۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۵۳۰۵۸۳
پژوهشگر حوزوی تبیین کرد؛

ریشه تحقیر دیگران

حجت‌الاسلام دهقان با اشاره به اینکه برخی افراد برای اینکه عیب و نقص خود را بپوشانند، دست به تحقیر افراد دیگر می زنند، گفت: گاهی شخص نسبت به عیوب خودش توجه ندارد، برای همین عیوب دیگران را می بیند.
تحقیر

حجت‌الاسلام اکبر دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه یکی از اعمال ناپسند، تحقیر کردن افراد و از بین بردن شخصیت حقیقی و حقوقی است، گفت: امیرمؤمنان(ع) در حدیثی فرموده اند«بدترین انسان ها کسانی ‌اند که به دنبال عیب جویی از مردم بوده و نسبت به عیب خویشتن نابینا هستند».

نویسنده و پژوهشگر حوزوی  ادامه داد: در روایتی دیگر از امام علی(ع) آمده است که «هیچگاه به لغزش و خطاهای دیگران خوشحال و شادمان نشوید، زیرا انسان نمی تواند خودش را از لغزش و خطا نگهداری کند»؛ انسان همواره باید در نظر داشته باشد که ممکن است روزی هم خودش دچار مشکل شود، بنابراین نباید دنیال عیب جویی و تحقی اشخاص باشد.

بسیاری از تحقیر کردن ها ریشه در «حسادت» دارد

وی به تبیین جنبه‌های روانشناختی «تحقیر» پرداخت و عنوان کرد: گاهی افراد از سر «حسادت» به تحقیر کردن دیگر افراد می پردازند؛ به عنوان مثال یک شخص از روی حسادت، فرد دیگر را به این دلیل که ثروتمند بوده و یا از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است، تحقیر و یا تخریب شخصیتی می کنند.

حجت‌الاسلام دهقان با بیان اینکه گاهی برخی افراد، یک شخص را که از جهت مالی دچار فقر است، تحقیر می کنند، بیان کرد:‌ در روایات آمده است «کسی که مؤمنی را تحقیر کند بخاطر اندک بودن مالش این پیوسته در نزد خداوند تحقیر می شود تا هنگامی که از این عمل توبه کند».

برخی افراد برای پوشاندن عیوب خودشان دست به تحقیر کردن دیگران می زنند

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی افراد برای اینکه عیب و نقص خود را بپوشانند، دست به تحقیر افراد دیگر می زنند، ابراز داشت: گاهی شخص نسبت به عیوب خودش توجه ندارد، برای همین عیوب دیگران را می بیند و سعی می کند آنها را با آشکار کردن عیوبشان تحقیر کند.

وی در پایان یادآور شد: بهترین راهی که می توان برای جلوگیری از این صفت ناپسند در انسان ها اشاره کرد این است که شخص همواره به جای اینکه عیوب دیگران را برشمرد، عیوب درونی خودش را بررسی کرده و درصدد جبران آنها باشد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات