۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۵۲۹۸۶۸
امیرعبداللهیان تشریح کرد؛

اهمیت راهبردی تعامل ایران و ترکیه

رفت‌و‌آمدهای مقامات عالی‌رتبه نظامی و امنیتی دو کشور از جمله سفر سردار باقری و سفر رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران همچنین سفر دیروز اردوغان به تهران نشان‌دهنده اوج همکاری‌های راهبردی و استراتژیک میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه است.
امیرعبداللهیان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم، حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: تهران و‌ آنکارا به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام، نقشی اساسی در منطقه دارند و هماهنگی آنها می‌تواند مانع تجزیه کشورهای منطقه باشد و در عین حال می‌تواند به حل بحران‌های سیاسی موجود در منطقه از جمله موضوع سوریه کمک کند. خوشبختانه در ماه‌های گذشته رویکرد مثبتی را از اردوغان و مقامات ترکیه چه در موضوع سوریه و چه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق شاهدیم.

رفت‌و‌آمدهای مقامات عالی‌رتبه نظامی و امنیتی دو کشور از جمله سفر سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان و سفر رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران همچنین سفر دیروز اردوغان به تهران نشان‌دهنده اوج همکاری‌های راهبردی و استراتژیک میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه است که دو کشور می‌توانند نسبت به آن توافق کنند. ایران و ترکیه دارای مشترکات زیادی هستند و مواضع دو کشور در مورد ماجرای اقلیم کردستان‌ می‌تواند زمینه مناسبی برای گسترش همکاری‌ها باشد.

در همین‌جا خوب است یادی از جلال طالبانی، رئیس‌جمهور فقید پیشین عراق کنیم که همراه با بسیاری دیگر از کردها، مبارزات کم نظیری علیه رژیم صدام داشت و همیشه به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق می‌اندیشید و با یک نگاه راهبردی و دقیق از این منظر، حقوق اکراد را در داخل عراق دنبال می‌کرد، اما اکنون مسعود بارزانی در یک خطای جدی و استراتژیک اقدام به برگزاری رفراندوم کرد که این اقدام می‌تواند عراق را با مشکلات زیادی مواجه کند. تشکیل دولت مستقل کردستان باعث بی‌ثباتی و رشد بیشتر تروریسم در منطقه می‌شود و هرگونه ایجاد خلأ سیاسی و شکاف در داخل عراق، فرصت جدیدی را فرا روی تروریست‌ها قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، شاهدیم به‌واسطه عملیات در حلب و موصل، داعش در پایان راه خود در عراق قرار دارد و بر همین اساس همان دست‌ها و کنشگران خارجی که داعش را در عراق مدیریت کردند به دلیل ناامید شدن از داعش و وارد شدن ضربه سنگین به این گروه تروریستی به دنبال باز کردن پرونده تجزیه عراق و تجزیه منطقه هستند. از این منظر برای جمهوری اسلامی ایران احترام به قانون اساسی عراق، وحدت عراق و وحدت همه کشورهای اسلامی و همه کشورهای منطقه به‌عنوان یک اصل است و ما با هر رفراندوم و هر اقدامی که منجر به تجزیه عراق شود به دلیل امنیت کردها در عراق، امنیت عراق و منطقه و همچنین امنیت ملی کشور خودمان مخالف هستیم. البته به لحاظ ساختار اجتماعی و فرهنگی، ما نگرانی از مباحث کردی در داخل ایران نداریم، ولی نگران ناامن شدن عراق و تاثیر آن بر امنیت ملی کشورمان هستیم. نگاه ما به تبعات رفراندوم در کردستان عراق بر مبنای عدم تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه است و کلید خوردن تجزیه منطقه، یک موضوع خطرناک و مغایر امنیت منطقه‌ای است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات