۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۵۲۹۸۲۴

کتاب «ظالمانه‌ترین ثروت اندوزی» در بازار نشر

نویسنده در کتاب «ظالمانه‌ترین ثروت اندوزی» نگاهی بر تاریخچه، آیات و احادیث درباره موضوع رباخواری داشته است.
کتاب «ظالمانه‌ترین ثروت اندوزی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات طوبای محبت؛ کتاب «ظالمانه‌ترین ثروت اندوزی» را به قلم حجت‌الاسلام حمید میرزایی تبریزی روانه بازار نشر کرده است.

رباخواری ظالمانه‌ترین استعمار اقتصادی و ننگین‌ترین بهره‌کشی از توده‌های ناتوان و محروم است و رباخواری بدبختی‌ها و سیه‌روزی‌های مختلفی در همه شئون اقتصادی و اجتماعی به جا می‌گذارد و مانند سرطان مهلک، ریشه تعاون و محبت را در اجتماع می‌سوزاند و روابط و تبادلات منظم اقتصادی را فلج ساخته، دچار نارسایی می‌کند، از این رو نویسنده در مقدمه این کتاب در این باره چنین آورده است:

رباخواری دائماً قوت از توده‌های مردم ربوده و در جیب عده معدودی رباخوار می‌ریزد و به تعبیر «جواهر لعل نهرو» نخست وزیر فقید هند، بانک‌داران رباخوار، اربابان واقعی جهان ما هستند و استعمار وسیله‌ای نیرومندتر و برنده‌تر از این سازمان‌های منظم ربا برای تحمیل مقاصد خود به ملت‌های عقب نگاه داشته شده ندارد.

رباخواری همیشه پلید و نامشروع شناخته می‌شد و این حرفه همیشه خارج از نظام اقتصادی قرار داشت؛ ولی پا به پای تحولات زندگی بشر در قرون اخیر، عواملی پیدا شد که رباخواری را وارد متن نظام اقتصادی ساخت و به آن رسمیت بخشید.

حجت الاسلام میرزایی تبریزی در ادامه این متن با اشاره به نقش یهودیان در ترویج رباخواری در جهان، چنین نوشته است:

یهودیان جهان در توسعه رباخواری نقش اساسی و مؤثری بازی کردند و آنها بر حسب اعتقادات مذهبی ربا گرفتن از غیر یهود را جایز می‌دانستند و بر اساس همین عقیده و روح پول‌پرستی شدیدی که در ملت یهود وجود داشته و دارد، این قوم در سراسر جهان وارد میدان رباخواری شدند و خانواده‌های متعددی از یهودیان در حرفه رباخواری شهره تاریخ گشتند.

مؤلف در ادامه به موضوع رباخواری در کشورهای اسلامی پرداخته و چنین می‌نگارد:

در کشورهای اسلامی رباخواری حرفه‌ای بسیار پلید و ننگین شناخته می‌شد و صدای قرآن که می‌گوید: «اگر به ربا خواری ادامه می‌دهید آماده جنگ با خدا باشید» در گوش مردم مسلمان این کشورها طنینانداز بود.

در میان تحولات گوناگون و مفید و مضری که زندگی اجتماعی این کشورها را در قرون اخیر فرا گرفت؛ بانکداری بر اساس رباخواری هم شایع شد و قوانین اقتباس شده از غرب هم به حمایت این رباخواری برخاست؛ لذا از نوع آبرومندانه‌اش به دست دولت‌ها و در مؤسسات بانکی، و از نوع رسواکننده‌اش در بازار به دست افراد سنگدل و بی‌رحم در این کشورها کاملا جای خود را باز کرد؛ لذا قبح این پدیده در کشورهای اسلامی هم از بین رفت؛ در نتیجه هر روز شاهد ورشکسته شدن عده‌ای و پولدار شدن عده‌ای دیگر هستیم.

نویسنده این کتاب را در یک مقدمه و هشت فصل با عنوان‌های: ربا در تورات و انجیل، ربا در مکه، ربا در مدینه، ربا در ایران باستان؛ ربا از دیدگاه قرآن؛ ربا در احادیث، فتاوای مراجع در مورد ربا، و چند داستان درباره حرام خواری تنظیم کرده است.

روش قرآن در مبارزه با انحرافات ریشه دار اجتماعی، این است که به طور تدریجی زمینه‌سازی و افکار عمومی را کم‌کم با مفاسد آنها آشنا سازد و آنگاه که آمادگی برای پذیرفتن تحریم نهایی حاصل شد؛ قانون را به صورت صریح اعلام کند، از این رو نگارنده زیر عنوان «ربا از دیدگاه قرآن» چنین می‌آورد:

عرب در زمان جاهلیت آلودگی شدیدی به رباخواری داشت. مخصوصا محیط مکه، محیط رباخواران بود و سرچشمه بسیاری از بدبختی‌های اجتماع آنها نیز همین کار زشت و ظالمانه بود.

 به همین دلیل برای ریشه‌کن کردن ربا خواری؛ حکم تحریم ربا را در چهار مرحله بیان کرده است.

در ادامه، حجت اسلام میرزایی تبریزی با ترجمه و توضیح آیات: ۳۹ سوره روم، ۱۱۶ و ۱۶۲ سوره نساء، ۱۳۰ سوره عمران و ۱۷۵ تا ۱۷۹ سوره بقره روند تحریم رباخواری در قرآن را توضیح داده است.

وی در ترجمه و توضیح آیه ۳۹ سوره روم چنین آورده است:

«وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ رِباً لِیَرْبُوَا فی أَمْوالِ النَّاسِ فَلا یَرْبُوا عِنْدَاللَّهِ وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ زَکاةٍ تُریدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ»؛ «و آنچه را به عنوان ربا می‌پردازید تا در اموال مردم فزونی یابد، نزد خدا فزونی نخواهد یافت؛ و آنچه را که به عنوان زکات می‌پردازید و تنها رضای خدا را می‌طلبید (باعث فزونی است و) کسانی که چنین می‌کنند دارای پاداش مضاعفند.»

منظور آیه ربای حرام می‌باشد؛ یعنی در حقیقت، طبق این تفسیر قرآن می‌خواهد ربا را انفاق‌های خالصانه مقایسه کند و بگوید: ربا گرچه در ظاهر افزایش مال است، اما نزد پروردگار افزایش نیست؛ افزایش واقعی در انفاق فی سیل الله است.

بر این اساس آیه را مقدمه‌ای می‌دانند برای تحریم ربا که نخست قبل از هجرت پیامبر به صورت یک اندرز اخلاقی بیان شده است.

گفتنی است، انتشارات طوبای محبت کتاب ظالمانه‌ترین ثروت اندوزی را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۷۰ صفحه به قیمت ۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات طوبای محبت می‌توانند به قم، بلوار سمیه، خیابان عباس آباد، پلاک ۱۱۲ مراجعه و یا با تلفن ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۶۶ تماس حاصل کنند./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات