۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۳۰۴۱۸

دو خبر از نشر هاجر

نشر هاجر کتاب های روش ها و فنون تدریس و اخلاق اجتماعی را منتشر کرده است.
دو

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز نشر هاجر، کتاب های روش ها و فنون تدریس نوشته شده توسط گروهی از مؤلفان و اخلاق اجتماعی نوشته محمدباقر تحریری به همت مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران منتشر شد.

روش ها و فنون تدریس

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می خوانیم: «حوزه های علمیه شیعه، وارث میراث ماندگار علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام و پاسدار حریم و کیان شریعت و کیان شریعت و عقاید اسلامی اند. این رسالت خطیر، مسؤولیت عالمان دین باور را در عرصه تعلیم و تربیت، چند برابر کرده است.

دغدغه های همیشگی عالمان متعهد و طلاب و فضلای دلسوز نسبت به اصلاح و غنابخشی کمی و کیفی شیوه ها، متون و الگوهای آموزشی، در راستای بالندگی، پویایی و کارآمدی نظام آموزشی حوزه، ضرورت بازنگری و اصلاح و تدوین متون بدیع و کارآمد را مورد تإکید قرار می دهد.»

این کتاب در شش فصل شاملی عناوینی همچون «مبانی نظری یادگیری و تدریس»، «فعالیت های پیش از تدریس»، «فعالیت های شروع تدریس»، «فعالیت های حین تدریس»، «فعالیت های پایان تدریس» و «فعالیت های پس از تدریس» تهیه و تنظیم شده است.

در صفحه هفتم این کتاب با عنوان مقدمه آمده است: یادگیری تلاش برای فهمیدن است. ولی یاددادن(تدریس) مستلزم تلاش دو جانبه فهمیدن و فهماندن است. به عبارتی اثربخشی تدریس در تحقق بخشیدن به اهداف یادگیری، راهکارهای اقتضایی، خلاقیت های فردی و هنر مدرسان رزا می طلبد.

بنابراین کسب مهارت ها، روش ها و فنون مختلف تدریس (جهت عملی کردن مأموریت های تعلیم و تربیت) برای مربیان و اساتید بیش از پیش ضرورت پیدا می کند.

گفتنی است، کتاب حاضر در راستای اهداف و مأموریت های کلان حوزه های علمیه خواهران تألیف شده و محتوای کتاب درصدد ارایه تصویر جامعی از اقدامات و کاربردی ترین روش ها و فنون تدریس است؛ ساختار کل کتاب بر اساس یک الگوی طرح تدریس در شش فصل و پانزده درس ارایه شده است.

کتاب روش ها و فنون تدریس با شمارگان 5000 نسخه و به قیمت 14000 تومان در 340 صفحه به صورت قطع وزیری منتشر و روانه بازار شده است.

اخلاق اجتماعی

حوزه های علمیه شیعه، وارث میراث ماندگار علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام و پاسدار حریم و کیان شریعت و کیان شریعت و عقاید اسلامی اند. این رسالت خطیر، مسؤولیت عالمان دین باور را در عرصه تعلیم و تربیت، چند برابر کرده است.

دغدغه های همیشگی عالمان متعهد و طلاب و فضلای دلسوز نسبت به اصلاح و غنابخشی کمی و کیفی شیوه ها، متون و الگوهای آموزشی، در راستای بالندگی، پویایی و کارآمدی نظام آموزشی حوزه، ضرورت بازنگری و اصلاح و تدوین متون بدیع و کارآمد را مورد تإکید قرار می دهد.

این کتاب در 29 درس اخلاق اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار داده و از سوی اداره کل برنامه ریزی و تدوین متون تحصیلی برای تدریس در مدارس علمیه تهیه و تنظیم شده است.

در مقدمه این اثر آمده است «از جمله دستورهای مهم و مورد تاکید اسلام درباره وظایف هر مسلمان متعهد، نحوه رفتار او با دیگران است.انسان موجودی مدنی و اجتماعی است و زندگی فردی برای او بسیار دشوار است.به صورت عادی، انسان ها از زندگی فردی گریزان هستند، از این رو باید ارتباط اعضای جامعه با یکدیگر را تقویت کرد.

اخلاق اجتماعی به نوبه خود به دو بخش «اخلاق اجتماعی عام» و « اخلاق اجتماعی خاص» قابل تقسیم است. در «اخلاق اجتماعی خاص» ، آن دسته از ارزش های اخلاقی که در حیطه خاصی از ابعاد زندگی اجتماعی انسان، مثل اقتصاد، تعلیم تربیت، خانواده و سیاست بحث می شود. و در «اخلاق اجتماعی عام» ارزش های فراگیری چون تواضع، خیر خواهی، عدالت و حلم و ... بررسی می شود».

کتاب اخلاق اجتماعی در ارزش های اخلاق اجتماعی سامان یافته است و در هر بخش، مفهوم شناسی، اهمیت و راهکار آراستگی به یک یا چندین فضیلت اخلاق اجتماعی تبیین شده است.

این اثر در 340 صفحه درقطع وزیری به تیراژ 4700 نسخه در تابستان 96 و به قیمت 14400 تومان عرضه شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب ها می‌توانند با شماره تلفن 02537842543 تماس گرفته و یا به نشانی قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران طبقه 1 واحد 114 مراجعه کنند./925/ د 103/ش

 

ارسال نظرات