۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۳۰۳۴۲
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

بازداشت گسترده خطبا و مداحان بحرینی/ تعطیلی بارگاه رأس الحسین قاهره

موضع قاطع آیت الله سیستانی در مورد استقلال کردستان عراق، تاکید فلسطینیان بر ادامه گزینه مقاومت، تعطیلی بارگاه رأس الحسین قاهره و ایستادگی الازهر در برابر هجمه‌ها مهمترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ‌ گروه بین‌الملل: «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» عنوان بسته خبری است که به بررسی مهمترین حوادث هفته گذشته جهان اسلام می‌پردازد. برگزاری مراسم عزای سید و سالار شهیدان، موضع آیت الله سیستانی پیرامون اقلیم کردستان، آشتی گروه‌های جهادی در فلسطین مهمترین حوادث این هفته بود. سرخط مهمترین اخبار را مرور می‌کنیم:

برگزاری مراسم عزای اباعبدالله الحسین
آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف طی سخنانی بر اهمیت احیای شعائر حسینی تاکید کرد و بیان داشت: برگزاری مراسم عزای حسینی ادامه و برگرفته از رسالت اصیل محمدی (ص) است.
حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا با تاکید بر تمسک به فرهنگ حسینی خاطرنشان کرد که مجالس حسینی باید موجب بیداری و ارتقای معنوی انسان شود.
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق تأکید کرد که ندای اصلاح طلبی امام حسین(ع) از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان در جمع عزادارن حسینی تأکید کرد که جوانان کربلایی منتظر اعلام فرمانده حسینی خود جهت آزادی فلسطین هستند.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه آمریکا پس از شکست داعش به تجزیه منطقه روی آورده است، خاطر نشان کرد که عربستان قربانی تجزیه خواهد شد.
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در مراسم عزای عاشورای حسینی حمایت از ملت فلسطین و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی را از مبانی عاشورا برشمرد.
حجت الاسلام سید علی عبداللطیف فضل الله رییس تجمع الفکر العاملی لبنان از ورود برخی اقدامات غیرمنطقی و خلاف شرع به مراسم های عاشورایی انتقاد کرد.
حجت الاسلام شیخ حسن عبدالله مسؤول فرهنگی جنبش امل لبنان با حضور در مراسم عزای حسینی تاکید کرد: در حالی که بسیاری تلاش کردند نهضت حسینی را در چارچوب طایفه ای و مذهبی قلمداد کنند، این نهضت توانست از این چارچوب تنگ نظرانه خارج شود.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در مراسم عزای حسینی که در شهر صور لبنان برگزار شد، گفت: فتنه مذهبی موجود در کشورهای عربی و اسلامی که بحران های بزرگ به ویژه سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این فتنه نشأت گرفته اند، پاسخ رژیم صهیونیستی به پیروزی های مقاومت به شمار می آید.
شیخ شریف توتیو عضو شورای رهبری جبهه العمل اسلامی لبنان گفت: امام حسین(ع) مدرسه قهرمانی و وفاداری است.
شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان در مجلس عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که در مجتمع المصطفی شهرک الجیه برگزار شد، اظهار داشت: ما باید به عاشورا افتخار کنیم زیرا حق در این روز پیروز شد و شاهد فائق آمدن خون بر شمشیر بودیم.
علمای بحرین با صدور بیانیه‌ای به مناسبت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی تصریح کردند: «ما در بحرین تمامی تحرکات سیاسی مان در جهت دستیابی به اصلاح، عدالت، کرامت و مطالبه‌ی حقوق مشروعمان را نصرت و یاری قضیه امام حسین (ع) و اصول اسلامی می دانیم».
آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) منطقه قفول به بررسی اهداف عاشورایی پرداخت و گفت: موسم عاشورا دو هدف اصلی تولید حزن عاشورایی و تولید بیداری عاشورایی دارد. عاطفه عاشورایی باید مقدمه ای برای بیداری عاشورایی باشد و برعکس.
شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در سخنرانی شب عاشورا از تلاش آل خلیفه برای عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی به عنوان خیانت یاد کرد.
جریان الوفای اسلامی و جریان العمل اسلامی بحرین از آل خلیفه به عنوان یزید زمان و ادامه دهنده راه بنی امیه یاد کردند.
نماز جماعت مرکزی شب عاشورا با وجود سنگ اندازی های آل خلیفه با حضور هزاران تن از عزاداران در منامه برگزار شد.
عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که راه امام حسین (ع) ملت‌ها را از خطر آمریکا و رژیم صهیونیستی در امان نگاه می‌دارد.
جی سالک رهبر مسیحیان پاکستان گفت: جوانان مسیحی در پاکستان با نذری دادن به عزاداران حسینی و شرکت در مراسم محرم، امام حسین (ع) را الگوی خود قرار داده‌اند.
همزمان با فرا رسیدن عاشورای حسینی، وزارت اوقاف مصر مسجد امام حسین (ع) در قاهره را به روی شیعیان بست.
ارادتمندان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با حضور در مشهدالحسین موسوم موسوم به مسجد «النقطه» شهر حلب به سوگواری و عزاداری در رثای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداختند.
همزمان با عاشورای حسینی، ارادتمندان و محبان اهل بیت(ع) در شهرک‌های «نبل و الزهراء» که دو سال پیش از محاصره تروریست‌های تکفیری آزاد شد، در عزای اباعبدالله الحسین(ع) مجلس عزا برپا کردند.
شیعیان کشور تاجیکستان مانند محبان و شیعیان در سایر نقاط جهان به عزاداری سید و سالار شهدا در روز عاشورا پرداختند.
مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای ایشان، با حضور اقشار مختلف شیعیان مقیم هلند در شهر لاهه برگزار شد.
گروه طالبان به مناسبت عاشورا اعلام کرد که امام حسین (ع) الگوی استکبارستیزی و مظهر ایستادگی حق در برابر باطل است و تا ابد شیفتگان، عاشقان و پیروان راه آن حضرت نیز وجود خواهند داشت.
از سوی دیگر عزاداری دهه محرم امام حسین(ع) در کشمیر با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

لبنان: استقلال کردستان به معنای تشکیل اسرائیل دوم است
آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان از تروریسم صهیونیستی و تکفیری به عنوان منبع فتنه و جنگ در منطقه یاد کرد.
حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله با اشاره به اینکه داعش نفس های آخر خود را می کشید، گفت: آمریکا به داعش تنفس مصنوعی داده است.
حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق را تلاشی برای نجات در سوریه عنوان کرد.
حجت الاسلام شیخ محمد یزبک رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان تأکید کرد که نیروهای مقاومت هیچگاه تسلیم نشده و به ذلت تن نمی دهند.
حجت الاسلام قبلان از علمای لبنان تشکیل دولت اقلیم کردستان را به معنای برپایی اسرائیل جدید برشمرد.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت تأکید کرد که نیروهای مقاومت فارغ التحصیل مدرسه حسین(ع) و تکفیری ها فارغ التحصیل مدرسه یزید هستند.
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان از درگیری مسلحانه رخ داده در شهر صیدا که به کشته و مجروح شدن جمعی از شهروندان شد به شدت انتقاد کرد.
جبهه العمل اسلامی لبنان با محکومیت حمله صهیونیست ها به لبنان بر ادامه جهاد تا آزادی فلسطین تأکید کرد.

عراق: سخنان آیت الله سیستانی فصل الخطاب است
حضرت آیت الله سیستانی مرجع تقلید عراق در پیامی به رزمندگان مقاومت خاطرنشان کرد که رزمندگان ولایتمداری و پیروی حقیقی از امام حسین (ع) را به منصه ظهور رساندند.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق گفت: جلال طالبانی مبارزی است که ده ها سال آشنای میدان های نبرد برای دفاع از عراق بود.
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف از بیانیه حضرت آیت الله سیستانی درباره جدایی اقلیم کردستان به عنوان فصل الخطاب یاد کرد.
حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی ضمن قدردانی از تلاش رزمندگان در خطوط مقدم نبرد با تروریسم، رزمندگان مقاومت را همانند یاران امام حسین(ع) توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ ستار المرشدی تولیت آستان مقدس امامین عسکریین(ع) با نمایندگان حضرت آیت الله سیستانی در کرکوک و طوزخرماتو دیدار و گفتوگو کرد.
حجت الاسلام شیخ عبد صبر الشویلی امام جمعه ناصریه عراق خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی با هدف فتنه انگیزی درپی جدایی اقلیم کردستان از عراق است.
اسقف لوئیس رافائل ساکو رییس کلیسای کلدانی عراق گفت: همه پرسی جدایی کردستان می تواند منجر به درگیری جدید نظامی در عراق شود که همه در آن متضرر می گردند.
احمد الاسدی سخنگوی بسیج مردمی عراق گفت که این نیروها بعد از آزادسازی الحویجه، آزادسازی مناطق غربی الانبار را آغاز می‌کنند و عراق با وجود نیروهای داوطلب مردمی، غیرقابل تجزیه است.
جنبش نجباء عراق با اشاره به اینکه به اندازه کافی مردم عراق طعم جنگ را چشیده‌اند، اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد با وجود بحران همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، جنگی با کُردها روی دهد.
سخنگوی سازمان ملل متحد از ابتکار عمل آیت‌الله سیستانی برای حل بحران میان بغداد - اربیل و راه‌های پایان‌دادن به بحران همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان عراق، استقبال کرد.

فلسطین: تاکید بر استمرار گزینه مقاومت و جهاد
شیخ یوسف ادعیس وزیر اوقاف و امور دینی فلسطین در پی حملات اخیر رژیم اشغالگر قدس علیه مقدسات فلسطین، از جامعه جهانی خواست تحرکی فوری برای توقف سیاست‌های اسرائیل علیه مقدسات به‌ویژه مسجدالاقصی انجام دهد.
محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد اجازه نمی‌دهد تجربه جنبش حزب‌الله در لبنان، در نوار غزه تکرار شود.
اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس همزمان با «آشتی ملی» اعلام کرد که تا زمانی که صهیونیست‌های اشغالگر وجود دارند، سلاح مقاومت نیز باید وجود داشته باشد.
فوزی برهوم سخنگوی حماس تاکید کرد که رژیم صهیونیستی متضرر اصلی از وحدت و آشتی ملی فلسطین خواهد بود و این رژیم خواهان تداوم شکاف داخلی فلسطین است.
کمیته‌های مقاومت فلسطین ضمن تبریک آشتی فتح و حماس، سلاح مقاومت را عامل حفظ ملت فلسطین دانست.
اوقاف فلسطین صدور قانون منع بازی کودکان فلسطینی در محوطه مسجدالاقصی از جانب دادگاه عالی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

مصر: ایستادگی الازهر در برابر هجمه‌ها
الازهر مصر در پیامی ضمن واکنش به همه پرسی استقلال کردستان تاکید کرد که این اقدامات به ایجاد شکاف و تنش بیشتر در منطقه منجر می‌شود.
احمد طیب شیخ الازهر با افزایش فشارها علیه این نهاد دینی تاکید کرد که در برابر هجمه‌ها و فشارها عقب نشینی نکرده و در احکام تساهل نخواهیم کرد.
راسم النفیس یکی از اندیشمندان شیعه مصر با اشاره به حمایت کشورهای عربی از تروریسم در سوریه تأکید کرد که این کشورها توان مشاهده پیروزی محور مقاومت را ندارند.
ابراهیم نجم مشاور علمی مفتی مصر از اعلام آمادگی ۶۰ کشور برای حضور در کنفرانس جهانی فتوا با عنوان «نقش فتوا در ثبات جوامع» خبر داد.

بحرین: بازداشت علما و مداحان در عزای حسینی
باقر درویش از فعالان حقوق بشر بحرین بیان داشت که حضور سفیر آمریکا در هیأت عزاداری با هدف سرپوش بر جنایت های آل خلیفه صورت گرفت.
جمعی از انقلابیان، سخنرانان و مداحان بحرینی به دلیل حضور در مراسم عزای حسینی از سوی آل خلیفه به سلب تابعیت و ۵ سال حبس محکوم شدند.

سوریه: شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه در خصوص حوادث میانمار گفت: هدف از کشتار میانمار تنها متوجه این کشور نیست بلکه بنگلادش، پاکستان، هند و مسلمانان «ایغور» چین را نیز در بردارد.

پاکستان: صاحب‌زاده ابوالخیر محمد زبیر رییس شورای همبستگی ملی پاکستان تصریح کرد: مسلمانان این کشور از هر گروه یا مکتب فکری، باید با اتحاد در کنار همدیگر، توطئه های تفرقه آمیز دشمن را خنثی کنند.

یمن: محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که تعلل سازمان ملل در قرار دادن عربستان و امارات در لیست سیاه خود موجب می‌شود که ائتلاف سعودی به کشتار بیشتر در یمن تشویق شود.

نیجریه: یک فعال سیاسی نیجریه‌ای گفت که توافقی میان دولت نیجریه، آمریکا و عربستان برای عدم آزادشدن علامه زکزاکی وجود دارد.

افغانستان: مولوی قیام الدین کشاف رییس شورای علمای افغانستان در سمینار «زندگی و کارنامه اهلبیت(ع)» در کابل تصریح کرد که شیعه و سنی اختلافی در این کشور ندارند اما مردم اجازه ندهند که تفاوت‌های جزئی زمینه‌ساز سوء استفاده دشمن شود.

آلمان: حجت الاسلام محمود زاده رییس فدراسیون شیعیان آلمان در سخنانی در مسجد فرانکفورت، بر اهمیت فداکاری حضرت اباعبدالله (ع) برای یاری دین اسلام تاکید کرد./981/ب951/ر

ارسال نظرات