۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۵۲۹۵۷۲
به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد؛

نگاهی به کتاب «عطر سجادی»

مؤسسه خورشید حیات، هفتمین جلد از مجموعه مهارت‌های زندگی را با عنوان «عطر سجادی» منتشر کرده است.
کتاب «عطر سجادی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه خورشید حیات، هفتمین جلد از مجموعه مهارت‌های زندگی را با عنوان «عطر سجادی» به قلم حجت‌الاسلام حسین احمدی شاهرودی منتشر کرده است.

شناخت اهل‌بیت(ع) از مباحث سرنوشت‌ساز در عرصه اعتقادی و رفتاری اهل‌بیت (ع) است و شناخت خداوند متعال و قیامت، درک و قیامت، درک حقایق قرآن و سنت، نیل به خوشبختی و سعادت، مصونیت از بدبختی و شقاوت، آراستگی به فضایل و پیراستگی از رذایل، فقط در پرتو شناخت امامان معصوم امکان پذیر است، آنان چراغ هدایت و دریک نگاه حبل متین هستند. از این رو نویسنده در زیر عنوان «زندگی‌نامه مختصر از امام سجاد‌(ع)» درباره القاب این امام همام چنین نگاشته است:

القاب زیادی را برای آن حضرت گفته‌اند؛ اما مشهورترین القاب آن حضرت «سید الساجدین» و «زین العابدین (ع)» می‌باشد که درباره سید الساجدین (ع) روایت شده است:

ابن‌بابویه از حضرت امام محمدباقر(ع) روایت کرده است: پدرم علی ابن الحسین(ع) هرگز یاد نکرد نعمتی از خدا را مگر آنکه سجده کرد برای شکر آن نعمت، و نخواند آیه‌ای از کتاب خدا که در آن سجده باشد مگر آنکه سجده می‌نمود و هرگاه حق تعالی بدی از او دفع می‌کرد سجده می‌نمود و بعد از نماز واجب حتما سجده می‌کرد و اثر سجده در جمیع مواضع سجود آن حضرت بود؛ به این سبب به او سجاد می‌گفتند.

 نگارنده درباره تاریخ شهادت امام سید الساجدین (ع) نیز چنین آورده است:

در بیان انتقال امام سجاد (ع) از این سرای فانی به دار باقی اختلاف است و مشهور است که در یکی از این سه روز بوده: دوازدهم یا هیجدهم یا بیست و پنجم محرم سنه نود و پنج یا نود و چهار و شیخ کلینی به سند معتبر از حضرت صادق (ع) روایت کرده که آن جناب در وقت وفات پنجاه و هفت ساله بودند و بعد از امام حسین (ع) سی و پنج سال زندگانی کردند.

نویسنده بعد از پیشگفتار و زندگی‌نامه مختصر امام سجاد(ع) به بررسی عناوین دنیا وسیله است نه هدف، مبارزه با غلو و جبرگرایی، زینب؛ الگویی از کمالات نفسانی، انس با قرآن، گنجینه قرآن، ثواب و عقاب زودرس، حق پدر بر فرزند، توجه به بینوایان، نکوهش ستم، قناعت کلید رضایت، صله رحم، بگذاریم سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود، راستی، شکر نعمت، از محبت خارها گل می‌شود، رزق حلال، گناه و متهم کردن نفس پرداخته است.

همچنین وی در ادامه موضوع‌های خوف از حساب روز قیامت، عیب جویی، نتایج دعا، عفت شکم و شهوت، هم‌نشینی با صالحان و علماء، انتظار و امید به آینده، قیامت ندامتگاهی عجیب، یاد مرگ، دوست نامناسب، یاد خدا، کار و خود ارزشمندی، تقوی جامع همه خیرات، انجام وظایف بزرگ‌ترین عبادت است، امنیت، رفاه خانواده، رضایت الهی، حسادت، رحمت الهی، توکل، حق همسایگی، با نشاط‌ترین عبادات و آثار خوش زبانی را واکاوی کرده است.

 تصور خیلی‌ها درباه امام سجاد (ع) آن است که ایشان فردی بود که فقط به عبادت و گوشه‌نشینی مشغول بود، در حالی که این مسئله فقط یک بعد مبارزه امام بوده است؛ این مبارزه در عرصه‌های دیگری به شکلی دیگر بوده که یکی از آن موارد بررسی وضعیت فکری شیعه و پاسخگویی و حرکت تبیینی برای معارف شیعه است؛ از این رو مؤلف زیر عنوان «مبارزه با غلو و جبرگرایی» در این باره چنین آورده است:

وقتی که حسین بن علی کشته شد، در سراسر جوامع اسلامی افراد زیادی به عنوان مسلمان واقعی نمانده بودند. در چنین دوره تاریک و سیاهی بود که امام علی بن حسین (ع) می‌بایست زمام امور را دست بگیرد و به نام وظیفه امامت، اسلام را از یک سقوط قطعی و مسلم نجات بخشد.

 امام چهارم با یک سلسله برنامه‌های ارشادی و فرهنگی و تربیتی، مبارزات غیر مستقیم خود را آغاز کرد و امامت را به صورت مخفی و با تقیه و در زمانی دشوار عهده‌دار گردید.

یکی از فعالیت‌های امام در عصر خودش، نشر احکام اسلامی و تبیین مباحث تربیتی و اخلاقی بود. امام در این زمینه گام‌های بلند و بزرگی برداشتند، به طوری که دانشمندان را به تحسین و اعجاب واداشته بودند.

درباره نویسنده:

استاد حسین احمدی شاهرودی در سال ۱۳۶۰ به حوزه علمیه قم، وارد و به تحصیل در علوم مقدماتی حوزه مشغول شد. او همراه با تحصیلات مقدماتی، به تدریس در سطح یک به مدت ۲۵ سال و در سطوح عالی به مدت ۲۰ سال مشغول بوده است.

همچنین وی بر اساس وظیفه و رسالت والای روحانیت، همراه با تحصیل و تدریس در ایام تعطیلی حوزه، به فعالیت تبلیغی در استان‌های مختلف ایران و خارج از کشور به مدت 30 سال مشغول بوده است.

اکنون حجت الاسلام احمدی شاهرودی افزون بر تدریس در سطوح عالی و خارج در حوزه علمیه قم با دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور همکاری علمی دارند و همچنین وی استاد مشاور و راهنما در حوزه علمیه قم و عضو کمیسیون زنان و مسؤول مؤسسه فرهنگی خورشید حیات است.

تألیف‌ها:

آثار عمومی: عطر ولایت، عطر نبوی، عطر علوی، عطر فاطمی، عطر حسنی و عطر حسینی.

آثار تخصصی: شرح منطق در 3 جلد، شرح جواهر در 2 جلد و شرح اصول فقه.

مؤسسه خورشید حیات، کتاب «عطر سجادی» را با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، در ۱۵۰صفحه به قیمت ۸9۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

ارسال نظرات