۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۳۰۶۰۰
آیت الله سیدان:

کائنات به خدا وابسته اند

استاد سطوح عالی حوزه خراسان گفت: با استدلال عقلی قطعی و روشن می فهمیم کائنات به خدا وابسته اند و ذات خداست که علت اینهاست؛ یعنی موثر و موجد آنهاست.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، امروز در ادامه شرح خطب توحیدی نهج البلاغه در جمع طلاب حوزه علمیه آیت الله خویی، گفت: قسمت مهمی از خطبه های نهج البلاغه در رابطه با معارف توحیدی است.

وی با اشاره به خطبه ۹۱ نهج البلاغه ادامه داد: خداوند متعال اجود خلایق است ولی در ارتباط با صفت بخشش در ذات حق خودش تا مورد دیگر معنا ندارد چرا که او جواد مطلق است.

این استاد اخلاق بیان داشت: اینکه در موردی جود می کند و در موردی نمی کند به خاطر مصلحت است و خواست افرادی که استعداد دریافت را پیدا کنند.

آیت الله سیدان ابراز داشت: افضل التفضیل در ارتباط با مظاهر است و در ارتباط با خود پروردگار نیست و در رابطه با مشیت الهی جایی است که آثار پروردگار در آن بیشتر است.

استاد سطوح عالی حوزه خراسان بیان داشت: با استدلال عقلی قطعی و روشن می فهمیم کائنات به خدا وابسته اند و ذات خداست که علت اینهاست یعنی موثر و موجد آنهاست.

آیت الله سیدان خاطر نشان کرد: شی و موجودات نیازمندند؛ تغییر و حال و اشکال مختلفشان نشان می دهد این ها قائم به ذات نیستند، نیازمند و محتاجند.

وی اظهار کرد: در صفت اول و آخر بودن خدا، در شرح میثم ۲تقریر وجود دارد: این سلسله موجودات ممکنه، نیازمند به موجد هستند، اگر موجود شدنشان مثل خودشان باشد پس به حکم دور و تسلسل غلط است پس این موجودات باید تحققشان به موجودی که معلول نیست، منتهی شود.

آیت الله سیدان در پایان گفت: ذات حضرت حق آخر است به معنا که استحقاق وجود برای اوست و وجوب وجود دارد و امکان عدم در او راه ندارد، چون بقیه موجودات ممکن است معدوم شود، پس استحقاق وجود ندارد تا اینکه اول و آخر باشند./۹۷۰۵/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات