۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۵۲۹۶۷۷
امام جمعه تبریز:

نیت خیرخواهی لازمه اثرگذاری امر به معروف است

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: آمران به معروف و ناهیان از منکر بایستی ابتدا خود عامل به معروفات بوده و از منکرات به دور باشند.
حجت الاسلام آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در دیدار اعضای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر تبریز با تأکید بر این‌که عمل به فرایض دینی بر عهده هر انسان مسلمان است، اظهار داشت: امروز مقابله با توطئه نفوذ دشمنان وظیفه همگان است.

وی با بیان این‌که کمک به استکبار مصداق بارز منکر و مقابله با دشمن معروف است، خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهدیم که عده‌ای با ترویج خرافات در مراسم‌های عزاداری به دنبال زمینه‌سازی برای بروز منکرات هستند، در چنین شرایطی عمل به فریضه نهی از منکر بر عهده هر مسلمان و شیعه است.

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که برپایی تکایا و خیمه‌های عزاداری در جوار مساجد امری نامبارک در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، تصریح کرد: تمامی مجالس و محافل عزاداری باید با محوریت مساجد و روحانیت انجام گیرد، یکی از موارد امر به‌ معروف حضور در مساجد و جذب جوانان برای مشارکت در برنامه های مسجدی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به این‌که نباید مانع حضور کودکان در مسجد به بهانه شلوغی آنها در صحن این اماکن متبرکه شد، گفت: دشمنان از خالی شدن مساجد از کودکان، نوجوانان و جوانان خوشحال می‌شوند، چراکه ابتکار و خلاقیت در حضور جوانان مسجدی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط شرعی انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: همان‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرموده‌اند؛ اگر منکری مشاهده کردید تنها تذکر لسانی بدهید و منتظر نتیجه نمانید، نتیجه مربوط به مبادی ذی‌ربط قانونی است.

امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که آمران به معروف و ناهیان از منکر بایستی ابتدا خود عامل به معروفات بوده و از منکرات به دور باشند، افزود: ابتدا خود باید معروف را بشناسیم شاید مسأله‌ای را که ما معروف یا منکر می‌دانیم آن‌گونه نباشد، ضمن این‌که انجام این فریضه دینی شرایط و مراتبی دارد که باید احراز شود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که زبان نرم و توأم با نیت خیرخواهی لازمه اثرگذاری امر به معروف است، ادامه داد: باید خودمان را در کنار مردم قرار بدهیم نه در مقابل مردم تا کسانی که قصد امربه‌معروف و نهی از منکر آن‌ها را داریم احساس کنند که ما در کنار آن‌ها هستیم.

حجت الا اسلام والمسلمین آل‌هاشم با تأکید بر این‌که تذکر لسانی وظیفه همه است، افزود: امر به‌ معروف و نهی از منکر تنها متوجه حجاب نیست، هرچند دراین‌باره نیز تذکر لسانی و امربه‌معروف واجب است اما باید دانست که منکرات اجتماعی و سیاسی بسیاری وجود دارد که باید گفته شود./935/پ202/ب1

ارسال نظرات