۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۵۳۰۳۷۱
سخنگوی قوه قضاییه:

دستگاه قضا تمام مشکلات را به جان می‌خرد/ حکم قطعی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای صادر شد

معاول دستگاه قضا با اشاره به شایعاتی که علیه قوه قضاییه مطرح شده است، گفت: در این مبارزه فراگیر، جدی و بدون خط قرمز مشکلاتی پیش می آید که آنها را به جان می خریم، در این مسیر از شماتت دشمنان و سنگ اندازی آنان کوتاه نخواهیم آمد.
حجت الاسلام محسنی اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه و معاول دستگاه قضا در یکصدو نوزدهمین نشست خبری که خود عصر امروز یکشنبه برگزار شد با بیان اینکه قوه قضاییه به طور جد خواستار مبارزه با فساد امنیتی و مبارزه با نفوذ بیگانه بدون هیچ خط قرمزی است، اظهار داشت: قوه قضاییه می خواهد از حقوق مردم دفاع کند که نمونه هایی از این مساله را در ماه های گذشته شاهد بوده اید، ما برای دفاع از حقوق مردم بار این مساله را به دوش گرفته ایم و مساله ای که امروز وجود دارد زمین خواری است.

وی افزود: براساس گزارشی که از 23 استان به دست ما رسیده است در 6 ماه گذشته 20 هزار و 341 هکتار زمین های تصرف شده به منابع طبیعی یا دولتی بازگردانده شد و 47 هکتار قلع و قمع داشتیم. متاسفانه بانکها به وظیفه خود در زمینه دریافت تضمین و اعتبارسنجی به درستی انجام نمی دهند و اقساط به بانک ها برنمی گردد.

حجت الاسلام اژه ای، گفت: به نظر می رسد یک کوتاهی جدی در بانک ها وجو دارد اما از آنجایی که باید از فعالان اقتصادی حمایت کنیم قوه قضاییه در حال بررسی و پیگیری این کوتاهی بانک ها است. اخیرا یکی از این افرادی که فساد بانکی داشته دستگیر شده و گزارش بانک مرکزی نشان می دهد این فرد از 14 بانک تسهیلات گرفته و بیش از 30 هزار میلیارد ریال بدهی دارد و 16 هزار میلیار ریال آن معوق شده است.

وی افزود: این فرد بازداشت می شود و معلوم است که از قدرت رانت استفاده کرده است. آنهایی که رانت خواران را می شناسند باید وارد عمل شوند و متاسفانه تا قوه قضاییه وارد عمل نشود خود بانک ها اقدامی انجام نمی دهند. برخی از تعاونی های اعتبار اقدامات خلاف قانون را انجام می دهند و دستگاه های متولی امر اقدامی نکرده و البته دستگاه قضا در این موارد وارد عمل می شود.

معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: قوه قضاییه منابعی را برای بازپس دهی به مردم ندارد ولی دستگاه قضا برای دفاع از حقوق مردم کاستی های دیگر دستگاه ها را جبران می کند. در مساله تعاونی فرشتگان یا کاسپین در طول این ماه ها سه بار رییس دستگاه قضا تشکیل جلسه داده اند. در این جلسات مسؤول نظارت بانک مرکزی و رییس بانکمرکزی و نایب رییس مجلس تشکیل جلسه داده تا حقوق مردم از بین نرود.

دستگاه قضا در مبارزه با فساد خط قرمز ندارد

وی افزود: طبیعی است در این مبارزه فراگیر و جدی و بدون خط قرمز مشکلاتی پیش می آید که به جان می خریم، در این مسیر از شماتت دشمنان و سنگ اندازی آنان کوتاه نخواهیم آمد و قوه قضاییه در برخورد با مفاسد به سیاست، کاری ندارد. دستگاه قضا براساس قانون پیش می رود و در مبارزه با فساد خط قرمز ندارد.

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به برخی گرفتاری هایی که برخی دستگاه ها انجام می دهند، گفت: در گذشته شخصی بود که در طول 4 ماه بیش از 2800 برگ چک تحویل او داده شده بود که وی در مدت کوتاهی از بانک های مختلف 640 فقره چک برگشتی داشته است. اخیرا با موردی مشابه برخورد کرده ایم که بیش از 400 چک برگشتی دارد.

وی در ادامه، گفت: باید بانک مرکزی و بانک ها نسبت به این موضوع جدیت بیشتری داشته باشند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به افراد جاعل و اینکه کار مردم را در دستگاه های مختلف انجام می دهند، تصریح کرد: افرادی که به این افراد جاعل پول می پردازند به عنوان رشوه دهنده معرفی می شوند، موردی نیز در کرمان اخیرا دستگیر شده که این مسائل را انجام می داد. به نظر می رسد این موارد یک جریان است.

گذشته نیز دورغ هایی را علیه شهید ایت الله بهشتی بیان می کردند

با اشاره به اخبار دروغ علیه قوه قضاییه، گفت: آنچه که در یکی از شبکه های اجتماعی که در خارج از کشور است بیان می شود کذب محض است، برخی از آنان از سرویس های سیا و موساد بهره می برند اما انها بسیار ناشی هستند، این جریانات مسبوق به سابقه است. بدتر از این سخنان را علیه شهید ایت الله بهشتی بیان داشتند، برخی از نشریات دهه اول انقلاب حرفهایی علیه شهید بهشتی می زدند، آن افراد همدست صدام، اسراییل و آمریکا بودند و برخی مسائل را به شهید بهشتی نسبت می دادند.

وی افزود: علت این هجمه ها مشخص است، این جمله امروز صادق است که «الحمدلله  الذی جعل اعداعنا من الحمقاء»  آنان با اینکه از سرویس های جاسوسی بیگانه بهره می برند اما ناشیانه عمل می کنند. این هجمه ها نشان از تیغی است که به ناحیه صحیح وارد شده است، من در نماز جمعه تیرماه بیان داشتم که فشار علیه نهادهای انقلابی به ویژه قوه قضاییه زیاد خواهد شد، زیرا نهادهای انقلابی مقابل دشمن ایستاده است. قوه قضاییه از این فضاسازی ها کوتاه نخواهد آمد و در کار خویش سست نخواهد شد و دست هر مفسدی را براساس موازین شرعی خواهد بست.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شنیده شده یکی از مسوولان در سفارتخانه های اروپایی دستگیر شده است صحت دارد یا خیر، گفت: اگر مربوط به گذشته است بله محکوم شده است ولی اگر مربوط به تازه باشد خبر ندارم.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت آقای فریدون  و وضعیت آن فرد فراری در پرونده چیست، گفت: اون فرد فراری هنوز فراری است و پرونده کیفرخواست برایش صادر نشده است.

اعمال محدودیت های جدید برای محمد خاتمی صحت ندارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اخباری مبنی بر محدودیت های علیه آقای خاتمی مطرح شده ایا صحت دارد، گفت: دادستان ویژه تکذیب نکردند، محدودیت جدید اتفاق نیافته است و همان محدودیت های قبلی وجود دارد و اقدام  و محدودیت جدیدی رخ نداده است. دستور گذشته تمدید شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده نمازی ها، گفت: حکم آنان قطعی شده است. الان در حال تحمل کیفر هستند.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته می شود دستگاه قضا سپرده های موسسات غیرمجاز را بلوکه می کند و در رسیدگی به پرونده ها به سرعت رسیدگی نمی کند و پاسخ دستگاه قضا چیست، گفت: مطلقا قوه قضاییه در این مسائل سپرده ها را بلوکه نکرده و نمی کند، اگر این موسسات بخواهند پول های خود را مانند گذشته صرف کنند دادستان  اجازه نمی دهد، موسسه ثامن بیش از یک میلیون سپرده گزار داشت و امروز نزدیک به 99 درصد از سپرده گزاران به حقوق خویش نزدیک به 100 درصد برسند.

وی افزود:  در جلساتی که قوه قضاییه برگزار کرده است مقرر شد تا 200 میلیون تومان از بدهی را به سپرده گزاران بدهند، اما تسویه حساب و تاخیر آن به قوه قضاییه بر نمیگردد بلکه به بخش تسویه حساب مربوط است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اقدامات قوه قضاییه در زمینه پیشگیری از جرم چیست، گفت: یکی از مواردی که سبب وقوع جرم می شود بیکاری یا ورود مواد مخدر به کشور است، خوب دستگاه قضا به تنهایی نمی تواند در این دست موارد وارد عمل شود. دستگاه قضا بسیاری از موارد ایجاد فساد و جرم را بررسی کرده است و با آن دستگاه ها جلسات مشترک گذاشته است  تا این دست جرائم واقع نشود.

وی ادامه داد:  در زمینه آموزش و هشدار نیز اقداماتی انجام شده است که البته کمبود آن احساس می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده صندوق فرهنگیان چیست و چه افرادی در این پرونده ممنوع الخروج شده اند، گفت: اقداماتی تامینی لازم در این پرونده انجام شده است که اگر نیاز باشد اقدامات جدید انجام می شود. پرونده هنوز دادگاه نرفته است و ممکن است برخی بگویند زمان رسیدگی به این پرونده زیاد شده است؛ ولی باید توجه شود حجم این پرونده بسیار زیاد است و در بخشی از این پرونده نیاز به کارشناسی داریم و متاسفانه کارشناسی ها زمان بر است.

درخواست اصلاح قانون از سوی دستگاه قضا به مجلس شورای اسلامی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه براساس ماده 42 ایین دادرسی اسامی آمده که وکلای مورد تایید رییس دستگاه قضا می توانند وارد دادگاه شوند و امروزه چندین مورد وجود دارد که  قاضی مانع ورود وکیل به دادگاه می شود، نظر شما در این زمینه چیست، گفت:قوه قضاییه در این ماده نظر دارد، ما گفتیم که به تایید رسیدن وکیل نزد رییس دستگاه قضا دشوار است و البته تعدادی از افراد دارای تاییدیه هستند، قاضی می تواند تا زمانی که وکیل مورد تایید نباشد از ورودش به دادگاه جلوگیری کند، در تمام استان ها البته لیست تایید شده نداریم و امروز در حال درخواست نامه  اصلاح این قانون به مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده های قاچاق کالا چیست، گفت: الان آمار وجود دارد ولی الان آمار دقیق در دست ندارم.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده آقای بقایی چیست و آیا دادگاه علنی است یا غیر علنی، گفت: وظیفه تشخیص این مورد به عهده قاضی است.

شکایت دادستان علیه مدیر شبکه اجتماعی تلگرام

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه بیان شده دادستان کل تهران علیه مدیر شبکه اجتماعی تلگرام اعلام جرم کرده است و چطور می شود علیه یک ابزار شکایت تنظیم کرد، گفت: اگر ابزار مسؤول داشته می شود می توان علیه آن شکایت انجام داد. اگر سازنده ماشین به طور مثال کاری کند که ماشین نقض فنی داشته باشد و مثلا آن ماشین مدام تصادف کند می توان علیه او شکایت کرد.

وی افزود: اگر یک ماشین به لحاظ فنی دچار مشکل باشد و سازنده اقدامی انجام ندهد می توان علیه مسؤول ماشین شکایت انجام داد.

آخرین وضعیت پرونده مداحان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت مربوط به پرونده  مداحان چیست و چرا این پرونده از دادسرای روحانیت به دادسرای عمومی ارجاع داده شده است، گفت: الان این افراد با قرار آزاد هستند ولی کیفرخواست صادر نشده است.

در دادگاه ویژه روحانیت به سه پرونده رسیدگی می شود، افرادی که روحانی نما هستند، بخش دوم مربوط به فردی است روحانی است چه لباس داشته باشند یا نداشته باشد و پرونده افرادی که با روحانیت مرتبط هستند، اگر پرونده ای که جنبه روحانیت آن بیشتر باشد می تواند در دادسرای ویژه روحانیت رسیدگی شود. همچنین در قوانین این دادگاه آمده که می توانند پرونده را به دیگر دادگاه ها ارجاع دهند که در این مورد این اتفاق افتاده است. اتهام آنان امنیتی نیست.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اقای سراج گزارشی در مورد آلودگی هوا را به سران سه قوه ارسال کرده است، علت این گزارش و نتیجه آن را اشاره کنید، گفت: سازمان بازرسی کل کشور در موارد مختلف گزارشی به دستگاه های مختلف ارائه می دهد تا هیاتهایی که در آن دستگاه ها وجود دارد به آن رسیدگی کنند. در مورد مساله آلودگی هوا جرمی متوجه شخص نیست، برخی از دستگاه ها می توانستند اقداماتی را انجام دهند که اگر چنین می شد آلودگی کمتر می شد.

وظیفه قوه قضاییه در زمینه مبارزه با آسیب های اجتماعی چیست؟

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه عملکرد دستگاه قضا در زمینه مبارزه با اسیب های اجتماعی چیست؟ گفت: به طور مثال برخی از مردم در روستا شغل داشتند و در نزدیکی شهرها به وضع نامناسبی زندگی می کنند، یکی از آسیب ها تاخیر در امر ازدواج است. قوه قضاییه در پاره ای از آسیب های اجتماعی به آسیب شناسی پرداخته و به دولت و مجلس شورای اسلامی کمک می کند. در برخی موارد نیز مستقیما وارد عمل می شود.

وی افزود: دستگاه قضا در پرونده ای که فردی از روی ناچاری از برق عمومی به طور خلاف استفاده می کند مانند شخصی که در شهر این عمل غیرقانونی را انجام می دهند نگاه یکسان نداد و در این موارد کمک خواهد کرد.

5 سال حبس برای عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده فردی که در مذاکرات هسته ای به اتهام جاسوسی دستگیر شده بود چیست، گفت: آقای عبدالرسول دری فرزند حسین دوتابعتی بوده و ازجمله شخصی است که متهم به جاسوسی بود و با دوسرویس جاسوسی نیز هم مرتبط بوده است. حکم او 5 سال حبس قطعی است که در در تجدید نظرخواهی تایید می شود و از این جهت باید حکم را تحمل کند، وی پرونده دیگری در زمینه مالی دارد که در این پرونده وثیقه صادر شده است ولی به صدور حکم نرسیده است.

گفتنی است حجت الاسلام اژه ای در ابتدای سخنان خود از مردم برای حضور در تشییع شهید محسن حججی تشکر و قدردانی کرد و گفت: مراسم هایی که در مشهد تهران و اصفهان و نجف اباد برگزار شد بسیار با شکوه بود و به بیان مسوولان این مراسم یا بی نظیر یا کم نظیر بوده است، یکی از جانبازان حاضر در تشییع شهید حججی که بیشتر مراسم های تشییع شهدا را شرکت کرده بود بیان داشت که این مراسم از دیگر مراسم ها متمایز است./811/۲۰۰/ص

ارسال نظرات