۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۵۲۹۴۹۸
حجت الاسلام صادقی واعظ:

تقوا و تدبیر صحیح رمز سعادت انسان است

استاد حوزه علمیه تقوا و تدبیر صحیح را رمز سعادت و عاقبت به خیری دانست و بر توجه به این دو عنصر تأکید کرد.
صادقی واعظ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صادقی واعظ در مراسم عزاداری هیأت ثارالله نیروهای مسلح استان قم که امروز در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد با اشاره به اهمیت عاقبت نگری در زندگی انسان، عنوان کرد: انسان در طول زندگی خود فراز و فرودهای مختلفی را تجربه می کند که باید بررسی کرد که پایان و عاقبت آن به چه نتیجه ای می انجامد.

وی افزود: برخی افراد در طول تاریخ شروع خوبی داشتند اما عاقبت به خیر نشده اند و خوارج نمونه این افراد هستند که با شب زنده داری و تلاوت قرآن فراوان، عاقبت در برابر امام علی(ع) ایستادند و عاقبت به خیر نشدند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: برخی افراد هم در طول تاریخ بوده اند که شاید زندگی خوبی نداشتند اما در پایان عاقبت به خیر شده اند که جناب حر یکی از این نمونه ها است که هرچند راه را بر لشکر امام حسین(ع) بست اما در پایان در کنار آن حضرت و در مسیر ولایت به شهادت رسید.

وی با اشاره به وصیت امام علی(ع) به امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در وصیتی به امام حسین(ع) می فرمایند که هیچ گناهکاری را نا امید نکن چون افراد زیادی هستند که عمری در گناه بوده اند اما به سبب یک آیه قرآن یا کلام حق و یا حادثه عبرت آموز، مسیر خود را پیدا کرده و عاقبت به خیر شده اند.

حجت الاسلام صادقی واعظ اضافه کرد: عمر بن قیس مشرقی یکی از افرادی بود که تا عصر عاشورا همراه امام حسین(ع) بود اما در حالی که مظلومیت و غربت آن حضرت را مشاهده کرد، سوار بر اسب شد و از معرکه خارج شد و عاقبت خود را خراب کرد.

وی تأکید کرد: کربلا صحنه حسن عاقبت و سوء عاقبت است؛ عده ای در کربلا با تشخیص وظیفه حتی در آخرین لحظه به یاری امام حسین(ع) نائل شدند و گروهی مانند عمر بن قیس با بی بصیرتی و عدم تشخیص وظیفه از یاری امام محروم شده و به شقاوت و بدبختی رسیدند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: قرآن کریم یکی از دغدغه های انبیا را حسن عاقبت می داند و راه به دست آوردن آن را مورد تأکید قرار می دهد.

وی ابراز کرد: تقوا یکی از راه های رسیدن به حسن عاقبت است و انسان بدون تقوا سقوطش حتمی است و عمر بن سعد نمونه این قبیل افراد است که نتوانست در برابر شهوت قدرت و حکومت مقاومت کند و فجیع ترین جنایت تاریخ را رقم زد و آخر هم به حکومت ری نرسید و خسر الدنیا و الآخرة شد و در نقطه مقابل حضرت ابوالفضل(ع) قرار دارد که امان نامه دشمن را نپذیرفت و در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید و کمترین مقامش در این دنیا، مقام باب الحوائج است.

حجت الاسلام صادقی واعظ در پایان خاطرنشان کرد: داشتن تدبیر دیگر موضوعی است که سبب عاقبت به خیری انسان می شود؛ اگر انسان تدبیر به خرج دهد در هر مسیری قدم نمی گذارد و عاقبت به خیر می شود./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات