۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۵۲۹۸۶۰
حجت‌الاسلام طیبی فر مطرح کرد؛

گسترش «نظارت عمومی» کارکرد اصلی امر به معروف

فرمانده تیپ مستقل امام صادق(ع) گفت: یکی از ابزارهایی که می‌تواند دولت را در مسیر اسلام و جامعه اسلامی را سالم قرار دهد، همین امربه‌معروف و نهی از منکر است.
حجت الاسلام طیبی فر، تیپ امام صادق

حجت‌الاسلام حسین طیبی فر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که یکی از فلسفه‌های قیام امام حسین(ع) احیای امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه است، اظهار داشت: نظارت عمومی جامعه بر عملکرد یکدیگر و مسؤولان می‌تواند جامعه را سالم و پاکیزه نگه دارد.

فرمانده تیپ مستقل امام صادق(ع) افزود: هر جامعه‌ای که به خوداتکایی برسد ولی نظارت عمومی را نداشته باشد کم‌کم انگل‌های اجتماعی رشد می‌کنند و سبب از بین رفتن خوداتکایی جامعه می‌شوند؛ بنابراین امام حسین(ع) قیام خود را با امربه‌معروف و نهی از منکر در برابر یک منکر بزرگ به نام حاکمیت ظلم شروع می‌کند و امربه‌معروف و نهی از منکر را به عنوان درس جاودانگی جامعه مطرح می‌کند.

مردم امربه‌معروف و نهی از منکر را تواکل نکنند

وی بابیان این که در جامعه امروز امربه‌معروف و نهی از منکر دو واجب فراموش‌شده هستند، گفت: مردم جامعه ما این واجب الهی را تواکل می‌کنند یعنی به دیگری واگذار می‌کنند و خود اقدام نمی‌کنند؛ اگر جامعه اسلامی ما وظیفه امربه‌معروف و نهی از منکر را به صورت آحاد انجام می‌داد جامعه ما نمی‌بایست به جایی برسد که مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب تهران بگویند که هنوز نتوانسته‌ایم دولت اسلامی تشکیل دهیم.

امر به معروف و نهی از منکر دولت را در مسیر اسلام نگه می‌دارد

حجت‌الاسلام طیبی فر افزود: یکی از ابزارهایی که می‌تواند دولت را در مسیر اسلام نگه دارد و به پیش ببرد و یکی از عللی که می‌تواند جامعه اسلامی را سالم نگه دارد و تبدیل به جامعه نمونه کند همین امربه‌معروف و نهی از منکر است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا امروزه جوانان نسبت به امربه‌معروف و نهی از منکر واکنش منفی نشان می‌دهند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که آمران به معروف و ناهیان از منکر از طرف مسؤولان مورد کم توجهی قرار گرفتند نتیجه‌اش این می‌شود که مردم هم بی‌اعتنا می‌شوند و به خاطر میکروب گناه که در جامعه گسترش پیدا می‌کند روحیه پذیرش کم می‌شود.

فرمانده تیپ مستقل امام صادق(ع)  گفت: ما اگر بخواهیم امربه‌معروف را زنده نگه‌ داریم و جامعه هم بپذیرد باید بخشی از جامعه که اعتقاد به لزوم امربه‌معروف و نهی از منکر دارند به صورت همگانی این واجب را انجام دهند؛ در این صورت روحیه پذیرش هم بالا می‌رود؛ امروز ما می‌بینیم که در یک شهر 100 هزار نفری فقط چند نفر هستند که امربه‌معروف و نهی از منکر می‌کنند و طبیعی است که اثر آن هم کم است.

در یک جامعه باید غلبه با آمران به معروف و ناهیان از منکر باشد

وی بابیان این که در یک جامعه باید غلبه با آمران به معروف و ناهیان از منکر باشد، اظهار داشت: همان‌طور که بچه حزب‌اللهی‌ها به نماز اول وقت اهمیت می‌دهند باید به امربه‌معروف و نهی از منکر که یکی دیگر از فروع دین است هم عمل کنند؛ امروز نماز و روزه فراموش نشده است ولی امربه‌معروف و نهی از منکر فراموش شده است.

از اقدام مسؤولان برای امربه‌معروف و نهی از منکر ناامید هستیم

حجت‌الاسلام طیبی فر بابیان این که باید بدنه جامعه اسلامی برای احیای امربه‌معروف و نهی از منکر اقدام کنند، افزود: ما از اقدام برخی از مسؤولان ناامید هستیم زیرا قانون امربه‌معروف و نهی از منکر در مجلس تصویب شد و در شورای نگهبان تأیید شد و برای اجرا به دولت فرستاده شد ولی دولت اجرای آن را نپذیرفت و از ناحیه دولت کوچک‌ترین قدمی برای اجرای این قانون برداشته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما انقلاب اسلامی کردیم ولی نتوانستیم دولت اسلامی تشکیل دهیم به خاطر امثال این رفتارها است که دولت اراده‌ای برای این کارها ندارد ولی اگر بدنه مردم متدین این واجب را انجام دهند یقیناً افرادی که متجاوز به حریم پاکی هستند زبانشان کوتاه می‌شد و افرادی هم که تازه‌وارد این مسیر شده‌اند با چند تذکر تأثیر می‌پذیرند./843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات