۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۵۳۰۲۱۷
حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی:

تقوا نخستین شرط نجات مؤمن از گناه است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که شرط نجات از گناه تقوا است، گفت: افرادی که مقابل امام حسین(ع) ایستادند ایمان داشتند اما چون تقوا نداشتند، ایمانشان به تنهایی موجب نجات آنها نشد.
تقوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 35 سوره مائده گفت: خداوند در این آیه می فرماید«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» ای کسانی که ایمان آورده اید، از خداوند پروا کنید و به سوی او وسیله بجویید و در راه او جهاد کنید، شاید رستگار گردید.

وی افزود: وقتی خداوند اهل ایمان را مورد خطاب قرار می دهد در حقیقت با آنها درد دل می کند و این خطاب درد دل و خواسته خداوند از مؤمنان است.

استاد حوزه علمیه قم  تصریح کرد: این آیه نشان می دهد تا انسان به ایمان نرسد نمی تواند متقی باشد زیرا شرط تقوا و خدا ترسی این است که قلب انسان به نور ایمان روشن شده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی زندگی با تقوا را زندگی بر محور خداوند عنوان کرد و گفت: هر چه بر ایمان انسان افزوده شود ندای وجدان و خدا ترسی او بیشتر می شود و هرچه به معصیت نزدیک شود صدای وجدان او خفیف می شود اما باید دقت کرد که وجدان یا همان نفس لوامه هیچ گاه در درون انسان از بین نمی رود.

استاد حوزه علمیه قم معصیت و خفیف شدن ندای وجدان را عامل ایستادگی در مقابل امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: از آن جایی که ریشه های گناه و معصیت در میان کوفیان و اصحاب یزید بسیار قوی شده بود ندای وجدان در آنها بسیار خفیف بود تا جایی که حتی از کشتن و نبش قبر طفل شیره خواره امام حسین(ع) نگذشتند و با وجود تذکرات امام حسین(ع) از مدینه تا کوفه باز در مقابل ایشان ایستادند و ایشان را به شهادت رساندند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی با بیان این که زمان ما شباهت بسیار زیادی به زمان امام حسین(ع) دارد، افزود: اگر مردم این زمان مراقبت نفس نداشته و در رفتن به سوی معاصی شتاب کنند قطعا به درد مردم کوفه گرفتار شده و در مقابل امام زمان(عج) خواهند ایستاد.

وی افزود: هر چه شتاب انسان در انجام واجبات و حرکت به سمت خدا بیشتر باشد به همان میزان از شیطان دور خواهد شد و با هر سرعتی که انسان به سمت شیطان حرکت کند با همان سرعت از خدا فاصله می گیرد.

استاد حوزه علمیه قم تقوا را لازمه زندگی مؤمنان عنوان کرد و افزود: کسانی که مقابل امام حسین(ع) افراد کافری نبودند و در کارنامه برخی از آنها اعمال بسیار حسنه ای وجود داشت اما چون تقوا نداشتند صرف ایمان نتوانست آنها را نجات دهد همانطور که برادارن یوسف ایمان داشتند ولی چون خدا ترس و با تقوا نبودند بردارد خود ر ا به چاه انداخته و قصد جان او را کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی ادامه داد: در مقابل براداران یوسف، تقوای حضرت یوسف(ع) کاری با او کرد که با وجود آگاهی کامل بر بسته بودن درها به سوی درهای بسته دوید و خداوند به واسطه این تقوا درهای بسته را به روی حضرت یوسف(ع) باز کرد.

وی با تأکید بر این که اگر انسان به خاطر تقوا از معصیت و گناه گریزان شود خداوند درهای بسته را به روی او می گشاید، یادآور شد: بنابراین  اول شرط نجات مؤمن از گناه و معصیت و رسیدن به عاقبت به خیری داشتن تقوا است./968/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات