۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۵۳۰۶۳۳
مدیر حج و زیارت کرمان عنوان کرد؛

افزایش اعتبار ویزای اربعین به ۳ ماه

مدیر حج و زیارت استان کرمان گفت: امسال اعتبار ویزا اربعین به سه ماه افزایش یافته و با این حساب دیگر تراکم جمعیت در مرزها نخواهیم داشت.
مدیر حج کرمان

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان حجت‌الاسلام روح‌الله صاحبی ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: طی دو سال گذشته سامانه سماح توسط حج و زیارت طراحی شد و زائران اربعین حسینی الزاما باید در این سامانه ثبت‌نام کنند.

وی بیان داشت: افراد بعد از ثبت‌نام و درج مشخصات کامل در سامانه با مراجعه به دفتر زیارتی مدارک خودشان را شامل گذرنامه و دو قطعه عکس باید تحویل دهند و تاکید ما بر این است که این کار در اسرع وقت انجام گیرد.

حجت الاسلام صاحبی افزود: 110 دفتر زیارتی و نمایندگی برای ثبت‌نام زائران اربعین در نقاط مختلف استان کرمان اختصاص داده‌ایم و در آن مکان‌هایی که دفتر زیارتی وجود ندارد، نمایندگی‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: اعضای کنسولگری سفارت عراق که باید برای صدور ویزا اقدام می‌کردند در چند سال اخیر با پیگیری‌هایی که انجام شد در ساختمان حج و زیارت سابق کرمان مستقر شده‌اند و از امسال پذیرای صدور ویزای استان کرمان و سیستان و بلوچستان هستیم.

مدیر حج و زیارت استان کرمان گفت: سال گذشته در استان کرمان بالغ بر 51 هزار مورد صدور ویزا برای زائران اربعین صورت گرفت و امسال پیش‌بینی می‌کنیم تا 60 هزار ویزا صادر شود.

حجت الاسلام صاحبی در مورد سامانه سماح عنوان کرد: فردی که در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کند، حتما باید بعد از اتمام ثبت‌نام پیامکی با عنوان اتمام ثبت‌نام دریافت کند و اگر طبق شماره تلفن همراهی که داده شده پیامکی دریافت نکرد، حاکی از این است که ثبت‌نام وی از لحاظ فنی و نوع ثبت قطعا مشکل دارد و مجددا فرد برای ثبت اطلاعات باید اقدام کند.

وی با اشاره به محسنات سامانه سماح اظهار داشت: در ایام محرم با یک بازار گرمی نسبت به نرخ دلار و ارز برای صدور ویزا مواجه بودیم و الان سامانه به گونه‌ای طراحی شده که ثبت‌نام کنندگان نرخ ویزای خود را به نرخ ریال روز بانک مرکزی محاسبه می‌کنند و از طریق کارت بانکی که در اختیار دارند، طبق درگاه اینترنتی بانک ملی و ملت قابل پرداخت است.

حجت الاسلام صاحبی ابراز داشت: هیچ فردی در ثبت‌نام خودش در دفاتر زیارتی نباید نقدا مبلغی را پرداخت کند، اگر دفتر زیارتی و نمایندگی طلب پول نقدی را کند، قطعا تخلف صورت گرفته است.

اعتبار ویزای اربعین سه ماهه است

مدیر حج و زیارت استان کرمان گفت: سال گذشته مطابق با تقاضای سفارت عراق باید افراد به صورت گروهی ثبت‌نام می‌کردند، یعنی افراد در گروه‌های پنج تا 50 نفر ثبت‌نام کنند و این افراد الزاما باید در مبادی ورود و خروج با هم باشند.

وی تصریح کرد: امسال با توافقی که انجام شد سفارت عراق قبول کرده که برای هر فرد یک ویزا صادر شود و با اینکه تراکم بالا می‌رود، اما دیگر آن مشکلات گذشته را نخواهیم داشت.

حجت الاسلام صاحبی بیان داشت: امسال اعتبار ویزا به سه ماه رسیده و حتی بعد از اربعین هم می‌تواند از مرز خارج شود با این حساب دیگر تراکم جمعیت در مرزها نخواهیم داشت و افراد می‌توانند پنج یا 10 روز بعد از اربعین از مرز خارج شوند و یک ماه اقامت در عراق برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، طبق توافق‌نامه‌های صورت گرفته هیچ صدور ویزایی خارج از سامانه سماح نخواهیم داشت.

حجت الاسلام صاحبی با اشاره به تراکت‌های تبلیغاتی برای ثبت‌نام اربعین با ابراز تأسف از این موضوع عنوان کرد: اینها هیچ جایگاه فنی در این زمینه ندارند که بخواهند ثبت‌نام اربعین را انجام دهند و سازمان حج و زیارت آنها را به هیچ‌وجه به رسمیت نمی‌شناسد.

ثبت‌نام حدود 5 هزار نفر در کرمان برای پیاده‌روی اربعین

مدیر حج و زیارت استان کرمان گفت: سال گذشته در همین ایام با یک شبکه گسترده در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها برای صدور ویزای جعلی مواجه شدیم که در واقع سربازان گمنام امام زمان (عج) این شبکه را شناسایی کرده و تحویل مراجع قضایی دادند و آمار صدور ویزاهای این شبکه هم قابل توجه بود.

وی ابراز داشت: تاکید ما بر این است که نسبت به صدور ویزا ازطریق سامانه سماح و آن هم تحویل مدارک فقط به دفاتر زیارتی حج و زیارت باشد، دفاتر زیارتی ما موقع ثبت‌نام لیستشان موجود است.

حجت الاسلام صاحبی عنوان کرد: تاکنون حدود 5 هزار نفر در استان کرمان برای سفر اربعین ثبت‌نام کرده‌اند و هیأت کنسولگری از روز شنبه 15 مهر ماه  صدور ویزا را آغاز کرده است و تا الان حدود 600 ویزا صادر شده است که این روال ادامه دارد.

وی ادامه داد: نرخ ویزای امسال 40 دلاراست، حدود 18 هزار و 800 تومان حق بیمه که سقف بیمه زائران 200 میلیون تومان است و 6 هزار و 200 تومان مربوط به خدمات پزشکی استف، 10 هزار تومان مربوط به شرکت مرکزی رابط زیارتی و مختص صدور حواله و دریافت مدارک و عودت و ارسال است.

مدیر حج و زیارت استان کرمان خاطرنشان کرد: اصل موضوع اربعین به حضور در پیاده‌روی اربعین اختصاص دارد، وقتی تصمیم بر پیاده‌روی و زیارت اربعین دارید با آن تعداد موکب‌ها در عراق هیچ نیازی به مداخله افراد سودجو نیست./9707/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات