۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۵۳۰۱۲۱
یادداشت؛

اکراد، قربانیان جدید استکبار

نشریه نیروهای مسلح آمریکا مرزبندی مجدد خاورمیانه از سوی آمریکا را به نفع اقلیت قومی و مذهبی دانسته و تنها راه‌حل مشکلات آمریکا در خاورمیانه را پاره پاره شدن این منطقه می‌داند.
استقلال کردستان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه جوان، «عباس حاجی‌نجاری» در این روزنامه نوشت:

در شرایطی که زخم‌های ناشی از فتنه داعش در کشورهای منطقه و به ویژه عراق التیام نیافته و این بحران هنوز ادامه دارد و کشورهای منطقه درگیر بقایای این تروریست‌های دست‌ساز امریکا و مرتجعین منطقه هستند،. زمینه‌های شکل‌گیری یک فتنه جدید آن هم در شمال عراق و به بهانه همه‌پرسی برای تشکیل کشور مستقل کردی با عاملیت «بارزانی» و البته با هدایت صهیونیست‌ها و دیگر قدرت‌های غربی کلید خورده است؛ فتنه‌ای که در صورت اوج‌گیری و تعمیق آن، منطقه با چالش‌های پیچیده‌تری از ماجرای گروه تروریستی داعش مواجه خواهد شد. اگرچه رسوایی امریکایی‌ها و دیگر قدرت‌های غربی و عربی در ماجرای گروهک تروریستی داعش سبب شده است که آنها در این ماجرا حتی مخالفت خود را به ظاهر با ماجرای همه‌پرسی اعلام کنند، اما رمزگشایی نشریه امریکایی نیوزویک نیمه پنهان اهداف امریکایی‌ها را در این ماجرا آشکار می‌کند. 

این نشریه امریکایی در تحلیلی در این زمینه با اشاره به اینکه دولت کردی نقطه امید امریکا در منطقه است، می‌نویسد: ما مسئولیت اخلاقی داریم تا از خروجی این «همه‌پرسی» حمایت کنیم. اقلیم کردستان می‌خواهد ارزش‌های لیبرال ما را در آغوش بکشد. اکنون امریکا با تصمیمی بزرگ مواجه است،‌ترامپ این شانس را دارد تا رهبری امریکا را نشان دهد و ارزش‌های امریکایی را ارتقا بخشیده و یک متحد امریکا (دولت کرد) را تقویت کند. اسرائیل نیز از حمایت ترامپ از همه‌پرسی کردها استقبال خواهد کرد و اگر این امر هوشمندانه مدیریت شود، دولت‌های عملگرای عرب همچون مصر، عربستان سعودی، اردن و امارات نیز به شرطی که کردستان بتواند به عنوان سدی در برابر ایران بایستد از این مسیر پیروی خواهند کرد.‌ مستندات این راهبرد امریکایی 11 سال پیش در نشریه نیروهای مسلح امریکا در قالب «طراحی دوباره مرزهای خاورمیانه» و تجزیه خاورمیانه به کشورهای کوچک‌تر ذکر شده بود. گلوبال در تحلیلی در این زمینه می‌نویسد: «طراحان خاورمیانه جدید مدعی‌اند که تجزیه خاورمیانه اگرچه ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد، اما این آسیب‌ها درد «ضروری» و «اجتناب‌ناپذیر» هستند.» 

نشریه نیروهای مسلح امریکا مرزبندی مجدد خاورمیانه از سوی امریکا را به نفع اقلیت قومی و مذهبی دانسته و تنها راه‌حل مشکلات امریکا در خاورمیانه را پاره پاره شدن این منطقه می‌داند. در مورد رژیم صهیونیستی نیز اگرچه مقام‌های این رژیم خوشحالی خود را از انجام همه‌پرسی و پیامدهای آن در عراق مانند امریکا و دیگر کشورهای عربی و اروپایی کتمان نکرده‌اند، اما مواضع مشاور بارزانی نسبت به حمایت صهیونیست‌ها قابل توجه است. میرزا دینای، مشاور بارزانی می‌گوید: لازم است که اسرائیل به حمایت از کردها ادامه دهد. تمایل داریم که (اسرائیل) ما را در ایجاد یک کشور دموکرات و سکولار نظیر دولت اسرائیل کمک کند. دینای به این هم اکتفا نکرده و در ادامه رژیم نامشروع صهیونیستی را «جواهر خاورمیانه» می‌نامد.  اما روند تحولات گذشته مناطق کردنشین شمال عراق بیانگر این است که با توجه به ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی عراق برای مناطق کردنشین شمال این کشور و مساعدت‌هایی که طی سال‌های اخیر دولت مرکزی عراق به این بخش از کشور عراق داشته است، اکراد این کشور به بسیاری از مطالبات قانونی خود دست یافته و دولت مرکزی نیز به رغم درگیر بودن با چالش‌های متعدد داخلی و فتنه داعش، در حد توان به این بخش کمک کرده و به همین دلیل است که شرایط زیستی و امکانات رفاهی اکراد شمال عراق در مقایسه با دیگر قسمت‌های این کشور بهتر و مناسب‌تر است و بدیهی است که با مهار چالش‌های امنیتی و حذف داعش این شرایط بهتر خواهد شد.

مغایرت اقدام بارزانی در همه‌پرسی استقلال کردستان عراق با چند اصل قانون اساسی این کشور و اعلام مخالفت پارلمان و دولت مرکزی با این همه‌پرسی، در شرایطی صورت می‌گیرد که ادامه تصدی بارزانی در اقلیم در دو سال اخیر به دلیل طی نکردن فرآیندهای قانونی فاقد وجاهت بوده و این پروسه حقیقتی تلخ است که دست‌هایی پنهان تلاش دارند با هدایت غلط مطالبات مردم این منطقه، کردستان عراق را وارد ورطه‌ای نمایند که عملاً هزینه‌های آن را اکراد منطقه، مردم عراق و ساکنین کشورهای همجوار باید بپردازند و منافع آن را نیز البته صهیونیست‌ها و قدرت‌های فرامنطقه‌ای خواهند برد. مستندات این مدعا را در گزاره‌های زیر می‌توان برشمرد: 

1 ـ در صورت اعلام استقلال، به دلیل مخالفت سازمان ملل، کشورهای همسایه و ... و ظرفیت‌های محدود منطقه کردستان،‌امکان عملی برای استقلال وجود نخواهد داشت و پیامدهای این تصمیم، مشکلات مردم این منطقه را افزایش خواهد داد.

2 ـ رقابت درونی گروه‌ها و طوایف اکراد کردستان عراق، عملاً عرصه قدرت در این کشور را به محلی برای منازعه تبدیل خواهد کرد، رقابت‌هایی که در دهه 90 هزاران کشته را به مردم این منطقه تحمیل کرد. 

3 ـ مخالفت دیگر اقوام ساکن در این مناطق، نظیر کرکوک و ... با دولت کردی، عملاً حسن همجواری کنونی را به منازعه و چالش تبدیل خواهد کرد و این امر حتی می‌تواند به چالش گسترده مذهبی و تقابل میان شیعیان و اهل سنت در عراق بینجامد که نتیجه طبیعی آن شکل‌گیری داعشی‌های نوینی است که این بار با بهره‌گیری از تجارب گذشته می‌توانند امنیت کل منطقه را تحت‌الشعاع خود قرار داده و منافع قدرت‌های استکباری را در این منطقه تضمین کنند. 

4 ـ تنازعات مذکور زمینه دخالت خارجی‌ها در عراق را تشدید کرده و به طور طبیعی حاکمیت مرکزی را به شدت تضعیف خواهد کرد، نکته‌ای که می‌تواند به یک دومینوی تجزیه در دیگر بخش‌های عراق و کشورهای منطقه بینجامد و این خواست اصلی امریکا و صهیونیست‌ها است که پیش از این به آن اشاره شد. بر این اساس، مصلحت مردم کرد عراق ایجاب می‌کند که اقلیم با ابطال همه‌پرسی، مطالبات قانونی مردم کرد عراق را در بستر حکومت فدرال مرکزی دنبال کند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات