۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۵۳۰۳۹۵
در گفت وگو با حجت الاسلام حسین زاده صورت گرفت؛

تشریح برنامه‌های قرارگاه اربعین قم

قرارگاه اربعین قم امسال از ابتدای ماه صفر تا روز بیست و پنجم پذیرای زائران اربعین خواهد بود و خدمات متنوعی را ارائه خواهد کرد.
حجت الاسلام مهدی حسین زاده؛ مسؤول قرارگاه مردمی اربعین قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، قرارگاه مردمی اربعین استان قم در سال گذشته فعالیت‌ های چشمگیری داشت و خدمات رفاهی متنوعی را به زائران اربعین حسینی ارائه کرد و افزون بر آن فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی متناسبی داشت؛ برای یادآوری و تداعی دوباره آن صحنه های زیبا و اطلاع از جزئیات برنامه های امسال با حجت الاسلام مهدی حسین زاده، مسؤول این قرارگاه به گفت و گو نشستیم که مشروح آن تقدیم خوانندگان می شود.

رسا ـ قرارگاه اربعین از چه تاریخی فعالیت‌های خود را آغاز کرده و هدف از راه اندازی این مجموعه چه بوده است؟

مجموعه قرارگاه اربعین از سال 1395، با همت جمعی از دوستان طلبه و دانشجو تشکیل شد؛ این دوستان با توجه به فعالیت های گذشته ای که در مناسبت های ملی و مذهبی در کنار هم داشتند به فکر این افتادند که کاری را برای ایام اربعین انجام دهند تا در این حرکت جهانی و این رزمایش فرهنگی و مذهبی سهمی داشته باشند.

برنامه ریزی های اولیه بر این اساس بود که بتوانند در شهر مهران فعالیت کنند و مانند موکب های دیگر در آن مسیرهایی که شاید پر ترددتر و شمار زائرین ملموس تر و مشهودتر است حضور پیدا کنند، اما در جلسات مختلفی که داشتند یک کار زمین مانده و حلقه مفقوده ای را احساس کردند و آن بحث خدمت رسانی به زائرین در شهر مقدس قم است.

همین گونه که مستحضر هستید شهر مقدس قم با توجه به جایگاه زیارتی و دینی و فرهنگی که دارد مورد توجه همه شیعیان جهان قرار گرفته است، ملجأ شریف و نورانی حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران بستری را مهیا کرده است که سالانه میزبان میلیون ها زائر عاشق و شیفته اهل بیت(ع) است.

افزون‌بر جایگاه فرهنگی و مذهبی قم از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی این استان به گونه ای است که محور مواصلاتی 17 استان است، این شرایط سبب شده عزیزانی که از شمال و شمال شرقی کشور می خواهند برای زیارت اربعین حسینی مشرف شوند، ناگزیر هستند از مسیرهای مختلفی از جمله شهر مقدس قم عبور کنند و قطعاً ساعاتی را در قم اسکان خواهند داشت و در کنار زیارتی که خواهند داشت بحث استراحت‌شان هم باید دیده می شد، ولی به هر دلیل و علتی این مسأله مغفول مانده بود، به ویژه برای زائرین غیر ایرانی عزیزی که از کشورهای مختلف به شهر مقدس قم شرفیاب آمده و از قم عازم پیاده روی جهانی اربعین می شوند.

متأسفانه آنگونه که باید و شاید به زائران حسینی خدمت گذاری نمی شد و در این زمینه فعالیتی در شأن شهر مقدس قم و مهمان نوازی مردم عزیز قم وجود نداشت. بنابراین دوستان ما برنامه‌های خود را در شهر مقدس قم متمرکز کردند تا هم خدمتگزار زائرین اربعین حسینی و هم خدمتگزار زائرین حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران باشیم.

بحمد الله اتفاق خوبی رقم خورد و توانستیم سال گذشته بیش از 67 هزار زائر را در مصلی بزرگ قدس در طول 23 روز میزبانی کنیم.

رسا ـ جزئیاتی از فعالیت هایی که در سال گذشته داشتید را تشریح بفرمایید.

مصلی قدس هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم به لحاظ جایگاه مردمی شرایط و فضای خوبی دارد. استقبال خیلی خوبی هم از جانب زائرین عزیز و خادمین بزرگوار روبرو شد.

سال گذشته بیش از 1300 خادم از هفت استان کشور در طول 23 روز خدمات مختلفی را اعم از خدمات فرهنگی و تبلیغی، بحث اسکان، پذیرایی 24 ساعته در سه وعده به زائرین عزیز ارائه کردند. خدمات تبلیغی برای عزیزان غیر ایرانی با زبان های خارجی مورد نیاز ارائه می شد.

ایستگاه‌ های صلواتی متعددی راه اندازی شد. با توجه به اینکه زائرینی که به قم تشریف می آورند مسافت طولانی را طی کرده اند، نیاز به استحمام، پیرایش، خیاط خانه و رخت شور خانه دارند به صورت صلواتی این خدمات ارائه می شد. در بخش درمانی ما بیش از 3 هزار مورد مراجعه داشتیم و پزشکان عزیزمان در بهداری پذیرای زائران بودند.

در حوزه فرهنگی که اولویت اول ما برای خدمت رسانی به زائرین عزیز است بالغ بر 57 مبلغ از خواهران و برادران محترم آنجا حضور داشتند به زبان های مختلف خدمتگزاری می کردند. برگزاری هیأت های مذهبی، مراسمات و محافل مختلف از جمله برنامه هایی بود که سال گذشته داشتیم.

حسینیه ای ویژه زائرین غیر ایرانی در نظر گرفته شد تا در آنجا بتوانند با آداب و رسوم خودشان عشق و علاقه و محبت خود  را به سید الشهدا(ع) ابرازکنند و مراسم عزاداری داشته باشند. در کنار این کارها ارائه بسته های فرهنگی و مهد کودک برای خردسالان را داشتیم.

برنامه های متنوعی از جمله محفل گرامی‌داشت یاد شهدا با حضور پیکرهای شهدای مدافع حرم برگزار شد و از حضور راویان دفاع مقدس و دفاع حرم بهره مند می شدیم. این برنامه ها به ویژه در میان زائرین غیر ایرانی که از خارج از کشور تشریف آورده بودند بازتاب خوبی داشت.

رسا ـ هزینه های این فعالیت ها از کجا تأمین می شود؟ آیا این قرارگاه به جایی وابستگی دارد؟

مجموعه قرارگاه مردمی اربعین، همانطور که از نامش مشخص است کاملاً مردمی است. چون معتقد هستیم هر آنچه که با پشتوانه مردم باشد مانایی و ماندگاری بیشتری خواهد داشت؛ البته جا دارد از همه دستگاه ها و ارگان های کشوری و استانی که زحمت کشیدند و این قرارگاه را پشتیبانی کردند تقدیر و تشکر کنیم که در کمال گمنامی و خلوص نیت وارد این عرصه شدند. اما محور اصلی کار مردم بودند. همانطور که عرض کردم 1300 خادم از 7 استان حضور داشتند، خیرین از استان های مختلف حضور داشتند و همه تلاش ما بر این است که امسال نیز همچون سال گذشته بتوانیم از این ظریفیت ها استفاده کنیم.

رسا ـ برنامه‌های ویژه ای برای اربعین امسال دارید؟

با توجه به اینکه سال گذشته اولین سالی بود که این اتفاق رقم خورد، خیلی از دست اندرکاران که تخصص‌شان در بحث زائرین استان قم بود، پیش‌ بینی‌شان این بود که استقبال زیادی نخواهد شد؛ امسال با حجم تبلیغاتی که داشتیم پیش بینی‌ می‌کنیم که ان شاء الله بتوانیم تا 130 هزار نفر زائر را پذیرایی کنیم.

مهمترین نکته و نقطه قابل توجه فعالیت های امسال ما، کیفی سازی برنامه ها به ویژه برنامه های فرهنگی است. در نظر داریم با همکاری حدود 130 مبلغ خواهر و برادر در کنار فعالیت های فرهنگی متنوعی که داریم بتوانیم سطح فرهنگی مجموعه قرارگاه و خدمت رسانی فرهنگی را بالا ببریم.

معمولا موکب هایی که در اربعین خدمات رسانی می‌ کنند فعالیت 10 تا 15 روزه دارند اما موکب این قرارگاه بالغ بر 25 روز به صورت شبانه روزی خدمتگزار زائرین ملیت های مختلف و از کشورهای گوناگون است؛ خدمت رسانی در چنین شرایطی ویژگی‌های خاص خود را دارد بنابراین منشور خادمین و زائرین عزیز را تدوین کرده ایم.

رسا ـ در چه زمانی آمادگی پذیرایی از زائران حسینی را دارید؟

ما از شنبه اول صفر، تا سه شنبه 25 صفر در خدمت زائرین هستیم. با توجه به اینکه مجموعه قرارگاه اربعین قم نسبت به سال گذشته شناخته تر شده است، از هم‌اکنون کشورهای مختلف برای برنامه ریزی زائرین خودشان اعلام نیاز کرده اند؛ از افغانستان، هندوستان، پاکستان، میانمار، سوریه و لبنان مراجعه داشتیم.

سال گذشته بالغ بر 12 هزار زائر از 10 کشور داشتیم؛ امسال پیش بینی می کنیم که تعداد زائران غیر ایرانی ما به 40 هزار نفر برسد.

رسا ـ در پایان اگر نکته ناگفته ای باقی مانده بفرمایید.

قرارگاه اربعین یک شعار محوری دارد و آن شعار این است که «من خادم زوار حسین هستم و اربعین امسال شما هم خادم باشید».

جمعیت بسیار زیادی در شهر مقدس قم و استان های دیگر حضور دارند که به هر دلیلی شاید توفیق نداشته باشند که در خیل عظیم زائران اربعین حسینی حضور پیدا کنند، فرصتی مهیا شده است که در این 25 روز هر کسی با هر توانی برای خدمت‌گزاری به زائرین حسینی به صحنه بیاید و اسمش را در طومار زائران و خادمان حضرت سید الشهدا(س) ثبت و ضبط کند.

یک رباتی را دوستان برای ثبت نام و مشارکت تعریف کرده اند. مادری می خواهد پنج نان هدیه بدهد، کسی می خواهد یک جعبه خرما بدهد، دیگری می خواهد ماشینش را در اختیار زائرین عزیز بگذارد؛ عزیزانی داریم که باتری ساز هستند و گفته اند می خواهند برای زائرانی که وسیله نقلیه شان مشکل دارد باتری سازی راه بیندازند.

بزرگوارانی هستند که در بحث چاپ و تبلیغات اعلام آمادگی کرده اند و برخی از رستوران ها گفته اند که ما یک تعدادی غذا کمک می کنیم.

آنها که می توانند به عنوان خادم در مجموعه حضور به هم برسانند، با هر تخصص، توان و ظرفیتی که دارند، به میدان بیایند. برای پزشکان، پرستاران، مشاورین، مبلغین، روحانیان، دانشجویان، خواهران و برادرانی که این آمادگی را دارند بحمد الله بستر خدمت رسانی برای زائرین محیا است.

رسا ـ تشکر می کنیم از حضرتعالی و فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

بنده هم از مجموعه خبرگزاری رسا و شما عزیزان که در این عرصه زحمت می کشید و اطلاع رسانی مناسب دارید تشکر می کنم./928/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات