۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۵۳۰۱۹۵
حجت الاسلام والمسلمین ملکی:

حوزه علمیه باید فضلای مستعد خود را حمایت کند

معاون تهذیب حوزه های علمیه با تأکید بر حمایت حوزه از فضلای مستعد، گفت: مجتهد متجزی لازم است اما کافی نیست و اجتهاد مطلق باید فعال باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی معاون تهذیب حوزه های علمیه امروز در نشست مراکز حوزوی تحت اشراف حضرت آیت الله مکارم شیرازی که در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: امسال سومین سال فعالیت مجموعه مدرسه امام کاظم(ع) است که به دستور حضرت آیت الله مکارم تأسیس شد.

وی افزود: مدرسه امام کاظم(ع) حوزه ای منظم، پژوهشگر و دارای مهارت های لازم است تا طلاب مستعدی را تربیت کند، مدرسه امام کاظم(ع) چند بخش دارد که مدرسه تخصصی فقه و اصول و دروس آزاد حوزوی از جمله آنان است.

مدیر مدرسه امام کاظم(ع) با بیان این که بر اساس تأکید حضرت آیت الله مکارم حوزه علمیه، باید فضلای مستعد خود را حمایت کند تا به سمت مرجعیت مطلق سیر پیدا کنند، اظهار داشت: مجتهد متجزی در عین حالی که لازم است اما کافی نیست و اجتهاد مطلق باید فعال باشد و مرکز تخصصی فقه و اصول در این راستا تشکیل شده و از جهت کمی و کیفی وضعیت خوبی دارد و در بین مراکز فقهی رتبه اول و دوم را دارد.

وی ادامه داد: بخش دیگر مربوط به دروس آزاد است، یکی از دستورات مرجعیت این بود که حوزه باید سنت های سابق را حفظ کند، یکی از سنت ها نظم است و یک طلبه در صورتی به موفقیت می رسد که دارای نظم باشد از این رو برای نظم طلبه تشویق در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که نظم، تقریر نویسی، مباحثه و پژوهش 4 فاکتور دروس آزاد مدرسه امام کاظم(ع) است، ابراز داشت: کسانی که این ویژگی های را داشته باشند تشویق به آن ها تعلق می گیرد.

وی عنوان کرد: از دیگر تأکیدات حضرت آیت الله مکارم شیرازی فراگیری زبان خارجه توسط طلاب بوده است، بر این اساس زبانکده ای تشکیل شده که سومین سال فعالیت آن است که استقبال خوبی از این برنامه صورت گرفته است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: همچنین مهارت های بیانی و سخنرانی مورد توجه مدرسه بوده است تا طلاب با مهارت ها به خوبی آشنا شوند، در زمینه فرهنگی برگزاری درس اخلاق خانوادگی را از هفته آینده در حوزه امام کاظم(ع) خواهیم داشت که توسط حضرت آیت الله مکارم شیرازی ارائه می شود.

وی افزود: مرکز تخصصی تفسیر در کنار آموزش نیازمند پژوهشکده بود که در مراحل نهایی است، مسأله دیگر ترویج است که در حال حاضر بیش از 250 روحانی تحت آموزش فارغ التحصیلان مرکز تخصصی تفسیر آموزش می بینند، ریل تدوین کتاب وجود نداشت اما از سال گذشته نخستین کتاب تدوین شد و جلدهای دیگر تا هفته های آینده چاپ خواهد شد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات