۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۳۰۴۴۰
نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد؛

بازسازی علوم بر اساس فرهنگ بومی شرط تحقق استقلال علمی

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر به تبیین موانع ایجاد استقلال علمی در کشور پرداخت و گفت: یکی از موانع متأسفانه نگاه‌هایی است که در ارتباط با این موضوع به صورت غلط میان افرادی که متولی امر هستند، وجود دارد.
پژمان فر

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان اینکه در تصویب قوانین به ابعاد مختلف یک قانون توجه می‌شود، گفت: یکی از ابعادی که مورد توجه قرار می گیرد، «استقلال کشور» است که مفاد قانون اساسی آن را شامل می شود.

نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چون بحث استقلال علمی وابسته به استقلال کشور است، به یقین قانون‌گذاران به آن توجه می‌کنند و اگر مغایرتی با اسناد بالادستی وجود داشته باشد با رفع آن مغایرت مشکلات را حل می کنند.

نگاه نادرست برخی متولیان، مانعی اساسی بر سر راه ایجاد استقلال علمی

وی به تبیین موانع ایجاد استقلال علمی در کشور پرداخت و عنوان کرد: یکی از موانع متأسفانه نگاه‌هایی است که در ارتباط با این موضوع به صورت غلط میان افرادی که متولی امر هستند، وجود دارد.

استقلال علمی بسیاری از تهدیدها را تبدیل به فرصت می کند

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر خاطرنشان کرد: اگر مسؤولان به این موضوع اعتقاد داشته باشند که استقلال علمی و استقلال رفتاری ما در ابعاد مختلف سبب پیشرفت ما می شود و ما می توانیم با محقق ساختن آن تهدیدهای بزرگ را تبدیل به فرصت کنیم، طبیعتاً در این موضوع پیشرفت خوبی را در بخش های مختلف به‌ویژه مباحث علمی حاصل خواهد شد.

علوم غربی نمی تواند مبنای تصمیمات، برنامه‌ها و رفتارهای ما قرار گیرد

نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی از عیوب علوم غربی را متمایز بودن آن با مبانی اسلامی دانست و ابراز داشت:‌ علوم غربی با توجه به زیرساخت ها و عقایدی که خود غربی‌ها بر آن متکی هستند، تشکیل می شود، بنابراین نمی تواند مبنای تصمیمات، برنامه‌ها و رفتارهای ما قرار گیرد.

وی در پایان یادآور شد: ما باید تلاش کنیم تا علوم را بر اساس مبانی فکری و اندیشه‌ای و ظرفیت‌های فرهنگی و بومی که داریم بازسازی کنیم و از این ظرفیت‌ها بهره برداری مناسبی را داشته باشیم./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات