۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۵۳۰۰۵۸

چه کسانی به اطعام مجالس امام حسین شبهه می کنند

بیشتر کسانی که در اطعام مجالس سوگواری امام حسین شبهه پراکنی می‌‌کنند، نه اعتقاد درستی به امام حسین(ع) و عزای ایشان دارند، نه دغدغه واقعی برای فقرا دارند.
نذری  تهیه و پخت 80 تن آش نذری به مناسبت روز شهادت پیامبر (ص)  تهیه و پخت 80 تن آش نذری به مناسبت روز شهادت پیامبر (ص)

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، چند سالی است برخی جریان‌ها با شروع ماه محرم که علاوه بر عزاداری با اطعام و نذری همراه است، هجمه‌ای را در این باره به راه می‌اندازند؛ حس انسان دوستانه آنها گُل می‌کند و دایه مهربان‌تر از مادر می شوند و سنگ فقرا را به سینه  می‌زنند که چرا هزینه این همه اطعام صرف فقرا نمی‌شود. در کانال های اجتماعی مطالبی را می‌گذارند که عملا تحقیر اطعام و نذری دادن است. مطالبی منتشر می‌کنند که فرهنگ نذری و اطعام را در بین مردم زیر سؤال می‌برد. دلسوز رفتگران زحمتکش می‌شوند که چه ظلمی به آنها می‌شود، وقتی با ظروف یکبار مصرف های زیادی مواجه می‌شوند که در سطح کوچه و خیابان ریخته شده است.

این درست است که در برخی موارد کم لطفی‌هایی از طرف برخی از مردم صورت می‌گیرد و فرهنگ نظافت عمومی را در  مقابل استفاده از غذاهای نذری رعایت نمی‌کنند؛ ولی آیا تمام بحث اطعام و نذری همین است؟ آیا به فقرا اطعام نمی‌شود؟ چه هیئت‌ها و کمپین‌هایی که در این راستا کارهایی خداپسندانه انجام می‌دهند و به فکر فقرا و محرومین نیز هستند.

ماهیت شبهه پراکنان

این در حالی است که معمولا و در اکثر موارد جریان‌هایی که این مطالب را در جامعه القا می‌کنند نه اعتقاد درستی به امام حسین علیه‌السلام و عزای ایشان دارند، نه دغدغه واقعی برای فقرا دارند و نه اهمیت آن چنانی برای رفتگر شهرداری قائل هستند.

ایام انتخابات که می‌شود چقدر کاغذ در سطح خیابان ریخته می‌شود. در یک مسابقه فوتبال چقدر زباله در معابر محدوده استادیوم ایجاد می‌شود. معمولا این جریانات در این موارد معترض نمی‌شوند و برای رفتگران شهرداری ابراز دلسوزی نمی‌کنند ولی همین که محرّم می‌شود ابراز دلسوزی می‌کنند؛ همچنین  داد سخن سر می‌دهند که چرا هزینه‌های هنگفت  اطعام، صرف فقرا نمی‌شود یا ایام حج که می‌شود، حج را زیر سؤال می‌برند و باز هم فقرا را بهانه می‌کنند که چرا جیب عرب ها را پر می‌کنید! اربعین هم در پیش است؛ طبیعتا برای آن هم حرف‌هایی خواهند داشت.  

جالب  اینجاست، نوع افرادی که در این موارد اشکال تراشی می‌کنند و عزای سالار شهیدان را با شبهه مواجه می‌سازند، وقتی پای سفرهای کیش و دبی و آنتالیا و ...  پیش می‌آید صدایشان در نمی‌آید که چرا این پول ها صرف فقرا نمی‌شود. آیا سفر به دبی پرکردن جیب عرب ها نیست؟!

برخی از کسانی که چه بسا در طول سال هزار تومان هم صدقه نمی‌دهند و پول‌های زیادی را خرج خوشگذارنی و بعضا عیاشی می‌کنند، با آمدن محرم یاد فقرا می‌افتند!

واقعا چرا بعضی مسلمان نماها این چنین شبهه پراکنی می‌کنند و می‌خواهند که با این مطالب عزای سالار شهیدان را آلوده مسائل حاشیه‌ای کنند؟!

مجلس امام حسین علیه‌السلام برکات فراوانی دارد و چه انسان‌هایی آلوده‌ای که در این مراسم توبه می‌کنند و اصلاح می‌شوند.

اطعام، به خودی خود در آموزه‌های دینی موضوعیت دارد؛ حال اگر این اطعام برای مجلس اهل بیت علیهم‌السلام باشد طبیعتا رنگ و بوی معنوی خاصی به خود می‌گیرد. این خیلی زشت است که ارامنه و سایر اقلیت های مذهبی به غذای امام حسین علیه‌السلام تبرک بجویند و بعضاً شفای مریضشان را نیز بگیرند، ولی عده‌ای به ظاهر مسلمان این گونه موضع گیری کنند. 

نکته پایانی

در پایان ذکر این نکته لازم به نظر می‌رسد که روی سخن ما کسانی هستند که مغرضانه این مطالب را مطرح می‌کنند، نه کسانی که ارادتمند اهل بیت هستند و از روی خیرخواهی نقدهایی را بیان می‌کنند و در صدد شبهه پراکنی نیستند./999/پ۲۰۰/س

بابک شکورزاده، پژوهشگر حوزوی

      

ارسال نظرات