۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۵۳۰۴۶۸
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

ایمنی دین در گرو انجام امر به معروف و نهی از منکر است

عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و گسترش آن در جامعه گفت: ایمنی دین به واسطه انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر ممکن می شود.
حجت‌‌الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه ماه محرم، ماه عزداری امام حسین(ع) است، گفت: امام حسین(ع) هدف اصلی قیام خود را احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرده اند و در وصیت نامه خود به برادرشان محمد حنفیه می فرمایند«من برای اصلاح گری در امت جدم قیام کرده ام، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و قصد دارم به سیره جدم رسول الله(س) و پدرم امام عی(ع) عمل کنم».

وی افزود: سیره مستمر رسول گرامی اسلام و امیرمؤمنان(ع) انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 157 سوره اعراف گفت: این آیه به دو خصلت رسول خدا(ص) اشاره دارد و می فرماید«الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تصریح کرد: این آیه می فرماید که پیامبر(ص) انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر را رسالت خود می دانست و به همین دلیل مردم را به امور پسندیده دعوت کرده و از امور ناپسند باز می داشت.

وی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را دو فریضه بزرگ در شرع مقدس اسلام عنوان کرد و افزود: امام باقر(ع) در اهمیت این فریضه می فرمایند«در آخر الزمان عده ای می آیند که امر به معروف و نهی از منکر را ترک می کنند و برای ترک امر به معروف و نهی از منکر به دنبال عذر و بهانه هستند».

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امام باقر(ع) در ادامه روایت می فرمایند«این افراد نماز و روزه را به جا می آوردند اما هر کاری که در آن ضرری به نفس و مال آنها باشد آن را ترک می کنند و اگر روزی نمازشان هم برای آنها ضرر داشته باشد آن ر ا ترک خواهند کرد همانطور که امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان بالاترین فرائض ترک کرده اند».

سخنران حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: امام باقر(ع) در فراز پایانی روایت می فرمایند«امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای است که به وسیله آن سایر فرائض به پا داشته می شود و ترک فریضه و امر به معروف و نهی از منکر غضب الهی را به دنبال داشته و ممکن است در اثر ترک این فریضه نیکوکاران و کودکان در کنار بدکاران دچار غضب الهی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: امام باقر(ع) ایمنی دین را در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر می دانند و می فرمایند«با امر به معروف و نهی از منکر کسب و کار حلال شده و زمین آباد می شود بنابراین با دل خود از صاحبان منکر تبری بجویید، با زبان خود امر به معروف و نهی از منکر کنید و در مقابل اهل منکر ایستادگی کنید»./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات