۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۵۳۰۵۰۲
حجت الاسلام علم الهدی:

تناقض تربیتی بین خانواده و نهادهای آموزشی نسل جوان را سردرگم می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در صورتی که اضلاع تربیتی در کشور نقش خود را کمرنگ معرفی و رسالت خود را فراموش کنند، به نسل آینده کشور ظلم و خیانت کرده اند.
 حجت الاسلام سید محمدباقر علم الهدی

حجت الاسلام سید محمدباقر علم الهدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا ابراز داشت: تربیت جامعه مرهون دو عامل درونی و بیرونی است که می تواند در سعادتمندی نسل آینده کشور تأثیر داشته باشد؛ گام اول خانواده و جایگاه پدر و مادر و اعضای خانواده است که نقش حیاتی را ایجاد می کنند و زیر ساخت های فکری، روحی روانی نسل آینده را تأمین می کنند و آنها را برای ورود به جامعه آماده می کنند تا یافته های خود را در مدرسه و در کنار دوستان عملیاتی کنند.

مدیر مدرسه علمیه قاسم بن الحسن(ع) بر نقش مدرسه در تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: گام دوم در این زمینه که می تواند نقش پیدا کند، جامعه کوچک دومی است که مدرسه نامیده می شود و در آنجا نقش آفرینی نسل آینده توسط دوستان و دبیران آنها تأمین می شود که بسیار مهم است و تاکنون خانواده بیشترین تأثیر را داشته و از مقطعی به بعد، دوست و رفیقی به عنوان الگو و معلم به عنوان هدایت گر بچه ها در خارج از منزل هستند.

لزوم همسویی میان اضلاع مؤثر در تربیت

وی با بیان اینکه فراموش رسالت متولیان امر تربیت ظلم به نسل آینده است، گفت: در مسأله تربیت همواره به این سه ضلع(خانواده، مدرسه و دوستان) توصیه شده است؛ طبیعی است که هر کدام از اینها اگر رسالت خود را فراموش کنند و خانواده تربیت را به مدرسه بسپارد و یا مدرسه نقش خود را کمرنگ معرفی کند و کار خود را فقط آموزش جلوه دهد، به نسل آینده کشور ظلم و خیانت کرده اند.

حجت الاسلام علم الهدی افزود: اضلاع تربیت باید در کنار یکدیگر برای به سعادت رساندن نسل آینده برنامه داشته باشند تا با برنامه مدون در این راستا موفق باشند.

مدیر مدرسه علمیه قاسم بن الحسن(ع) بر لزوم همسویی میان اضلاع مؤثر در تربیت تأکید و اظهار داشت: هر سه محور در تربیت نسل آینده باید مدنظر قرار دهند که در تمام این مسائل همسو و یکسو شوند؛ مباحث تربیتی و پرورشی نباید متناقض باشد، اگر مدرسه و خانواده هر کدام در مسیر جداگانه ای حرکت کند، فرزندان و نسل جوان جامعه دچار تحیّر می شوند.

نبود وحدت رویه میان خانواده ها و آموزش و پرورش دانش آموزان را دچار تحیر می کند

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار انجمن اولیا و مربیان در مدارس گفت: تشکیل انجمن اولیا و مربیان در مدرسه کار ضروری و لازمی است که خانواده ها هماهنگی لازم را با دبیران و مسئولان مدارس داشته باشند و با تصمیم گیری های یکنواخت، مسیر سعادمندی و تجربیات لازم را برای نسل آینده تضمین کنند.

حجت الاسلام علم الهدی ایجاد اضطراب در دانش آموزان را ثمره نبود وحدت رویه میان والدین و مدارس عنوان کرد و گفت: در صورت یکنواختی در تصمیم گیری میان اولیا و مربیان دانش آموزان موفقیت حاصل می شود و در غیر این صورت مدرسه و خانواده هر کدام مسیر تربیتی خود را طی می کنند و بچه دچار تحیر و اضطراب می شود و چه بسا فرزند مسیر سومی را انتخاب کند و اگر این مسیر کنترل شود، قطعا بچه ها هدفمند بار می آیند و به موفقیت خواهند رسید./822/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات