیما اقبال، رییس گروه توسعه و مشارکت مسلمانان گفت: با راه‌اندازی صفحه درخواست کمک به خانواده‌های کشته‌شدگان حادثه منچستر در شبکه‌های اجتماعی در طول چند روز حدود ۳۸ هزار پوند جمع‌آوری شد. 
 
این گروه همچنین یک سرویس مشاوره برای کسانی ارائه کرده که به خاطر دین خود، از تبعیض رنج می‌برند.

اسلام‌هراسی، رادیکالیزه شدن و ادغام جمعیتی سه موضوع مرتبط هستند 

فعالان مسلمان در ایرلند در همایشی، سه مبحث اسلام‌هراسی، رادیکالیزه شدن و ادغام جمعیتی را مورد بررسی قرار داده و این سه موضوع را بهم مرتبط اعلام کردند.

سمپوزیوم «مبارزه با اسلام‌هراسی، رادیکالیزه شدن و ادغام جمعیتی» در شهر دوبلین پایتخت ایرلند برگزار شد و در این گردهمایی فعالان مسلمان خواستار ایجاد یک برنامه آموزشی «فکری» در مدارس ایرلند و ارائه الگوهای شخصیتی برجسته برای نسل جوان مسلمان به منظور جلوگیری از افراط‌گرایی شدند.

دکتر معیز حجاز، یک پزشک عضو جامعه مسلمانان سودانی در ایرلند و برگزارکننده سمپوزیوم گفت: اخیرا نگرانی‌هایی در رابطه با جامعه مسلمانان سودانی‌تبار در ایرلند شاهد هستیم. یکی از این مسائل اصلی سه موضوع اسلام‌هراسی، افراط‌گرایی و ادغام است که با هم ارتباط نزدیک دارند.

وی افزود: دلیل اینکه ما این سه موضوع را به برای عنوان سمپوزیوم انتخاب کرده‌ایم این است که معتقدیم این سه با همدیگر مرتبط هستند. افراط‌گرایی و تروریسم اسلام‌هراسی را تحریک می‌کنند و اسلام‌هراسی نیز منجر به گسترش عدم ادغام جمعیتی و تفرقه در جامعه می‌شود. این یک چرخه معیوب است که توقفی نداشته و هم‌چنان ادامه دارد.

تهمینه قاضی یک فعال مسلمان و مدیر سابق سازمان مسلمانان انگلستان برای دموکراسی گفت: ایرلند نیاز به برنامه‌ای دارد تا جلوی رادیکالیزه شدن جوانان را بگیرد.

قاضی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: من معتقد هستم که سطح افراط‌گرایی در جوانان ایرلندی کمتر از جوانان انگلیسی است، با این حال مسئله رادیکالیزه شدن در میان جوانان ایرلندی هم وجود دارد.

وی از زنان و دختران مسلمان نسل جوان جامعه ایرلند خواست در هر کجا که می‌توانند علیه تبلیغات افراط‌گرایان و تروریست‌ها ایستادگی کنند.

قاضی گفت: افراط‌گرایی تنها به معنای افراط‌گرایی اسلامی نیست بلکه نژادپرستی و تبلیغات راست افراطی را نیز شامل می‌شود.

اندونزی میزبان همایش بین‌المللی «میانه‌روی در اسلام» شد

شعبه مجمع جهانی فارغ‌التحصیلان الازهر در اندونزی با همکاری دولت محلی استان «نوسا تنگار غربی» این کشور، چهارمین همایش ملی خود برای فارغ‌التحصیلان اندونزیایی دانشگاه الازهر را برگزار می‌کند.

این همایش با عنوان«میانه‌روی در اسلام؛ ابعاد و گرایش‌ها»، ۲۵ لغایت ۲۸ مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد و «عباس شومان»، معاون شیخ الازهر، «اسامه یاسین»، نایب رییس مجمع جهانی فارغ‌التحصیلان الازهر، «عبدالدایم نصیر»، دبیرکل مجمع جهانی فراغ‌التحصیلان الازهر و مشاور شیخ الازهر از جمله شخصیت‌های مصری حاضر در این همایش هستند.

در این همایش ۴ روزه، سه محور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد که محور نخست شامل «ایمان و کفر در مسائل روز» است که موضوعات مختلفی همچون «مرزهای ایمان و کفر در قرآن و سنت نبوی»، «نشانه‌های میانه‌روی در مفهوم ایمان و کفر از منظر اشاعره»، «مسئله ایمان و کفر در مسائل اعتقادی تا استدلال‌های سیاسی و اجتماعی»، «خطر افراط‌گرایی و تعصب مذهبی در تعریف مفهوم ایمان و کفر»، «پدیده تکفیر، بدعت‌گذاری، گمراه‌سازی و تاثیرات سوء آن در امنیت اجتماعی» را شامل می‌شود.

«فتوا و مسائل معاصر بشری» عنوان دومین محور این همایش است که «مشکلات واقعیت و چشم‌انداز آینده»، «فتوا و ضوابط آن در شریعت اسلامی»، «صدور فتوا و احکام و ابزارهای آن»، «نوگرایی در رویکردهای صدور فتوا و فرهنگ مفتی»، «فتوا و قانون در نظام حکومت معاصر»، «خطرات فتواهای نادر و شاذ و راه‌های بررسی آنها»، «علل و انگیزه‌های تغییر فتوا در جهان معاصر»، «فتوا میان ضرورت الزام و مشکل اجرا»، «فتواهای شبکه‌های ماهواره ای و اجتماعی و حواشی آن» موضوعات این محور را تشکیل می‌دهد. 

«مشکلات تبلیغ و مبلغان در عصر معاصر»، «فعال‌سازی تبلیغات اسلامی در عصر فن‌آوری اطلاعات»، «شبهات ادعای جهاد برای اجرای شریعت و برپایی دولت خلافت»، «رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و نقش آن‌ها در هدایت افراد، گروه‌ها و جوامع معاصر»، «گسترش تبلیغ اسلامی معاصر برای صلح و پذیرش یکدیگر»، «تبلیغات و رویکردهای مخالف با اسلام و راه‌های مقاومت در برابر آنها»، «تبلیغ اسلامی و ضرورت تجدید در خطبه‌های دینی»، «نقش مؤسسات اسلامی بین‌المللی در تربیت مبلغان و ترویج مفاهیمی همچون شهروندی، آزادی و تنوع‌گرایی»» از موضوعاتی است که در سومین محور این همایش با عنوان، «تبلیغ اسلامی یکی از اصول صلح جهانی» مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

حملات به مساجد انگلستان در یک سال گذشته بیش از ۲ برابر شده‌ است 

جرایم نفرت محور علیه مساجد انگلستان در یک سال گذشته بیش از  2 برابر شده است.

آمار و ارقام تحقیقات انجام شده توسط آسوشیتدپرس نشان دهنده افزایش دو برابری اهانت، حمله و آتش سوزی‌های تعمدی علیه مساجد بوده‌اند. نیروهای پلیس در سرتاسر آمریکا در ماه‌های مارس و جولای 110 گزارش پرونده‌های نفرت محور داشته‌اند که این رقم در سال گذشته 47 مورد بوده است.

براساس این تحقیقات تهدید به بمب گذاری و اهانت‌های کلامی امری عادی تلقی می‌شوند. پلیس همچنین پرونده‌هایی از خرد کردن شیشه‌های مساجد، آتش سوزی، حملات خشونت آمیز به نمازگزاران هنگام ورود و خروج به مسجد، شعارنویسی‌های موهن و باقی گذاشتن گوشت خوک روبروی درک مراکز و مساجد اسلامی را داشته‌اند.

از 42 گزارشی که از پلیس در رابطه با حمله به مساجد دریافت شد، 25 گزارش نشان دهنده افزایش جرایم نفرت محور علیه مساجد بوده‌اند. بیشترین حملات در منچستر بزرگ اتفاق افتاده‌اند که در آنجا 9 مورد جرم ارتکاب شده است. پلیس متروپولیتن نیز با 17 پرونده روبرو است.

خشونت علیه نمازگزاران

این آمارها همچنین نشان می‌دهند که پرونده جرایم خشونت آمیز علیه نمازگزاران از 5 پرونده به 11 پرونده افزایش یافته‌اند، تهدیدها و مزاحمت‌ها نیز از 14 پرونده به 49 پرونده افزایش نشان می‌دهند. پرونده‌های خشونت یا خسارات جنایی نیز از 12 به 15 افزایش داشته‌اند.

دنانا ابوت دبیر کابینه در سایه اپوزیسیون انگلستان در رابطه با این ارقام به شدت ابراز نگرانی کرده و گفت: حمله علیه هر گروه دینی یا اقلیت مذهبی منفور است. این حملات ضدمسلمانی را تمامی مردم با شرف محکوم خواهند کرد.

لازم به ذکر است در ماه رمضان امسال یک اتومبیل ون به سوی نماگزارانی که در حال خروج از مسجد پارک فینزبری در شمال لندن بودند یورش برده و با زیر گرفتن نمازگزاران یک تن را به شهادت رساند. مرکز اسلامی منچستر نیز در ماه جولای در اثر آتش سوزی تعمدی به شدت آسیب دید.

اجرای طرح سنجش از راه دور در مسابقات قرآن امارات

مسؤولان مسابقات قرآن و فرهنگ اسلامی «جایزه راشد بن احمد المعلا» در ام القیوین امارات، از طرح سنجش از راه دور بهره‌مند شده‌اند. مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات در مسجد «شیخ زاید» در ام القیوین آغاز شده و تا پنج‌شنبه(20 مهرماه) ادامه دارد.

مسؤولان این مسابقات برای نخستین‌بار با طرح سنجش از راه دور به عنوان اقدامی نو و ابتکاری عملکرد شرکت‌کنندگان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا کسانی را که برای حضور در محل رقابت‌ها مشکل دارند، امکان شرکت در آن را داشته باشند.

تشویق حافظان قرآن به تلاش بیشتر در مسیر حفظ قرآن و ایجاد انگیزه در آنان هدف از اجرای این طرح اعلام شده است.

بنا بر این گزارش، مرحله نهایی دهمین مسابقات حفظ قرآن در ام القیوین سی‌ام مهرماه برگزار می‌شود و زمان برگزاری مراسم اختتامیه نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

جریمه هتل چینی به دلیل پذیرش مشتری مسلمان

یک هتل در شهر «شنژن» واقع در استان گوانگ‌دونگ در جنوب شرقی چین به دلیل پذیرش مشتری مسلمان اویغور جریمه شد.

یکی از کارکنان این هتل روز گذشته ضمن تایید این خبر گفت: پلیس محلی در اجرای قانون ممنوعیت پذیرش مسلمانان اویغور دستور داده است این هتل جریمه پرداخت کند. 
 
در آستانه برگزاری نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیستی چین،  محدودیت‌های بیشتری برای تردد مسلمانان اویغور تعیین شده که ادارات پلیس ملزم به اجرای آن هستند. 

بر اساس این محدودیت‌ها، برای ارائه خدمات در گوانگ‌دونگ باید کارت شناسایی مشتریان بررسی شود و از ارائه خدمات به مسلمانان اویغور ساکن استان سین کیانگ خودداری شود. 

اویغورها مردم ساکن شمال غرب چین از اقوام ترک مسلمان هستند که در سین کیانگ یا ترکستان شرقی زندگی می‌کنند.  

۳۵ میلیون مسلمان اویغور چین از ۶۰ سال پیش به بهانه مبارزه با افراطی‌گری دینی در معرض ظلم، تبعیض و سرکوب قرار دارند. منطقه ترکستان شرقی به ویژه از سال ۲۰۰۹ شاهد رفتارهای خشن نیروهای امنیتی با اهالی این مناطق بوده است.

نمایش «تاریخ اسلام اروپا» در بروکسل

نمایشگاه «اسلام ـ این تاریخ ما است» سرانجام پس از چند وقفه در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک، افتتاح شد تا داستان حضور طولانی اسلام در خاک اروپا را بازگو کند. این نمایشگاه، تاریخ اسلام در اروپا را که بر فرهنگ غربی در حوزه‌های مختلف از پزشکی، فلسفه و معماری گرفته تا دیپلماسی، زبان و غذا تاثیر گذاشته، معرفی می‌کند.

ایزابل بنویت، مورخ و عضو کمیته برگزاری این نمایشگاه گفت: ما می‌خواهیم برای مردم اروپا روشن کنیم که اسلام بخشی از تمدن اروپایی است و این مسئله جدیدی نیست و ریشه‌های آن به ۱۳ قرن قبل باز می‌گردد.

برگزاری این نمایشگاه با حمایت مالی اتحادیه اروپا و مقامات بلژیک برگزار شده و تصمیم به برگزاری آن سال‌ها قبل و پیش از حملات تروریستی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در پاریس و بروکسل گرفته شده بود.

این نمایشگاه تلاش می‌کند در فضای بی‌اعتمادی و ترس امروز، با ایجاد پل‌هایی، تمدن غنی‌ای را که مسلمانان اولین بار در قرون وسطی به اروپا آوردند، نشان دهد.

همچنین نشان دادن افراط‌گرایی خشن و مشکلات در بلژیک و دیگر کشورهای اروپای غربی در دهه‌های اخیر برای پذیرش جوامع مسلمان نیز در این نمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است. این نمایشگاه تا تاریخ ۱ بهمن ماه میزبان علاقمندان خواهد بود.

نمایشگاه «اسلام ـ این تاریخ ما است» یک نمایشگاه سیار است که داستان رابطه طولانی اروپا با تمدن اسلامی را در خاک اروپا بازگو می‌کند. این نمایشگاه با سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی در کشورهای مختلف قاره سبز برگزار خواهد شد.

هم اکنون این نمایشگاه در شهر سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگووین نیز در حال برگزاری است که تا چهار روز دیگر به کار خود پایان خواهد داد.

حاشیه‌هایی از مسابقات بین‌المللی قرآن در موسکو

هجدهمین دوره مسابقاتبین‌المللی قرآن کشور روسیه، طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ مهرماه سال جاری با حضور شرکت‌کنندگانی از ۳۲ کشور جهان در رشته قرائت و به ریاست «راویل عین الدین»، رییس شورای مفتیان روسیه در مسجد جامع موسکو برگزار شد؛ این در حالی است که تالار بزرگ مجتمع «کروکوس سیتی هول» شهر مسکو شاهد آیین اختتامیه این رقابت‌ها و تجلیل از نفرات برتر بود.

در پایان این مسابقات که با سازماندهی شورای مفتیان روسیه برگزار شد، نمایندگان کشورهای ایران، بحرین و سوریه حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

«روشن عباسوف»، رییس کمیته برگزارکننده مسابقات و معاون اول رئیس شورای مفتیان روسیه در این‌ باره گفت: علی‌رغم حمایت برخی کشورها از این مسابقات، اما این شهروندان مسلمان روسی بودند که برنامه‌ریزی و سازماندهی این رقابت‌ها را برعهده داشتند.

وی افزود: در روسیه ۲۵ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند و این کشور پس از پایان حکومت کمونیستی شاهد جهش خوبی در زمینه ساخت مساجد و راه‌اندازی مراکش آموزش قرائت قرآن بود.

برپایی نمایشگاه‌هایی در زمینه هنر خوشنویسی قرآنی و هنرهای اسلامی، پوشاک و البسه اسلامی و مکانی برای سرگرمی و نقاشی کودکان از دیگر برنامه‌هایی بود که در حاشیه این مسابقات برگزار شد./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات