۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۵۳۰۴۱۴
کارشناس علوم دینی مطرح کرد؛

سرمایه گذاری دینی زمینه ساز تربیت و آموزش مطلوب

حجت‌الاسلام هاشمی گفت: دغدغه اصلی در زمینه آموزش مسائل اعتقادی، تفکر دینی خود معلم است که در تقویت علمی دانش‌آموز و نسلی که برای آینده پرورش پیدا می‌کند، مؤثر است.
 تشكیل بنای خانواده

حجت‌الاسلام سید محمدحسین هاشمی مبلغ و کارشناس تربیت دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز گفت: یکی از دردهای امروز همه خانواده‌ها وابستگی بیش از حد بچه‌ها به فضای مجازی و بازی‌های رایانه ای است و از آن‌طرف پدر و مادر درگیر مشغله‌های خاص خودشان هستند که همه و همه باعث می‌شود که آن احساس مسئولیتی که باید روی فرزند داشته باشند، چه از نظر علمی و چه اعتقادی به وجود نیاید.

 وی با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان، دوگانگی بین نحوه تربیتی بین تربیت در مدرسه و خانه وجود دارد، تصریح کرد: در این راه، باید اخلاق و خصوصیات خوب بچه به معلم گفته شود و همین‌طور معلم اخلاق خاص بچه را به پدر و مادر گوشزد کند و این ارتباط تنگاتنگ بین معلم و اولیا برای تقویت محاسن و رفع معایب شاگردان باشد.

حجت‌الاسلام هاشمی تأکید کرد: تفکر دینی معلمان در این مسأله بسیار مهم و حساس است، چرا که وقتی بنیه علمی و اعتقادی یک معلم خوب باشد، شاگردان با ذهنی مثل آینه، توصیه‌ها و آموزش‌ها را می‌پذیرد.

این کارشناس تربیت دینی با اشاره روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر این که «وای به حال پدر و مادران آخرالزمان از نحوه تربیت فرزندانشان» اظهار داشت: والدین روی همه مسائل وقت می‌گذارند و تلاش می‌کنند اما در زمینه اعتقادات بچه‌ها کاری نمی‌کنند و اساس تربیت هم همین است.

وی گفت: امام صادق(ع) یک نکته‌ای را به والدین تأکید کردند که «به سه خصلت فرزندانتان را تربیت کنید: دوست داشتن پیغمبر و امام و تعلیم قرآن.» اما متأسفانه در دوره امروزی با توجه به اینکه مسأله دین‌داری مسئله‌ای سخت و طاقت‌فرساست، مسائل خاص خودش را دارد و والدین هم کم‌کاری می‌کنند و  حداکثر تلاشی که به خرج می‌دهند، بچه‌هایشان را در تابستان کلاس قرآن می‌فرستند. اما این جبران کننده نیست.

به عقیده وی، حقیقت این است که آموزش دین به کودک و نوجوان که هنوز قلبش سخت نشده، وظیفه پدر و مادر است.

حجت‌الاسلام هاشمی  با اشاره به وصیت امیرالمؤمنین به امام حسن(ع) که می‌فرمایند تربیت تو را با تعلیم کتاب خدا آغاز کردم، چرا که قلب جوان مانند زمین خالی است. هرچه در آن بکاری همان را می‌پذیرد، افزود: در آخرالزمان که بعید نیست دوره ما باشد، دین به نحو حداقلی هم به بچه‌ها آموزش داده نمی‌شود. لذا نمی‌توان انتظار داشت که فردی متدین و اهل مسئولیت داشته باشیم که بتواند سختی‌های راه را تحمل کنند.

کارشناس تربیت دینی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) هم در حدیثی فرمودند «وای بر فرزندان آخرالزمان از پدر و مادرشان که چه ظلمی بر آنان می‌شود.» گفتند آقا جریان چیست؟ پدر و مادرها مشرک هستند؟ فرمودند: «نه! وای به حال پدر و مادرهای مؤمن آنها.» پرسیدند: چطور؟ فرمودند:«چون پدر و مادرهای مؤمن، علی‌رغم ایمان قلبی، چیزی از دین به فرزندانشان آموزش نمی‌دهند. اگر هم از واجبات بگویند، به اندازه انجام اعمال اندک است.» از این رو باید معلمان بعد دینی و اعتقادی خود را ارتقا بخشند.

به گفته وی، از آنجا که بعید نیست این زمان، دوره آخرالزمان باشد، هجمه‌ها از همه جهت هجوم می‌آورد. در بازی‌ها در قالب انیمیشن و کارتن با هدف تولید می‌کنند، برای پدر و مادر دوگانگی به وجود می‌آید و اگر پدر و مادر خودشان احساس مسئولیت نکنند، این توقع و انتظار هم نیست که در مدرسه در این زمینه چیزی بیاموزد.

حجت‌الاسلام هاشمی معتقد است که دغدغه اصلی در زمینه آموزش مسائل اعتقادی، تفکر دینی خود معلم است که در تقویت علمی دانش‌آموز و نسلی که برای آینده پرورش پیدا می‌کند، خیلی مؤثر است.

کارشناس تربیت دینی تأکید کرد: وحدت رویه در عملکرد آموزش و پرورش هم مهم است که اگر دقت کنیم، در روایات هم به شدت روی این مسئله بحث شده است. هم معلم و مدرسه و هم خانواده باید تعامل داشته باشند با هم تا اثرات خوبی در این زمینه روی ذهن و روح بچه که آینده‌ساز این جامعه است داشته باشند./۸۲۵/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات