۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۵۳۰۰۲۶
مرکز تحقیقات "پیو" آمریکا اعلام کرد؛

افزایش گرایش عمومی به «اسلام» در جهان

مرکز تحقیقات«پیو» آمریکا در جدیدترین مطالعات خود، دین مبین اسلام را محبوب‌ترین دین رسمی در دنیا معرفی و از گسترش روزافزون این دین آسمانی تا سال ۲۰۶۰ میلادی خبر داد.
دین اسلام

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز تحقیقات «پیو»(Pew Research Center) که یک اندیشکده مطالعاتی و پژوهشی مستقر در واشنگتن است در جدیدترین مطالعات منتشر شده در سایت رسمی این مرکز از افزایش گرایش به دین اسلام و گسترش روزافزون این دین آسمانی در جهان خبر داد.

بر اساس بررسی این موسسه، دین رسمی 27 کشور در دنیا که عمدتا در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند، «اسلام» است و 9 کشور در دنیا، آئین مسیحیت و یک کشور آئین یهودی را به عنوان دین رسمی کشور خود معرفی می‌کنند این در حالی است که سایر کشورها دین رسمی برای کشور خود معرفی نمی‌کنند.

این پژوهشکده در آخرین تحلیل و بررسی خود اعلام کرد دین اسلام همزمان با افزایش تعداد مسلمانان تا سال 2060 میلادی به میزان 70 درصد، بیشترین گسترش را در مقایسه با سایر ادیان رسمی جهان خواهد داشت.

براساس مطالعات صورت گرفته توسط این مرکز تا سال 2015 میلادی، تعداد مسلمانان جهان 1.8 میلیارد و به میزان 24.1 درصد از افراد کل جهان است و روند گرایش مردم به اسلام رو به افزایش است.

دانش‌آموز سوری رتبه دوم مسابقات حفظ ترکیه

«مهدیه عقیل» دانش‌آموز سوریه‌ای رتبه دوم مسابقات قرآن کریم در رشته حفظ کل در بخش بانوان را از آن خود کرد.

مرحله نهایی این دوره از مسابقات در سالن اجتماعات شهرداری «آدیامان» ترکیه و با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های «قونیه»، «سامسون»، «آنکارا»، «الازیغ» و «دیاربکر» و نیز با حضور «بنیامین آلبرک»، رئیس اداره آموزش دینی سازمان دیانت ترکیه و «محمدعلی اوزترک» مفتی «آدیامان» ودیگر مفتیان استان‌های شرکت‌کننده برگزار شد.

در این دوره از مسابقات، ۵۰ شرکت‌کننده حضور داشتند و ۱۱ نفر از آنها به مرحله نهایی راه یافتند.

«مهدیه عقیل» پس از کسب جایزه این دوره از مسابقات از تحقق رویای حفظ قرآن کریم خود ابراز خرسندی کرده و همچنین از برگزارکنندگان این دوره از مسابقات تشکر و قدردانی کرد. یادآور می‌شود این دانش‌آموز سوریه‌ای اهل شهر «باب» در استان حلب سوریه است و در حال حاضر در استان الازیغ از استان‌های کشور ترکیه در ناحیه آناتولی شرقی زندگی می‌کند. وی در مقطع دبیرستان مشغول به تحصیل بوده و حافظ کل قرآن کریم است.

برگزاری آیین تعزیه خوانی در مرکز اسلامی برلین

همزمان با ایام حزن و اندوه حسینی در مرکز اسلامی برلین آیین تعزیه برگزار و شرکت کنندگان با سنت ها و آیین مذهبی تعزیه خوانی آشنا شدند.

 در این برنامه شرکت کنندگان با سنت ها و آیین مذهبی تعزیه خوانی آشنا شدند.

گفتنی است در این مرکز در دهه اول محرم هرشب برنامه عزاداری و سوگواری برپا بود.

مسلمانان کمپین کمک به قربانیان تیراندازی لاس وگاس تشکیل دادند

 

مسلمانان آمریکا کمپین کمک به بازماندگان و خانواده‌های قربانیان تیراندازی لاس وگاس راه اندازی کردند. بنیاد اسلامی نوادا، جامعه اسلامی لنستر، مرکز اجتماعی مسلمانانان اندیاناپولیس و انجمن روهنیگیای برمه در کلرادو این کمپین را راه اندازی کرده‌اند. دیگر سازمان‌هایی چون کایر، انجمن فروشندگان یمنی، شورای ملی امور مسلمانان، بنیاد زکات و شبکه اجتماعی مسلمانان نیز در این کمپین مشارکت خواهند داشت.

سازمان‌دهندگان کمپین، درباره اهداف‌شان از راه اندازی این طرح نوشتند: ما مسلمانان آمریکا می‌خواهیم با عمل خیر پاسخ این عمل شیطانی را بدهیم همانطور که دین ما به ما ستور داده از طریق این کمپین پیام دینی قدرتمند خواهیم فرستاد. حضرت محمد (ص) پیامبر ما فرموده است: به کسانی که بر روی زمین زندگی می‌کنند رحمت نشان دهید تا خداوند تبارک و تعالی در آسمان‌ها نیز به شما رحمت و مهربانی نشان دهد. در آیه 34 سوره فصلت نیز آمده است: «هرگز نیکی با بدی یکسان نیست».

در ادامه آمده است: هیچ مقدار کمک مالی نمی‌توانند جایگزین کشته شدگان این حادثه باشد اما ما امیدواریم از این طریق بتوانیم بار روی دوش خانواده‌ها را کمی سبک‌تر کنیم. بیاییم همه در کنار هم علیه کشتارهای بی‌رحمانه انسان‌های بی‌گناه ایستادگی کنیم.

هرچند کمپین برای مسلمانان تشکیل شده اما به گفته برگزارکنندگان دیگر مردم نیز می‌توانند کمک‌های مالی‌شان را از طریق این کمپین اهداء کنند. این کمپین تاکنون موفق به جمع آوری بیش از 8هزار و 100 پوند انگلیسی شده است و هدف نهایی آن جمع آوری 25 هزار پوند تا 9 اکتبر است.

لازم به ذکر است تیراندازی یکشنبه شب از پنجره 32ام یک هتل به سوی یک فستیوال 22 هزار نفره موسیقی در لاس وگاس آمریکا منجر به کشته شدن حداقل 59 نفر و زخمی شدن بیش از 500 نفر شد. این تیراندازی به عنوان مرگبارترین تیراندازی جمعی در تاریخ آمریکا شناخته شده است. عامل این جنایت استفن پادوک 64 ساله یک قمارباز بازنشسته معرفی شده است و هنوز هیچ انگیزه‌ای برای این جنایت مرگبار شناخته نشده است. وی هنگام نزدیک شدن نیروهای پلیس به اتاق هتلش اقدام به خودکشی کرده است.

در پی این حادثه مرگبار، بسیاری مجامع سیاسی و مدنی در آمریکا خواستار ممنوعیت آزادی حمل اسلحه در آمریکا شدند.

مراسم روز درهای باز در مسجد امام علی(ع) هامبورگ برگزار شد

روز سوم اکتبر فرصت مناسبی برای غیر مسلمانان است تا در روز باز مساجد با فرهنگ و آیین و سنت های اسلامی در مساجد آشنا شوند.

این روز در ماه اکتبر که به مناسبت اتحاد آلمان شرقی و غربی، یک روز تعطیل رسمی در آلمان  می باشد، در سال 1997 میلادی با پیشنهاد شورای عالی مسلمانان «روز درهای باز مساجد» نامگذاری شده است. مرکز اسلامی هامبورگ که جزء بنیان گذاران نام گذاری این روز به نام روز باز مساجد است، امسال نیز همانند سالیان گذشته برای این روز برنامه های ویژه ای را تدارک دید.

نشست میان ادیانی سه روزه در مالزی آغاز شد

نشست میان ادیانی با حضور 40 تن از رهبران دینی، در دانشگاه صباح واقع در شهر کوته کینابالو، یکی از شهرهای ایالت صباح مالزی برگزار شد.

شخصیت‌ها و رهبران دینی در این نشست به اهمیت دستیابی به ادراک دینی متقابل تاکید کردند. بسیاری رهبران درک و احترام متقابل را کلید حیاتی به منظور القای تحمل و مدارای دینی و حفظ وحدت در جامعه مالزی دانستند. در این نشست نمایندگانی از 6 دین مختلف چون مسیحیت، اسلام، بودایی و هندویسم حضور داشتند.

هدف از این رویداد سه روزه میان ادیانی که روز گذشته آغاز به کار کرد، گردهم آوردن نمایندگانی از ادیان مختلف و تشویق ارزش هایی مانند تحمل دیگران، وحدت و همدلی اعلام شده است. اداره وحدت و ادغام ملی در دفتر نخست وزیری مالزی میزبان این همایش بود.

تان سری جوزف کوروپ از این اداره در آغاز همایش گفت: این برنامه قصد دارد اشتراک گذاری تجربیات و توسعه ایده‌ها را تشویق کرده و تلاش دارد درک میان ادیانی و اتحاد میان رهبران ادیان را در مالزی ارتقاء دهد.

وی افزود: به عنوان یک کشور چندفرهنگی که در آن اکثریت را مسلمانان تشکیل می‌دهند، مردم در صورتی می‌توانند با همدلی در کنار یکدیگر زندگی کنند که قانون اساسی نقش ادیان دیگر را به حاشیه نفرستد.

کوروپ رهبران ادیان را به ترویج صلح و ارائه نظرات سازنده بدون تحریک پیروان ادیان دیگر تشویق کرد.

این وزیر مالزیایی با بیان این که جامعه مالزی روابط میان ادیانی نسبتا خوبی دارد خاطرنشان کرد: با این حال درصورتی که برخی اشخاص بخواهند با اهداف شخصی مسائل مذهبی مختلف را دستکاری کنند این مسئله می‌تواند سبب تنش در جامعه شود، به این ترتیب مردم مالزی باید سطح بالایی از مدارای مذهبی داشته باشند و با پیروی از یک درک مشترک، به مبارزه با افراط‌گرایی و ایدئولوژی‌های رادیکال بشتابند.

شکایت دانشجویان مسلمان دانشگاه منچستر از سختگیری‌ها برای نماز

 

دانشجویان مسلمان دانشگاه منچستر در انگلستان، از آزار و اذیت و سختگیری‌های کارمندان به ویژه نگهبانان هنگام نماز خواندن در محوطه دانشگاه شکایت کردند.

طبق یک نظرسنجی انجام شده از میان 70 دانشجوی مسلمان، 86% این دانشجویان تجربه تلخی از نماز خواندن در محوطه دانشگاه داشته یا فضای برای برگزاری نماز نداشته‌اند، 96% آنان نیز خواستار تسهیل نماز خواندن در محوطه دانشگاه شده و 17% نیز هنگام نماز مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

چند تن از دانشجویانی که هنگام نماز خواندن مورد آزار قرار گرفته‌اند، تجربیات تلخ‌شان را با نمایند اتحادیه دانشجویی در میان گذاشتند.

عایشه دانشجوی سال دوم پزشکی می‌گوید: تا دیر وقت در کلاس مانده بودم و احساس امنیت نمی‌کردم جای دیگری برای نماز پیدا کنم. اما نگهبان دانشگاه به من گفت اجازه ندارم در راهرو نماز برگزار کنم. یک بار هم نگهبان زن با صدای بلند سرم داد کشید تا نمازم را قطع کنم درحالی که من راه کسی را سد نکرده بودم.

دیگر دانشجویان نیز در سخنانشان ابراز داشته‌اند که برای نماز خواندن با برخورد‌های تبعیض آمیزی از سوی کارمندان روبرو بود‌ه‌اند. یکی از دانشجویان در این بار گفت: یک بار در حال صحبت با دوستم در محوطه دانشگاه بودم که نگهبان به ما نزدیک شده و با تهدید به ما یادآوری کرد در هیچ کجای دانشگاه حق نماز خواندن نداریم! او مسلما این حرف را به خاطر حجابی که پوشیده بودیم و با تصور اینکه مسلمان بودیم به ما زد.

پیش از این نیز یک درخواست اینترنتی که به امضای 600 دانشجو در سال 2015 رسید خواستار ایجاد نمازخانه‌ای برای دانشجویان مسلمان این دانشگاه شده بود. یکی از دانشجویان غیرمسلمان در توضیح علت امضای این درخواست گفته بود: هرچند من یک مسیحی هستم اما معتقدم که عبادت و نماز بخش ضروری دین به ویژه برای مسلمانان محسوب می‌شود. آن‌ها باید مسیری طولانی را برای نمازخواندن پیدا کنند و من باورم نمی‌شود که آن‌ها تاکنون نمازخانه نداشته‌اند.

سایت اینترنتی اقامتگاه‌های گردشگری اسلامی راه اندازی شد

 

سایت اینترنتی ثبت نام برای اقامتگاه‌های گردشگری مخصوص مسلمانان راه اندازی شد. این سایت اینترنتی در ماه نخست آغاز فعالیت تاکنون موفق به جذب 3 هزار مشترک شده است و جایگزینی برای اقامتگاه‌های غیرمذهبی چون ایربی.ان.بی می‌باشد که مسلمانان در آن‌ها با تبعیض دینی روبرو می‌شوند.

این سایت اینترنتی با نام «مسلم بی.ان.بی» توسط گروهی از کارآفرینان ایالات متحده مستقر در واشنگتن ساخته شده و هدف آن ارائه جایگزینی برای مسافران مسلمانی است که در اقامتگاه‌های گردشگری چون «ایر.بی.ان.بی» به اعتقادات دینی آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود و گاها این اقامتگاه‌ها حاضر به پذیرش مسلمانان نیستند.

هادی شکور بنیانگذار این موسسه و مدیر اجرایی آن در این باره به خبرنگاران گفت: من قصد داشتم چیزی نوآورانه برای خدمت به جامعه اسلامی ایجاد کنم. اکنون زمانه سختی برای مسلمانان آمریکا و سرتاسر دنیا می‌باشد و این شرکت به عنوان نور امیدی برای ما مسلمانان است که نشان دهیم هنوز اینجا هستیم، در حال ساخت و ساز، در حال تفکر و هنوز به تقدس ایمان اهمیت می‌دهیم و نه فقط دین و ایمان خودمان بلکه اعتقاد دینی در کل مهم است.

شکور در ادامه افزود: ما داستان‌هایی درباره مورد تبعیض قرار گرفتن مسلمانان و مشکلاتی که آن‌ها هنگام سفر با آن‌ها روبرو هستند شنیده‌ایم. هدف ما ساده است ما قصد داریم سفر و ماجراجویی را تشویق کنیم و یک جامعه جهانی از مسلمانان ایجاد کنیم که در آن احساس راحتی کرده و هنگام سفر مورد پذیرش قرار بگیرند.

سایت گردشگری اربی‌ان‌بی وبسایتی است که مردم در آن مکان‌های اقامتی در سرتاسر جهان را کرایه می‌دهند. این وب‌سایت دارای بیش از 2 میلیون مکان فهرست شده در 33 هزار شهر و ۱۹۱ کشور است. گفتنی است مسلمانان اغلب برای استفاده از اقامتگاه‌های اشتراکی این سایت جهانی با مشکلاتی روبرو هستند. در سال 2015 یک مسافر مسلمان از کشور برونئی که خواستار اقامت در یکی از اقامتگاه‌های ثبت شده در این سایت بود، با تبعیض دینی روبرو شده و میزبان به وی گفته بود که حاضر نیست مسلمانان را به اقامتگاه خود راه دهند. دیگر مسافران مسلمان نیز گزارش‌های مشابهی ارائه داده‌اند.

سال گذشته زینب جمیل الدین روزنامه نگار مسلمان گفته بود که 8 بار درخواست وی در این سایت رد شده است.

مسلمانان کانادا عدم اتهام تروریستی به عامل کشتار مسجد کبک را محکوم کردند

شورای ملی مسلمانان کانادا اعلام کرد تصمیم مقامات در کبک کانادا برای متهم نکردن عامل حمله به مسجد کبک و کشتار مسلمانان به جرم «تروریسم» بسیار نگران کننده است.

در بیانیه شورای ملی مسلمانان کانادا آمده است: تصمیم دادستان‌های دادگاه کبک در متهم نساختن «الکساندر بیسونت» تیرانداز مسجد کبک به جرم تروریسم، کلیشه‌های منفی را تقویت کرده و عمیقا برای جامعه اسلامی کانادا نگران کننده است.

گفتنی است دادستان کبک برای پیگیری این جنایت بیسونت 27 ساله را که با اسلحه به مسجد حمله کرده و نمازگزاران را به رگبار بسته بود به قتل 6 نمازگزار و تلاش برای قتل 35 نمازگزار دیگر و همچنین حمل اسحله متهم کرده است اما اتهام «تروریستی» به وی زده نشده است.

بوب پالسون یک کمیسر سابق پلیس سوار کانادا پیش از این گفته بود که بیسونت یک «مجرم افراط‌گرا» محسوب می‌شود.

کاشف احمد رییس هیات مدیره شورای ملی مسلمانان کانادا درباره این تصمیم گفت: هر گونه انگیزه‌ای که فرد داشته باشد، فراموش نکنیم حمله به انسان‌های بی‌گناه تمامی مردم کانادا را وحشت زده کرده و دچار شوک می‌کند. با این حال خشونت شدید با یک اعتقاد سیاسی یا تفکر ایدئولوژیکی تعریف واقعی جرایم تروریستی محسوب می‌شود. این تصمیم که اتهام تروریستی به بیسونت زده نشده، کسی که نمازگزاران مسجدی را به هدف کشتار جمعی هدف قرار داد، این طرز فکر کلیشه‌ای را تقویت می‌کند که تنها مسلمانان می‌توانند تروریست باشند!

وی افزود: این طرز فکر به شکل عمیقی نگران کننده است، زیرا منجر به ادامه یافتن خشونت و تبعیض علیه جوامع اسلامی می‌شود.

احسان گاردی مدیر اجرایی این نهاد نیز گفت: حمله به مرکز فرهنگی اسلامی در کبک بدترین نوع تروریسم از زمان بمب‌گذاری فرودگاه ایرایندیا 30 سال پیش در کانادا بود. و جامعه اسلامی کبک را دچار وحشت و نگرانی شدیدی کرد. اگر اتهام تروریستی به متهم زده می‌شد، پیام واضحی می‌رساند که نشان می‌داد مسلمانان نیز همانند دیگر مردم کانادا قربانیان ترور و خشونت هستند. دادگاه کانادا با این کارش استانداردهای دوگانه‌ای را ترویج کرده است.

قبیله بنی‌اسد و عشائر عراق مراسم عزاداری سیزدهم محرم را برگزار کردند

قبیله بنی اسد  مثل هر سال به همراه قبیله ها، عشایر عراقی، هیئت ها و دسته های عزاداران حسینی در یاد بود دفن پیکر های مطهر شهدای کربلا عزاداری کردند.

شهر کربلا شاهد برپایی عزاداری روز سیزدهم محرم بود؛ در این روز قبیله بنی اسد، پیکر مطهر امام حسین (ع)، اهل بیت و اصحاب ایشان را دفن کردند.

در این مراسم  هزاران نفر از قبیله ها  و عشایر عراقی که در پیش روی آنان قبیله بنی اسد حرکت می کردند، پرچم های حسینی و پلاکارد های عزاداری را به دست گرفتند و راهپیمایی کردند.

قبیله بنی اسد، عشایر عراقی، هیئت ها و دسته های عزاداری حسینی از خیابان های شهر کربلا به سمت حرم مطهر امام حسین و برادر رشیدش حضرت ابا الفضل العباس (ع) حرکت کردند و پیکر نمادین امام (ع) را تشییع کردند.

زهیر یوسف بزرگ قبیله بنی اسد گفت: قبیله بنی اسد در روز سیزدهم محرم به همراه امام سجاد (علیه السلام) و بزرگان قبائل و عشایر عراقی در آن زمان پیکر مطهر شهدا را دفن کردند.

تا زمانی که زنده باشیم پرچم امام حسین (ع) برافراشته خواهد بود

یوسف تصریح کرد: بنی اسد و تمامی عشایر عراقی همان مردانی هستند که پیکر های مطهر را دفن کردند و پرچم امام حسین (ع) تا زمانی که زنده باشیم، برافراشته خواهد بود.

قبایل و عشایر عراقی شرکت کننده در هیئت عزاداری بنی اسد هر ساله در این مراسم عزاداری حضور دارند و تلاش می کنند تا این مراسم را هر چه فعالتر برگزار کنند.

عشائر عراقی نیز با مصیبت اهل بیت (ع) ابراز حزن و همدردی و بر مشارکت سالانه در یادبود دفن پیکر مطهر شهدای کربلا تاکید کردند و گفتند: برگزاری این مراسم از اجداد ما به ارث رسیده و ما این مراسم را ادامه می دهیم.

یکی از شیوخ عشایر گفت: قبائل و عشائر عراقی به همراه قبیله بنی اسد هر ساله در برپایی عزاداری روز سیزدهم محرم الحرام شرکت می کنند.

زنان سهم بزرگی در برگزاری این مراسم داشتند به گونه ای که آنان مشارکت گسترده و بزرگی در راهپیمایی و عزاداری حسینی داشتند و برای ابراز تسلیت به حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س) حضور به هم رساندند./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات