۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۵۳۰۲۷۹
حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر:

اخلاق و اتکال به معنویت اساس فعالیت های علمی باشد

مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه کشور گفت: رمز موفقیت دانشمندان روحیه معنویت آنها، اتکال به ذات باری تعالی و تقویت باورهای ایمانی بود.
حجت الاسلام رضوی مهر

حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال رضوی مهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: اسلام تزکیه را مقدم بر تعلیم می داند و با آغاز سال تحصیلی هم مدرسه، هم منزل و خانواده وظیفه دارند که تربیت، پرورش و رشد و نمو اخلاقی در کنار رشد و نمو علمی را در رابطه با دانش آموز، دانشجو و طلاب به کار ببندد؛ آنچه مسلم است انبیا و اولیا آمدند تا معرفت، خداشناسی و محبت و فضایل انسانی را شکوفا کنند.

مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که نباید آموزش و پرورش ما خالی از تربیت باشد، گفت: باید تربیت نیز همسان با تعلیم در دستور کار یک معلم، دبیر و استاد قرار بگیرد؛ اگر بزرگان در کتاب تعلیم و تعلم خود رابطه استاد و شاگرد، محیط خانواده و تحصیل و فضا و محتوای تعلیم سخن می گویند، همگی یک کاربردی بیش دارد و آن تربیت اخلاقی است.

تربیت بر تحصیل مقدم است

وی اخلاق را از مهم ترین مسائل محوری تعلیم و تعلم عنوان کرد و تصریح کرد: تربیت گفتاری، رفتاری و فکری دانش آموز از همه اهم یک تحصیل، مقدم است و باید علاوه بر موضوعات تحصیل، کتاب ها، رشته ها و تخصصاتی که حوزه، آموزش و پرروش و دانشگاه میل به آن پیدا کرده است، درس اخلاق از اهم مسائل محوری در تعلیم و تعلم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال رضوی مهر بر لزوم ایجاد تحول در سخنان استاد تأکید کرد و افزود: رمز موفقیت بزرگان حتی در میدان علمی، تقویت معنویت به عنوان ریشه ایجادکننده ظرفیت برای تحویل محتوای علمی است؛ رابطه استاد و شاگرد باید رابطه عاطفی، معنوی و درس آموز باشد، گفتار استاد در شاگرد باید ایجاد تحول کند و محیط درس و بحث باید یک پرورش تمام بعدی و تربیت مطلوب را رقم بزند و والدین باید محیط منزل را به گونه ای آماده کنند تا فرزندشان بتواند با آسایش، آرامش و روحی سرشار از عشق به تحصیل مسیر دانش را بپیماید.

مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به رمز موفقیت افراد موفق اظهار داشت: رمز موفقیت دانشمندان روحیه معنویت آنها، اتکال به ذات باری تعالی و تقویت باورهای ایمانی بود که فطرتا در آنها جوانه زده بود. نباید دانش آموزان را در اوقات فراغت به کارهای بیهوده با اسم ها و عناوین مختلف مشغول کرد.

وی با اشاره به مقام محصلان گفت: علم و مقام عالم و تحصیل عبادت است و دین اسلام برای علم آموزان و تعلیم دهندگان مقام معنوی والایی را قرار داده است و در اسلام حرص و ولع، به جز در فراگیری علم و پیمودن مسیر دانش ناگوار و غیر مطلوب است.

فرش زیر پای محصل بال فرشتگان قرار دارد

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر تصریح کرد: محصل در اسلام به حدی گرامی است که فرش زیر پای محصل را بال فرشتگان قرار داده اند و اهل بیت(ع) علم را چراغ مسیر بندگی می داند و بندگی دوشادوش علم را دو بال پرواز به سعادت و نیل به اهداف عالیه انسانی و اسلامی بر می شمارند.

مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزه‌های علمیه کشور بر لزوم بهره گیری از نیروهای داخلی و پرهیز از چشم دوزی به خارج از کشور تأکید و خاطرنشان کرد: امید داریم که خروجی آموزش و پرورش ما سبب شود که تا با اتکای به نیروهای داخلی در همه نیازمندی های کشور این قابلیت ایجاد شود که چشم به آن سوی مرزها و غیر خودی ها نداشته باشیم./822/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات