۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۵۳۰۲۹۲
آیت الله مهدوی:

تداوم داشتن در استفاده از اذکار سبب غفلت زدایی می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از راهکارهای درمان غفلت که از سوی اهل بیت(ع) بیان شده است، تدوام ذکر است؛ باید زمانی که مشغول ذکر می شویم به یاد خداوند بودنمان را تداوم ببخشیم؛ البته تداوم داشتن در اذکار برای درمان غفلت نیست بلکه تحت عنوان پیشگیری از غفلت است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق عصر شنبه که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: نیت خیر داشتن مقتضی انجام کار خیر است.

وی در ادامه مبحث اثرات غفلت و راهکاری غفلت زدایی افزود: یکی از راهکارهای درمان غفلت که از سوی اهل بیت(ع) بیان شده است، تدوام ذکر است؛ باید زمانی که مشغول ذکر می شویم به یاد خداوند بودنمان را تداوم ببخشیم؛ البته تداوم داشتن در اذکار برای درمان غفلت نیست بلکه تحت عنوان پیشگیری از غفلت است.

آیت الله مهدوی با بیان این که غفلت مرکب از دو چیز است، اذعان کرد: غفلت از طرفی که سبب استبعاد از خداوند می شود مضر است و به دلیل این که شخص غافل از غفلت خودش بی خبر است نیز مضر است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، به واسطه تداوم دادن به یاد خداوند، پرده های غفلت کنار می رود و هوشیاری ایجاد می شود.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: یکی از دستورات اسلام این است که همیشه در ذهنتان نیت انجام کار خیر داشته باشید؛ نیت کار خیر داشتن سبب می شود انسان از یاد خداوند غافل نشود؛ گاهی وضع مالی انسان خوب نیست در این حالت نیز داشتن نیت خیر عاملی برای کسب ثواب برای انسان می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: داشتن نیت خیر مقتضی کار خیر است؛ اگر نیت به عنوان مقتضی عمل خیر وجود داشته باشد و مانع نیز وجود داشته باشد، سبب کسب ثواب برای شخص خواهد شد ولی اگر نیت وجود نداشته باشد و مانع وجود داشته باشد ولی مانع برطرف شود، عمل خیر انجام نمی گیرد ولی اگر نیت خیر وجود داشته باشد و مانع نیز وجود داشته باشد در صورتی برطرف شدن مانع، عمل خیر انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) خطاب به اباذر می فرمایند، تصمیم بگیر که کار خیر انجام دهی ولو این که آن کار خیر را به فعلیت نرسانی که همین نیت خیر، سبب غفلت زدایی می شود.

آیت الله مهدوی در پایان با اشاره به آیه نوزدهم سوره اسراء که می فرماید«وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْیَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِکَ کَانَ سَعْیُهُمْ مَشْکُورًا» ابراز کرد: کسی که برای انجام کار خیر نیت کند، به ثواب آن کار دست پیدا می کند ولی کسی که نیت فعل بد داشته باشد تا زمانی که آن نیت را به فعلیت نرساند، گناهی برایش ثبت نخواهد شد./867/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات