۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۵۳۰۱۷۰
آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

علم بی عمل و غرور؛ آسیب های متوجه عالمان

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که هر اندازه مقام بالاتر باشد آسیب ها هم سنگین تر و جدی تر خواهد بود، علم بی عمل، غرور و توجه به دنیا را از این آ‌سیب ها عنوان کرد.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در گردهمایی مراکز حوزوی تحت اشراف این مرجع تقلید که در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با تأکید بر این که فعالیت های این مجموعه ها باید اطلاع رسانی شود، گفت: اطلاع از این فعالیت ها سبب تشویق مؤسسات و مراکز دیگر می شود.

وی افزود: کسانی بیرون حوزه علمیه نشستند و می گویند طلابی که در این مراکز جمع شده اند چه کار می کنند یعنی نمی دانند که چه فعالیت های علمی به نفع عالم اسلام، تشیع، نظام جمهوری اسلامی و بشریت انجام می شود، مردم باید بدانند که چه کارهایی انجام می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که جهان باید بداند که حوزه علمیه قم بزرگترین حوزه علمیه دنیای اسلام از نظر کمیت و کیفیت است، اظهار داشت: این اطلاع رسانی سبب می شود که مردم بدانند حوزه، علما و فضلا بر خلاف برخی تبلیغات که ادعا می کنند شیعه در گوشه ای فعالیت می کند، در متن کار مشغول کار هستند.

وی ادامه داد: در مدرسه امام کاظم(ع) بیش از 400 برنامه درس آزاد حوزه وجود دارد، همچنین رشته های تخصصی و بخش های دیگر در حل فعالیت هستند که نشان از برنامه های گسترده و مؤثر این مرکز نهاد دارد، این مرکز شعبه هایی که شهرهای دیگر دارد که بسیار مهم است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان بیان این که در زمان امروز خبررسانی و اطلاع رسانی حرف اول و آخر را می زند، ابراز داشت: اگر اطلاع رسانی نشود و مردم ندانند متوجه نمی شوند که چه کارهای بزرگی در حال انجام است.

وی با اشاره به روایاتی در زمینه برتری عالم بر عابد، عنوان کرد:  قرآن کریم عبادت را هدف نهایی آفرینش ذکر می کند اما عالم به وسیله عالم می تواند کار خود را اصلاح کند، همانند این که شهدا به وسیله نوشته های علما پایدار می شوند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام می فرماید برتری عالم بر عابد همانند برتری ماه بر سایر ستارگان در شب بدر است، همچنین فرمودند عالمی که مردم از علم آن بهره ببرند از 70 هزار عابد برتر است، نعمت عالم بودن بسیار گرانبها و ارزشمند است، رسول اکرم(ص) همچنین می فرمایند دو رکعت عالم از هزار رکعت عابد بالاتر است.

وی اضافه کرد: حتی در روایاتی بیان شده که عالم می تواند شفاعت کند، مقام شفاعت مقام پیامبران و اولیای الهی است اما علما هم با عنایت الهی می توانند این کار را انجام دهند، علم عالم آسیب های متعددی هم خواهد داشت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که هر اندازه مقام بالاتر باشد آسیب ها هم سنگین تر و جدی تر خواهد بود، گفت: یکی از آسیب ها توجه به دنیا است، روایت می فرماید فقها امنای پیامبران هستند مادامی که دنیا پرست نشوند، دنبال مال و مقام بودن نباید در عالم باشد، روایت تأکید می کند که اگر عالمی اهل دنیا شد باید از آن ها پرهیز شود.

وی دومین آسیب عالم را علم بی عمل دانست و افزود: روایت می فرماید اهل دوزخ از بوی تعفن عالم بی عمل ناراحت خواهند بود یعنی کار به جایی می رسد که وضع عالم بی عمل از دوزخیان بدتر خواهد بود؛ سومین آسیب عالم مسأله غرور است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که صاحب بیان و قلم شدن و داشتن مقام نباید عالم را مغرور کند، اظهار داشت: غرور شیطان را از مقام ساقط کرد و منفور همه شد، افراد خوبی را داشتیم که گرفتار غرور شدند و به جاهای خطرناک رسیدند؛ انسان به هرجا رسید باید بنده خدا باشد./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات