۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۵۳۰۶۶۱
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

سهل‌انگاری در انتخاب دوست سبب دوری از سعادت دنیوی و اخروی می‌شود

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با بیان اینکه نقش همنشین و همراه و دوست ناباب در شکل‌پذیری شخصیت ما نقشی انکارناپذیر و تأثیرگذار است، گفت: سهل‌انگاری در انتخاب دوست سبب دوری از سعادت دنیوی و اخروی می‌شود.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، امروز در دیدار شماری از جوانان منتخب استان، با اشاره به اهمیت گزینش دوست مناسب در سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: دوستان نقش بسیار زیادی در هدایت یا گمراهی انسان دارند.

وی افزود: قرآن مجید از این واقعیت این‌گونه سخن می‌گوید: «وَیوْمَ یعَضُّ الظَّالِمُ عَلَیٰ یدَیهِ یقُولُ یا لَیتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا، یا وَیلَتَیٰ لَیتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا، لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی وَکانَ الشَّیطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا».

حجت‌الاسلام قدیمی ادامه داد: خداوند در این آیات می‌فرماید: روزی که ستمکار از شدت حسرت دست‌های خود را به دندان می‌گزد و می‌گوید: ای کاش همراه این پیامبر راهی به‌سوی حق انتخاب می‌کردم، وای بر من، کاش فلانی را که سبب بدبختی من شد به دوستی نمی‌گرفتم، همانا مرا از قرآن پس از آن که برایم آمد منحرف کرد و شیطان انسان را پس از منحرف کردنش رها می‌کند.

وی تصریح کرد: آیات فوق ترسیم‌کننده عاقبت کسانی است که در تعیین دوست سهل‌انگاری کرده و دقت کافی و لازم را در دنیا نداشته است.

حجت‌الاسلام قدیمی اضافه کرد: روز قیامت که حقایق آشکار می‌شود حسرت و خسارت کسانی که با همراهان ناباب مجالست داشته‌اند بر ملأ می‌شود و آرزو می‌کنند ای کاش در مقدمات دوست‌یابی دقّت بیشتری می‌کردند تا از مسیر درست به انحراف نمی‌افتادند.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان شمالی گفت: پیامبر بزرگوار در یک ترسیم زیبا از دو نوع دوست نام می‌برند: «مَثَلُ الجَلیسِ الصّالحِ مَثَلُ العَطّارِ؛ إن لَم یعطِک مِن عِطرِهِ أصابَک مِن رِیحِهِ و مَثَلُ الجَلی سِالسُّوءِ مَثَلُ القَینِ؛ إن لَم یحرِقْ ثَوبَک أصابَک مِن رِیحِهِ».

وی افزود: بنا به فرموده رسول گرامی اسلام مَثَل همنشین شایسته مانند عطار است که اگر از عطر خودش به تو ندهد ولی از بوی خوش او به تو می‌رسد و مَثَل همنشین بد همچون کوره آهنگری است که اگر لباس او را هم جرقه‌های آن نسوزاند، ولی بوی کوره به تو می‌رسد./9314/پ202/ب2

ارسال نظرات