۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۵۳۰۳۵۳

چند خبر کوتاه از دنیای نشر

معرفی اعضای شورای صنف نشر نمایشگاه کتاب تهران، برگزاری جشنواره پژوهش كتابخانه ملی ایران، معرفی مدير ستاد خبری هفته كتاب و برگزاری نشست بررسی کتاب «عاشوراشناسی» از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معرفی اعضای شورای صنف نشر نمایشگاه کتاب تهران، برگزاری هشتمین جشنواره پژوهش سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، معرفی مدير ستاد خبری بيست و پنجمين دوره هفته كتاب معرفی و برگزاری نشست بررسی کتاب «عاشوراشناسی (پژوهشی درباره‌ هدف امام حسین (ع)» از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

معرفی اعضای شورای صنف نشر نمایشگاه کتاب تهران

اعضای شورای برنامه‌ریزی صنف نشر در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران با معرفی نمایندگان دو تشکل فراگیر نشر، شامل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌ ناشران ایران«آشنا» انتخاب شده‌اند.

در این شورا محمدرضا حاتمی، فتح‌الله فروغی، مسعود پایدار و عبدالعظیم فریدون از سوی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، حسین معینی، سید محمود حسینی و محمود آموزگار از سوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌ ناشران ایران«آشنا» و داوود موسایی و امیر حسین‌زادگان به معرفی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌عنوان اعضای شورای برنامه‌ریزی صنف نشر در سی‌ و یکمین نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهند داشت.

برنامه‌ریزی برای مشارکت جدی‌تر تشکل‌های نشر در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و معرفی مدیران کمیته‌هایی که توسط تشکل‌های نشر اداره می‌شود از مهم‌ترین وظایف این کمیته محسوب می‌شود.

هشتمین جشنواره پژوهش سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود

هشتمین جشنواره پژوهش سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران آذرماه 1396 توسط اداره كل آموزش و پژوهش سازمان و به منظور معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علوم آرشیوی و اسنادی و ایران شناسی، اسلام شناسی برگزار می‌شود.

​بنا بر اعلام اداره كل آموزش و پژوهش، جشنواره هفته پژوهش در حوزه‌های ذیل برگزار می‌شود:

۱. حوزه‌های موضوعی شامل علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علوم آرشیوی، اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی و انقلاب اسلامی (آثار مرجع، بنیادی و کاربردی)

۲. آثار علمی شامل پایان‌نامه، کتاب (تألیفی، تدوین، ترجمه، نقد، مقابله، تصحیح و تحقیق)، و طرح (خاتمه یافته) از مهر ۱۳۹۵ تا مهر ۱۳۹۶

۳. تقدیر از پژوهشگران برگزیده سازمان اسناد و کتابخانه ملی شامل اعضای هیات علمی و كارشناسان

تمامی آثار باید حداکثر تا تاریخ 30 مهرماه به‌صورت الكترونیكی و به آدرس دبیرخانه جشنواره researchnlai1@gmail.com ارسال شوند.

علاقه‌مندان برای کسب هرگونه اطلاعات بیشتر با دبیرخانه جشنواره (خانم تركاشوند ۸۱۶۲۳۲۸۲) تماس حاصل کنند.

اداره كل پژوهش و آموزش سازمان اسناد و كتابخانه ملی، از سال ۱۳۸۹ حركتی نو را با عنوان «جشنواره هفته پژوهش» آغاز كرده و تاکنون، ۷ دوره از این جشنواره برگزار شده است.

مدير ستاد خبری بيست و پنجمين دوره هفته كتاب معرفی شد

مجید غلامی‌جلیسه، با صدور حکمی محمد هرندی‌پور را به سمت مدیر ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب منصوب کرد.

در متن حكم محمد هرندی‌‌پور آمده است:

«نظر به ضرورت برنامه‌ريزي دقيق فعاليت‌هاي بيست و پنجمين دوره هفته كتاب جمهوری اسلامي ايران به موجب اين حكم جنابعالي به سمت مدير ستاد خبري بيست و پنجمين دوره هفته كتاب منصوب می‌شويد.

اميد است با عنايت پروردگار و با توجه به سياست‌های كلان فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامي ايران در جهت محقق شدن اهداف متعالي هفته كتاب كه همانا توسعه و ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني و افزايش سرانه مطالعه است، موفق و پيروز باشيد.»

محمد هرندی‌پور، مديريت روابط عمومی پايگاه خبری كتابداری و اطلاع‌رسانی ايران (ليزنا) و سردبيری پايگاه خبری رويداد فرهنگی  را در كارنامه خود دارد. وي در بيست و چهارمين دوره هفته كتاب جمهوری اسلامي ايران نيز مديريت ستاد خبري را بر عهده داشته است.

کتاب «عاشوراشناسی» بررسی می‌شود

نشست بررسی کتاب «عاشوراشناسی (پژوهشی درباره‌ هدف امام حسین(ع)» به همت گروه فرهنگ، تاریخ و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دوشنبه 24 مهر برگزار خواهد شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی، نویسنده و قرآن‌پژوه، دکتر محمد اسفندیاری، مولف کتاب و دکتر داریوش رحمانیان، نویسنده و پژوهشگر و استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران سخنرانی می‌کنند.

کتاب «عاشوراشناسی (پژوهشی درباره‌ هدف امام حسین(ع)» در سه فصل با عنوان‌های«هدف‌شناسی قیام»، «کوفه، انتخاب درست امام» و «دیدگاه گذشتگان» در 352 صفحه به قلم دکتر محمد اسفندیاری از سوی نشر نی منتشر شده است.

 به بیان دکتر محمد اسفندیاری، نویسنده «عاشوراشناسی»: «کتاب حاضر عهده‌دار هدف‌شناسی از قیام امام حسین(ع) است. با اینکه تاکنون هزاران کتاب، به عربی و فارسی، درباره آن حضرت نوشته شده، این موضوع کمتر در کانون توجه بوده و حدود پنج کتاب مستقل درباره هدف امام از قیام فراهم آمده است. از این کتاب‌ها، یکی محل اختلاف است و بقیه محل اعتنا نیست و اما کتاب حاضر چه سرگذشتی خواهد داشت، خدا داناست. خواهیم گفت که گذشتگان به دلایلی متعدد، از بحث درباره هدف امام حسین(ع) خودداری ورزیدند. البته معاصران ما تا حدودی در پی جبران این کاستی بوده‌اند و برخی عهده‌دار تبیین اهداف آن حضرت شده‌اند؛ اما آنچه انجام گرفته، در برابر آنچه باید انجام گیرد، اندکی است از بسیاری و چنان برگی از کتابی.»

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند، ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۲۴ مهرماه به پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات واقع در میدان ولیعصر، ابتدای خیابان دمشق، شماره ۹ مراجعه کنند./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

ارسال نظرات