۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵۲۹۹۰۴
استاد جامعه الزهرا:

طلبه انقلابی باید به دنبال تبلیغ بین المللی باشد

سرپرست اداره دانش آموختگان جامعه الزهرا(س) گفت: طلبه طراز انقلاب اسلامی باید در اندیشه مبلغ جهانی شدن باشد تا علمی را که می آموزد به دنیا عرضه کند.
حوزه انقلابی طلبه انقلابی

«فاطمه فرخنده» سرپرست اداره دانش آموختگان و استاد جامعه الزهرا(سلام الله علیها) در گفت وگویی به تشریح ویژگی طلاب طراز انقلاب اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به روایت امام علی(علیه السلام) که می فرمایند: «رحم الله امرأ عرف من این و فی این و الی اینَ؛ خداوند متعال رحمت کند فردی را که بداند از کجا آمده و در کجا قرار گرفته و به کجا می رود» گفت: این کلام امیرالمؤمنین(علیه السلام) در واقع نشان دهنده نقشه ی راه زندگی هر فرد است و سرآمد افرادی که قرار است این راه را درست طی کنند، کسانی هستند که منتسب به علوم دینی و مدعیان راه اهل بیت(علیهم السلام) که قرار است این راه را بشناسند و به دیگران هم بشناسانند.

وی اضافه کرد: مسلما اگر کسی بخواهد به عنوان طلبه ای در حوزه ی علمیه مشغول باشد و به عنوان طلبه طراز انقلاب اسلامی شناخته شود، باید این حدیث را سرآمد و الگوی کار، علم و تحصیل خود قرار دهد.

علم و عمل؛ لازمه های طلبه طراز انقلاب اسلامی

فرخنده تصریح کرد: هیچ طلبه ی طراز انقلاب اسلامی نمی تواند بدون دو ابزار علم و عمل مدعی شود که به شاخصه های لازم نزدیک شده و یا حداقل در آن سمت و مسیر حرکت کرده است.

نگاه علمی یک مبلغ باید جهانی باشد

وی با بیان این که در باب سلاح علم، چند نکته مهم که خصوصا در این زمان باید مورد توجه و ملاک عمل قرار گیرد، وجود دارد، اظهار داشت: در ابتدا باید نگاه طلبه طراز انقلاب اسلامی بر مبلغ جهانی شدن باشد. یعنی کسی که بتواند علمی را که آموخته به دنیا عرضه کند. حتی ذره ای اثرگذاری باعث رویدادهایی همچون «بیداری انقلاب اسلامی» در کل دنیا خواهد شد. و همین طلاب انقلابی بودند که توانستند این حرکت و جنبش را ایجاد کنند.

استاد جامعه الزهرا افزود: اگر در این مسیر و با این نگاه قدم بردارد، قطعاً بهتر درس می خواند و تلاش خود را به تولید علمی متناسب با نیازهای روز معطوف می کند.

پاسخگوی منطقی به شبهات

فرخنده خاطرنشان کرد: دومین وظیفه طلبه طراز انقلاب اسلامی پاسخگویی منطقی به شبهات با تقویت سلاح علمی و تولید علم است که این امر در سال های اخیر مورد تاکید فراوان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: لازمه این امر درس خواندن اجتهادی است که منجر به تولید علم شود و در نهایت به پاسخگویی منطقی به شبهات اعتقادی و سایر شبهات بینجامد.

ضرورت یادگیری زبان های زنده دنیا

فرخنده یادآورشد: مسئله سوم در باب علم برای طلبه ای طراز انقلاب اسلامی شدن، در ضرورت یادگیری زبان های زنده ی دنیا است. همه به این امر واقفیم و می دانیم که برای مبلغ جهانی بودن و پاسخگویی به شبهات؛ باید زبان های خارجی بیاموزیم تا بتوانیم دین را به کل دنیا عرضه کنیم.

تحصیل به زبان های خارجی در حوزه های علمیه مغفول مانده است

وی اضافه کرد: یکی از اموری که در حوزه های علمیه خصوصا در سال های گذشته مغفول مانده و باید بسیار پیش تر از این مورد توجه قرار می گرفت، توجه طلاب علوم دینی به آموختن زبان های خارجی در کنار علم و مباحث دینی است. به این معنی که دروسی که می آموزند را بان زبان های زنده دنیا تطبیق دهند، کتب ترجمه کنند، مقاله هایی به زبان های زنده دنیا بنویسند، در فضاهای مجازی فعالیت کنند و...

استاد حوزه علمیه خواهران بیان داشت: اگر این امر از گذشته انجام می شد، علوم دینی و حوزوی بسیار بیشتر از این به دنیا عرضه شده بود. متاسفانه برخی از کشورها با وجود در اختیار داشتن ابزارهای مجازی، حتی نام اسلام را هم نشنیده اند و هیچ آگاهی و اطلاعی در رابطه با آن ندارند. طلاب فارغ التحصیل جامعه الزهرا(سلام الله علیها) که جهت امر تبلیغ به کشورهای خود اعزام می شوند، این مسائل را به ما منتقل می کنند.

ولایت پذیری طلبه

وی یادآورشد: نکته ی چهارم در باب علم، اطلاع کامل از ولایت مداری است. در این راستا طلبه طراز انقلاب اسلامی باید در سبک زندگی سیاسی خود ولایت مدار باشد. برای این کار باید از مبانی ولایت پذیری کاملاً مطلع بوده و میزان آگاهی او در این زمینه به حدی باشد که ولایت با خون و گوشتش عجین شود و در این صورت است که می تواند از مقام ولایت در برابر هجمه ها و تبلیغات دیگران دفاع کند.

نمود علم در عمل

فرخنده بیان کرد: دومین بال و ابزار طلبه طراز انقلاب اسلامی، عمل است. که اولین مسئله در این باب تقویت تقوا است. بیش از ۷۰ آیه قرآن در مورد تقوا سخن گفته و یا به آن اشاره کرده است. این امر به ما نشان می دهد که داشتن تقوا در عمل، مهم ترین و شاید بتوان گفت اصل عملی همه انسان هاست. و طلبه باید در این مسئله الگو و برتر باشد. تهذیب و تقوا اولین ملاک طلبه طراز انقلاب اسلامی است.

علم بدون اخلاق؛ بال نیست، وبال است

استاد جامعه الزهرا با بیان این که نکته دوم در باب عمل، بحث اخلاق است، تصریح کرد: ما هر چقدر هم علم داشته باشیم و نسبت به بال علم آموزی تقویت شویم ولی در اخلاق و رفتار ما نمودی پیدا نکند، آن علم اثری نخواهد داشت. و طبق روایات این علم بدون عمل، بال نیست بلکه وبال است. /۹۲۴/د۱۰۱/ج

ارسال نظرات