۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۵۳۰۴۹۵
نماینده ولی فقیه در قزوین:

تقوا به عقل انسان دانایی و به اراده آدمی توانایی می‌بخشد

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: انسان باتقوا کسی است که هم می‌داند و هم می‌تواند؛ زیرا تقوا به عقل انسان دانایی داده و به اراده آدمی توانایی می‌بخشد؛ از این رو تقوا در زندگی روحی و روانی انسان تاثیر بسزایی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان قزوین امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل(ع) قزوین برگزار شد، با اشاره به آثار تقوا در روح و روان انسان گفت: انسان موجودی است که از عقل و اراده برخوردار است بنابراین تقوا هم عقل انسان را نورانی کرده و قدرت تشخیص و بصیرت می‌دهد و هم برکات تقوا نصیب اراده هم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی انسان برخوردار از تقوای الهی افزود: انسان باتقوا کسی است که هم می‌داند و هم می‌تواند تقوا به عقل انسان دانایی داده و به اراده آدمی توانایی می‌بخشد از این رو تقوا در زندگی روحی و روانی انسان تاثیر بسزایی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به دیدگاه‌های قرآنی پیرامون اهمیت اراده اظهار کرد: بخشی از آیات قرآن کریم انسان‌ها را دو قسم می‌کند در آیه‌ای خداوند متعال می‌فرماید عده‌ای از شما همه نگاهتان به دنیاست اما در مقابل عده‌ای هستند که آخرت را می‌جویند و چشم اندازشان تنها دنیا نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه رسالت اسلام متوجه نمودن انسان به عالم آخرت و عظمت هستی بوده است اضافه کرد: خداوند متعال در سوره مبارکه اسرا آیات هفده و هیجده می‌فرماید هر کس نگاهش به دنیا است ما هم دنیا را به اندازه‌ای که خواستیم به او می‌دهیم اما کسی که اراده آخرت می‌کند در حالی که ایمان به آخرت داشته باشد ما شاکر و سپاس‌گذار تلاش او خواهیم بود.

این استاد تفسیر در ادامه با اشاره به سوره قصص آیه هشتاد و سه در پیرامون اهمیت اراده گفت: ما عالم آخرت را قرار داده‌ایم برای کسانی که در زمین برتری جویی نمی‌کنند و دنبال فساد نیستند از این رو کسانی که به دنبال برتری طلبی هستند خداوند متعال آنها را از فهم حقایق و آموزه‌های دین دور می‌کند.

نماینده ولی فقیه در قزوین در ادامه با اشاره به بیان قرآن کریم پیرامون انکار قیامت از سوی انسان تاکید کرد: انسان به طور ذاتی میل به ماندن و جاودانگی دارد از این رو می‌خواهد مسیرش باز باشد تا بتواند هر کاری را انجام دهد به همین دلیل خود را به نادانی زده و قیامت و عظمت آن را انکار می‌کند در حالی که جاودانگی انسان استمرار و پیوستگی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در آیات مربوط به اراده از اراده شیطانی هم سخن به میان رفته است افزود: خداوند متعال در سوره مائده می‌فرماید شیطان اراده کرده است که میان شما حیله و دشمنی و بغض را رواج دهد از این رو اگر ما به سوی کینه و عداوت و دشمنی برویم به سوی شیطان رفته و تابع او خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره آیات صد و سی و هفت تا هشت سوره نسا پیرامون اراده شیطانی تصریح کرد: خداوند در این آیات خطاب به پیامبر خود می‌فرماید ای رسول ما به منافقین بشارت بده که عذاب دردناک خداوند متعال انتظار آنها را می‌کشد منافقین کسانی هستند که به جای مومنان کافران را به ولایت می‌پذیرند حال آنکه تمام عزت‌ها در نزد خداوند است.

وی در پایان گفت: خداوند متعال خطاب به مومنان می‌فرماید هیچگاه کافران را اولیای خود نگیرید خداوند هیچگاه نخواسته است که کافران بر شما تسلط داشته باشند این اراده خدا بر شما است که نمی‌خواهد کافران و منافقان بر مومنان و اهل ایمان تسلط پیدا کنند./873/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات