۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۵۳۰۴۵۴
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

نتایج عدم مبحت کافی والدین به فرزندان زیانبار است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بهترین امت اسلامی کسانی هستند که به اهل خانه خود محبت می کنند، نتایج عدم مبحت کافی والدین به فرزندان را زیانبار دانست.
محبت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن عباسی ولدی در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه آنچه عبادت انسان را لذت بخش کرده و انجام اعمال عبادی را در کام او شیرین می کند نیکی و محبت به اهل خانه به ویژه همسر و فرزندان است، گفت: رسول خدا(ص) در این زمینه در یک حدیث نورانی می فرمایند«بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند».

وی افزود: اعمال صالح انسان بدون نیکی به اهل خانه برای او هیچ فایده ای نداشته و نمی تواند زمینه نجات او را فراهم کند و آزار و اذیت اهل خانه انسان را از محبت به خدا و از مسیر بندگی دور می کند زیرا رضایت خداوند در رضایت اهل خانه از انسان است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در روایت ها آمده که روزی حضرت رسول(ص) دو فرزندش امام حسن و امام حسین(ع) را می بوسید که اقرع بن حابس کنار حضرت نشسته بود و به حضرت رسول(ص) عرضه داشت که  من ده فرزند دارم و تا کنون هیچ کدام را نبوسیده ام که پیامبر خدا(ص) در پاسخ به او فرمودند«من با تو چه کنم، که خدا رحم و عطوفت را از دلت کنده است».

حجت الاسلام عباسی با اشاره به اینکه بهترین امت کسی است که برای اهل خانه اش بهترین باشد، تصریح کرد: فرزندی که از پدر و مادر محبت ندیده و سخن گرم و عشق آفرین نشنیده است، به این نتیجه می رسد که پدر و مادر دوستش ندارند و در نتیجه در خانه جایی برای او وجود ندارد و به دلیل عقده هایی که در اثر این باور برای او ایجاد می شود بعدها به دوستی ها خیابانی و دوستانی از جنس مخالف متمایل می شود.

وی افزود: پدیده فرار از خانه، دوستی با جنس مخالف و فساد و فحشاء از نتایج بی توجهی و عدم مبحت کافی والدین به فرزندان است.

استاد حوزه علمیه قم محبت به اهل خانه را از مصداق های جهاد در راه خدا عنوان کرد و یادآور شد: امام رضا(ع) در یک حدیث نورانی می فرمایند «الکاد علی عیاله من حل کالمجاهد فی سبیل الله» یعنی کسی که از راه حلال برای تامین رفاه خانواده اش تلاش می کند، همچون مجاهدی است که در راه خدا جهاد می کند» و باید دقت کرد که در اسلام اجری بالاتر از اجر مجاهد و مرگی بالاتر از شهادت مجاهد در راه خدا وجود ندارد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات