۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۵۳۰۵۷۷

شماره جدید فصلنامه نقد كتاب «قرآن و حدیث» در بازار نشر

مؤسسه خانه کتاب، نهمین و دهمین شماره فصلنامه نقد کتاب « قرآن و حدیث» را منتشر کرد.
فصلنامه نقد  كتاب «قرآن و حدیث»

به گزارش خبرگزاری رسا، مؤسسه خانه کتاب، نهمین و دهمین شماره فصلنامه نقد کتاب «قرآن و حدیث» را به سردبیری محمدعلی مهدویراد منتشر کرد.

شماره نهم و دهم فصلنامه نقد كتاب «قرآن و حدیث» با انتشار مقالات و مطالب علمی و پژوهشی در بخش‌های سخن سردبیر، نقد آثار پیشین، نقد آثار تألیفی، شایسته خواندن، معرفی رساله، جستار و تازه های نشر منتشر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر محمدعلی مهدوی‌راد، در سخن ابتدایی نهمین و دهمین فصلنامه نقد كتاب «قرآن و حدیث» به بازنشر و بازخوانی نقدهای علامه سید محمد فرزان و ترجمه مرحوم ابوالقاسم پاینده پرداخته است كه در بخشی از آن می خوانیم:

«ترجمه ابوالقاسم پاینده، ترجمه ای است روان و خوانا و آگاه با پردازش بسیار شیرین و دلنشین. این ترجمه از همان آغازین روزهای نشر{دهه 30} مورد توجه عالمان، مفسران و متفكران قرار گرفت. از سویی نثر روان و گویایی آن را ستودند و از سوی دیگر بر اشتباهات و لغزش های تفسیری و ادبی آن نقد نهادند. از جمله سودمندی های آن مقدمه ای است دراز دامن كه مترجم درباره روزگار نزول قرآنی، عظمت قرآنی، جایگاه والای رسول الله(ص) و مسائلی مرتبط با قرآن رقم زده است.»

در بخش «نقد آثار تالیفی» 6 نقد از سوی پژوهشگران قرآن و حدیث به چاپ رسیده است كه از میان آنها می‌توان به «نقد بخش اول كتاب نقش علوم ادبی در تفسیر قرآن»، «بازپژوهی ملاك های توسعه آیات الاحكام قرآن كریم»، «بررسی فقه الحدیث»، «بررسی تجوید فرقان» و... اشاره كرد.

«نقد آثار پیشین» دیگر بخش فصلنامه «قرآن و حدیث» است. «فرزانه روزگار» به قلم محمد علی مهدوی راد، «بررسی و تحلیل كتاب روش های تاویل قرآن» به قلم اكرم منتظری، «ارزیابی تاریخ قرآن» به قلم مریم اثنی عشری از جمله مقالاتی است كه در این بخش منتشر شده و پیش‌روی خوانندگان قرار گرفته است.

«شایسته خواندن»، «معرفی رساله»، «جستار»  و «تازه های نشر»  بخش های پایانی نهمین و دهمین شماره فصلنامه «نقد كتاب قرآن و حدیث» را تشكیل می‌دهند. به ترتیب مقاله‌های «صورت و سیرت انسان در قرآن» به قلم محمد گودرزی، «بررسی گفتمانی نظریه نسخ و نقد آن میان منتقدان و متأخران» نوشته فاطمه حاجی اكبری و « تحریف ناپذیری قرآن از نگاه آیت الله معرفت و ابن الخطیب» به قلم مهدیه یاراحمدی و سهیلا جلالی، برای مطالعه پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه‌های قرآن و حدیث ارائه شده است.

نهمین و دهمین شماره فصلنامه نقد كتاب «قرآن و حدیث» (ویژه بهار و تابستان ۱۳۹۶) به سردبیری دكتر محمدعلی مهدوی‌راد، در ۲۴۰ صفحه به بهای ۱۰ هزار تومان به همت مؤسسه خانه كتاب منتشر شده است./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات