۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۵۲۹۸۸۳
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

الگوپذیری مستقیم دانش آموزان از رفتار معلم

امام جمعه موقت قشم با تأکید بر اینکه معلمان باید متخلق به اخلاق اسلامی باشند، گفت: اگر تربیت فرزندان تربیت اسلامی باشد می توان با کمک مدرسه، انجمن اولیاء و والدین در راستای کاهش معضلات و مشکلات گام برداشت.
حجت الاسلام غلامی

حجت الاسلام احمد غلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به اهمیت نظارت والدین بر روند آموزشی و پرورشی فرزندان گفت: طبق آبات و روایات، تربیت به عنوان امر مهم زندگی مطرح بوده و مقدم بر آموزش است، چنان که در قرآن آمده که "یزکیهم و یعلمهم"  ابتدا تزکیه و سپس تعلیم.

وی با اشاره به ابعاد متعدد مسائل تربیتی، تربیت را وظیفه والدین در گام نخست دانست و افزود: آموزش نیز بر عهده دستگاه هاست، نهاد مقدس آموزش و پرورش از دو جنبه آموزشی و پرورشی حائز اهمیت بوده، اما عمده کار خانواده ها، تربیت است.

استاد حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) قشم تصریح کرد: با توجه به شبیخون فرهنگی و اینکه دشمن کمر به نابودی اسلام بسته و برای فروپاشی خانواده ها و منحرف کردن فرزندان با تمام توان وارد میدان شده،؛ تربیت دینی فرزند امری حیاتی و ضروری است.

حجت الاسلام غلامی بیان داشت: خانواده ها باید بیش از پیش بر تربیت فرزند نظارت داشته باشند تا بتوانند فرزندانی متخلق به اخلاق اسلامی را تربیت کنند.

وی تاکید کرد: اگر تربیت فرزندان تربیت اسلامی باشد می توان با کمک مدرسه، انجمن اولیاء و والدین در راستای کاهش معضلات و مشکلات گام برداشت و به جرأت می توان گفت که تربیت اسلامی نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی و جرائم در جامعه داشته و خلوت شدن دادگاه ها یکی از آثار و برکات آن است.

امام جمعه موقت قشم معتقد است که وقوع جرم و وجود آسیب های اجتماعی نتیجه کم کاری تمامی دستگاه هاست.

حجت الاسلام غلامی به تاثیر تفکر دینی معلمان در تقویت علمی دانش آموزان و تربیت نسل ایده آل ابراز داشت: تاثیرپذیری دانش آموزان از معلمان بالاترین تاثیر است به این معنا که دانش آموزان آن گونه که به حرف معلم گوش می دهد و از وی تبعیت می کند کمتر به حرف والدین توجه دارند.

وی ادامه داد: بنابراین معلمان باید متخلق به اخلاق اسلامی باشند چراکه روش و سیره معلمان برای دانش آموزان درس و سرمشق بوده و دانش آموزان به صورت عینی از رفتار و کردار معلم الگو می گیرد.

استاد حوزه علمیه امام حعفرصادق(ع) قشم گفت: اگر معلمان متخلق به اخلاق اسلامی باشند نسلی همچون شهید فهمیده و حججی تربیت می کنند، همچنین ایمان و اعتقادات خانواده ها نیز در تربیت نسلی متدین و متعهد اثرگذار است.

حجت الاسلام غلامی اضافه کرد: تاکید بر تفکرات دینی معلمان و انگیزه الهی آنان در تربیت نسل ایده آل بیانگر نقش برجسته معلم در تربیت دانش آموزان است، چراکه نقش تربیتی معلم برای دانش آموز همچون پدری دلسوز بوده و امانتدار فرزندان است، یک معلم متخلق به اخلاق اسلامی به هیچ وجه خیانت در امانت نمی کند.

وی ضمن مهم برشمردن وحدت رویه در عملکرد خانواده و آموزش و پرورش و آثار و برکات آن در سطح کلان جامعه گفت: هماهنگی دو ضلع اصلی خانواده و مدرسه در تربیت و آموزش دانش آموز نقش به سزایی دارد.

مدرس دانشگاه در ادامه تاکید کرد: بایستی این ارتباط دوسویه باشد، حضور والدین در مدرسه و کسب اطلاع از روند تربیتی، آموزشی و اخلاقی فرزندان خود سبب دلگرمی معلمان شده و بیشتر به تربیت دانش آموزان بها می دهد.

حساسیت خانواده ها به اخلاق و تربیت دینی فرزند و نظارت کامل بر انتخاب دوست و محیط پیرامون آنان سبب می شود تا مدرسه نیز به تربیت فرزندان حساس شده و در راستای جلب رضایت والدین بکوشد. /851/ت۳۰۲/س

 

 

ارسال نظرات