۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۲۹۴۸۹

روسیه؛ میزبان کنفرانس «انقلاب و تحول در اندیشه‌ها و تاریخ اسلامی»

کنفرانس علمی بین‌المللی«انقلاب و تحول در اندیشه‌ها و تاریخ اسلامی» با همکاری «بنیاد مطالعات اسلامی روسیه» و «انستیو فلسفه آکادمی علوم روسیه» در مسکو برگزار می‌شود.
کنفرانس «انقلاب و تحول در اندیشه‌ها و تاریخ اسلامی»

به گزارش خبرگزاری رسا، بنیاد مطالعات اسلامی روسیه اعلام کرد: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران همکار ایرانی کنفرانس انقلاب و تحول در اندیشه‌ها و تاریخ اسلامی است و این کنفرانس با شرکت جمعی از اساتید و پژوهشگران ایران و روسیه و برخی کشورهای دیگر برگزار خواهد شد.

منطق تحولات فرهنگی زمینه‌ساز تغییرات انقلابی و ظهور علوم و جنبش‌های جدید در حوزه‌های مختلف و تاریخ تحولات فلسفه، فقه، تاریخ‌نگاری و اصلاح‌گری دینی و ادبیات اسلامی که دوره زمانی وسیعی را از زمان ظهور اسلام تا به امروز در برمی‌گیرد، در کنفرانس مسکو بررسی می‌شود.
 
سخنرانان ایرانی کنفرانس، غلامرضا اعوانی، رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران با موضوع «تکامل فلسفه اسلامی»؛ حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با موضوع «تکامل اصول فقه»؛ سید جواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع «دین در جامعه معاصر ایران: نگاهی به مسئله سنت‌گرایی و سکولاریسم»؛ حجت الاسلام و المسلمین مهدی عبداللهی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با موضوع «از آتن تا قم: توسعه فلسفه در بستر عقلانیت اندیشه شیعی» خواهند بود.
 
کنفرانس در تالار شورای علمی انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه (مسکو، خیابان گانچارنایا 12، ساختمان 1، طبقه 3، اتاق 313) برگزار خواهد شد.

پاسخ مؤسسه «دارالبر» به توزیع قرآنی با سوره بنی‌اسرائیل

در پی واکنش مردم اردن به توزیع قرآن با سوره‌ای به نام «‌بنی اسرائیل» به جای سوره «اسراء» و اعتراض گسترده مردم این کشور در شبکه اجتماعی توئیتر، مؤسسه «دارالبر» امارات با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: علمای مسلمان بر جواز هر دو نام «اسراء» و «بنی اسرائیل» برای سوره 17 قرآن اتفاق‌نظر دارند.

این در حالی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی در اردن با وجود اتفاق‌نظر برخی علما بر جواز هر دو نام برای این سوره، سوالاتی درباره زمان توزیع این قرآن‌ها مطرح کرده و اعلام کردند که این تغییر اقدامی در راستای تلاش‌های انجا‌م‌شده برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

همچنین، فعالان شبکه‌های اجتماعی، این مؤسسه اماراتی را به اقدام برای «تحریف قرآن» متهم کرده و عنوان کردند: این اقدام در حالی از سوی مؤسسه «دارالبر» امارات رخ داده که این نهاد اماراتی در کشورهای مختلف عربی و اسلامی به صورت گسترده قرآن توزیع می‌کند.

کاربران و فعالان شبکه‌های اجتماعی در ادامه بر ضرورت جمع‌آوری سریع این قرآن‌ها از مساجد اردن تأکید کردند.

از سوی دیگر، «عبدالکریم یونس»، رییس بخش امور قرآنی وزارت اوقاف اردن، پیش از این اظهار کرده‌ بود: وزارت اوقاف مجوزی برای این قرآن‌ها صادر نکرده و این وزارت‌خانه تمامی نسخه‌های قرآنی چاپ‌شده با خط پاکستانی را از دهه ۹۰ میلادی از مساجد اردن جمع‌آوری کرده است و این مسئله به خاطر  نوع خط استفاده شده در این نسخه‌ها بوده و ربطی به تغییر نام سوره «اسراء» نداشته است.

وی همچنین، ارتباط دادن توزیع این قرآن‌ها با تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد کرد و گفت: «اسرائیل» نام پیامبر خدا است و این نام‌گذاری ارتباطی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل ندارد. وی مجدد بر مجوز نداشتن این نسخه‌های قرآنی از سوی وزارت اوقاف اردن تأکید کرد.

مؤسسه «دارالبر» امارات، چاپ چهارم این نسخه‌های قرآن‌ها را در سال 2011 میلادی منتشر کرده است.

یادآور می‌شود، توزیع نسخه‌هایی قدیمی از قرآن‌ در مساجد اردن که در آن‌ها نام سوره «بنی اسرائیل» به جای سوره «اسراء» ذکر شده است، طی روزهای گذشته با واکنش و عصبانیت شهروندان این کشور مواجه شد/.

تلاش برای حل مناقشه «مسجد بابری» هند

رییس و اعضای هیئت امنای اوقاف شیعیان در ایالت «اوتارپرادش» هند طی نشستی با نماینده حزب بی جی پی(بهارتیا جاناتا) این کشور در دهلی برای رسیدن به راه حلی مناسب در مورد مسجد بابری، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این جلسه نماینده حزب حاکم بی جی پی گفت: سید وسیم رضوی، رییس هیئت امنای وقف شیعیان در ایالت اوتارپرادش با همه احزاب در مورد حل مناقشه مسجد بابری به گفتگو و تبادل نظر پرداخته و معتقد است که در محل مسجد بابری در آیودیا نمی‌توان معبد و مسجد در کنار هم ساخت.

رضوی یک ماه پیش نیز به منطقه آیودیا سفر کرده و با شماری از افراد و مسئولان منطقه به بحث و گفت‌و‌گو پرداخته بود.

پس از تخریب مسجد بابری از سوی افراط‌گراهای هندو، آشوب‌های گسترده‌ای در هند به راه افتاد و هنوز بر سر احداث مجدد آن تنش و نزاع وجود دارد.

قدردانی از بیانیه پاپ در محکومیت کشتار میانمار

رایزن فرهنگی کشورمان به منظور تقویت بسترهای گفت‌وگوهای دینی با چارلز گابریل پالمر باکله، سراسقف کلیسای کاتولیک آکرا و قائم‌مقام رهبر کاتولیک‌های غنا دیدار و از بیانیه پاپ در محکومیت نسل‌کشی مسلمانان میانمار قدردانی كرد.

محمدحسن ایپکچی، رایزن فرهنگی كشورمان  در غنا در این دیدار با قدردانی از بیانیه پاپ در محکومیت نسل‌کشی مسلمانان میانمار، به بیان توضیحاتی درباره آزادی ادیان و همزیستی مسالمت‌آمیز مسیحیان در ایران و تعهد کشورمان در برقراری صلح جهانی به ویژه از راه تقویت فرهنگ گفت‌وگوی ادیان در فضای متنوع دینی، پرداخت.

ایپكچی همچنین تلاش رایزنی فرهنگی ایران در غنا در تحکیم دیپلماسی مذهبی بین اقلیت مسلمان و اکثریت مسیحی (کاتولیک) در غنا را یادآور شد و برگزاری موفق نخستین نشست دانشگاهی گفت‌وگوی دینی را که اسفندماه سال گذشته در دانشگاه لگون آکرا برگزار شد، نشانه بارز این فعالیت‌ها خواند.
 
سراسقف کلیساهای کاتولیک آکرا و قائم‌مقام رهبر کاتولیک‌های غنا (نماینده رسمی واتیکان) نیز از تلاش ایران در تقویت همزیستی توسعه‌یافته پیروان ادیان الهی و همت رایزنی فرهنگی كشورمان در تقویت نشست‌های دانشگاهی گفت‌وگوی دینی در این کشور قدردانی كرد.
 
وی سپس در خصوص توجه و اهمیت فراوان همزیستی مسیحیان و مسلمانان غنا گفت: در دیدگاه من به عنوان رهبر کاتولیک‌های آکرا، مفهوم دین در واقع همان عشق و محبت (به همسایه و ...) بدون رفتار تبعیض‌آمیز است؛ بر این اساس است كه واتیکان بیانیه‌ای را در همدردی و همبستگی با مسلمانان مظلوم و محروم روهینگیا و محکومیت نسل‌کشی در میانمار صادر کرد. این اقدام در حقیقت یکی از دلایل اهمیت تفکر صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز واتیکان در زندگی مردم جهان است.
 
چارلز گابریل پالمر باکله ادامه داد: معتقدیم كه تفکر زندگی مسالمت‌آمیز باید اساس بینش همه پیروان ادیان الهی باشد و به همین دلیل اتفاق اسفناک اخیر در نسل‌کشی مسلمانان در میانمار برای واتیکان خبر نگران کننده‌ای است. این موضوع را با شورای اسقفان غنا مطرح خواهم کرد تا بتوانیم بیانیه رسمی همبستگی مسیحیان غنا با مسلمانان میانمار و محکومیت کشتار آنها را همانند اقدام واتیکان صادر كنیم.

اسلام‌ستیزی در سوئد به مهدکودک‌ها رسید

مهدکودک مسلمانان در شهر «سودرتلیه» سوئد مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفت.

عثمان آدم، یکی از کارمندان مهد کودک «سندباد» در شهر «سودرتلیه» سوئد در این باره گفت: این مهد صبح روز گذشته با پرتاب سنگ و نوشتن عبارات ناشایست بر روی دیوارهای آن، مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در دوسال اخیر پنجره‌های مهد دائما از سوی افرادی شکسته می‌شود، به گونه‌ای که ما ناچاریم گاهی اوقات با پنجره‌های شکسته به کودکان تعلیم دهیم.

عثمان آدم با بیان این که مهاجمان عباراتی همچون «دور شوید» و جملات توهین‌آمیز نسبت به اسلام و مسلمانان را بر روی دیوارهای این مهد نوشتند، افزود: این اقدامات موجب ایجاد رعب و وحشت میان کودکان، معلمان و خانواده‌های آنها شده است.

وی با اشاره به این که ادامه فعالیت این مهد بدون حمایت پلیس امکان ندارد و این حمایت در دو سال اخیر صورت نگرفته است، تصریح کرد: احتمال تعطیلی مهد شهر «سودرتلیه» در نشست شورای اداری آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نگرانی مسلمانان «اسلامبرگ» از برچسب تروریسم

مردم شهرک اسلامبرگ در شمال نیویورک می‌گویند از تکرار اتهاماتی که به غلط به آن‌ها نسبت داده می‌شود، احساس انزجار و ناامیدی دارند.

اسلامبرگ که تنها شهرک مسلمان‌نشین آمریکا است، به طور مکرر از سوی مخالف متهم می‌شود که مهد پرورش تروریسم است.

گرچه پلیس و تحلیلگران این اتهامات را رد می‌کنند، اهالی اسلامبرگ از زمان تأسیس این شهرک در دهه 1980 تاکنون هدف این اتهامات بوده‌اند.

حسین آدم، مدیرعامل سازمان مسلمانان آمریکا که رهبری مسلمانان اسلامبرگ را بر عهده دارد، با رد این اتهامات، آن‌ها را بی‌معنی می‌خواند.

وی می‌گوید: اگر اتهامات آن‌ها درست بود و ما 30 سال است که در تدارک  اقدام علیه آن‌ها هستیم، پس چرا هنوز این اقدام صورت نگرفته است؟

این اتهامات اهالی اسلامبرگ را نگران مسائل امنیتی کرده است به ویژه پس از اینکه یک مرد اهل تنسی اقدام به سوزاندن مسجد اسلامبرگ کرد که البته از سوی دادگاه فدرال محکوم شد.

شهرک مسلمان نشین اسلامبرگ در شمال غرب ایالت نیویورک واقع است.

این شهرک به دست «سید مبارک على شاه جیلانى» یک روحانی پاکستانى‌تبار در سال ۱۹۸۰ تشکیل شده است.

خوشحالی مسلمانان بسکتبالیست از آزادی حجاب در رقابت‌های جهانی

قانون ممنوعیت استفاده از حجاب و پوشش مذهبی در مسابقات حرفه‌ای و جهانی بسکتبال به صورت رسمی لغو شد.

قانون لغو ممنوعیت حجاب و پوشش اسلامی در رقابت‌های بسکتبال در ماه می (اردیبهشت ماه) توسط فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (فیبا) به تصویب رسید و قرار بر آن شده بود که از اول ماه اکتبر اجرایی شود.

شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی، بزرگترین سازمان حامی حقوق مسلمانان آمریکا، از اجرایی شدن قانون لغو ممنوعیت حجاب از سوی فدراسیون بسکتبال مستقر در کشور سوئیس قدردانی کرد.

دستور فیبا در پی سال‌ها تلاش، مذاکره و برگزاری کمپین‌خای مختلف از سوی سازمان‌های اسلامی از جمله شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی و ائتلاف سیک‌های آمریکا صادر شد تا ورزشکاران زن مسلمان و همچنین سیک‌ها و سایرین بتوانند با حفظ پوشش‌ مذهبی در رشته ورزشی مورد علاقه خود حضور داشته باشند.

سال گذشته، بیش از 50 سازمان حقوقی و بین ادیان متحد با هم از فیبا درخواست کردند که ممنوعیت پوشش مذهبی در مسابقات بسکتبال را که ورزشکاران مسلمان، سیک و یهودی را از حضور در رقابت‌های بین‌المللی برکنار می‌کند، حذف کند.

زینب چودری، از مدیران شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی، گفت: اجرای رسمی سیاست جدید فیبا یک پیروزی بزرگ برای همه کسانی است که به آزادی دینی معتقدند و خواهان آن هستند که ورزشکاران تنها بر اساس مهارت‌ها و توانایی‌هایشان و نه اعتقادات دینی انتخاب شوند.

رابعه پاشا، بسکتبالیست عضو تیم بانوان مسلمان در شهر لستر انگلیس که تیمی متشکل از بسکتبالیست‌های مسلمان سراسر انگلیس است، گفت: این گام بسیار بزرگی است و مردم خواهند دید که زنان مسلمان محجبه می‌خواهند، می‌توانند و به دنبال رویاهای خود می‌روند.

اسما البداوی، یکی از برگزارکنندگان کمپین لغو ممنوعیت حجاب گفت: شاید الان به درستی نبینیم ولی در آینده شاهد حضور دختران مسلمان با حجاب در همه رقابت‌های ورزشی خواهیم بود و این مسئله تأثیرگذاری بالایی خواهد داشت.

پیرمرد فلسطینی و گام به گام تا حفظ کل قرآن

«حاج یوسف عبابسه»، پیرمرد 86 ساله فلسطینی اهل شهرک «کفرکنا» در فلسطین اشغالی است که 10 سال پیش نسخه‌ای کامل از قرآن را کتابت کرد و اکنون روزانه 4 ساعت به تلاوت قرآن می‌پردازد.

حاج یوسف علی‌رغم کهن‌سال بودن، اما از روحیه جوان و حافظه‌ای پولادین برخوردار است و تاکنون سه چهارم قرآن کریم را حفظ کرده‌ است.

وی 10 سال پیش و زمانی که 76 سال سن داشت، نسخه‌ای کامل از قرآن کریم را با خطی زیبا کتابت کرد.

حاج یوسف اکنون با وجود سن بالایی که دارد، روزانه 4 ساعت از وقت خود را به قرائت قرآن اختصاص می‌دهد و نمازهای یومیه خود را نیز در مسجد اقامه می‌کند.

وی آرزو دارد که قرآن کریم در روز قیامت شفیع او باشد و از مسلمانان می‌خواهد تا قرآن را به میزانی که می‌توانند حفظ کرده و از امور دیگری که بی‌ارزش است، دوری کنند.

نویسنده آمریکایی در کلیسا از قرآن می‌گوید

گری ویلز، نویسنده آمریکایی برنده جایزه پولیتزر 15 مهر ماه در کلیسای شهر «لنکستر» در ایالت پنسیلوانیا آمریکا از دیدگاه‌های خود در مورد قرآن کریم سخن می‌گوید.

در این مراسم گری ویلز، نویسنده، روزنامه‌نگار و مورخ آمریکایی و متخصص در تاریخ، سیاست، دین به ویژه تاریخ کلیسای کاتولیک در مورد کتابش به نام «معنای قرآن چیست و چرا اهمیت دارد؟» سخنرانی خواهد کرد.

گری ویلز در سال 2001 کمی بعد از حادثه یازده سپتامبر در جمع گروهی از دانشگاهیان در حال سخنرانی بوده که کسی می‌پرسد آیا در این جمع کسی قرآن را خوانده است و از هیچ کس صدایی در نمی‌آید.

ویلز می‌گوید: از ندانستن خود بسیار خجالت‌زده شدم و به سرعت برای برطرف کردن این ضعف اقدام کردم.

ویلز که خود یک کاتولیک است، کتاب‌های انتقادی متعددی در مورد دین نوشته که «منظور مسیح چه بود؟»، «چرا من یک کاتولیک هستم؟» و «چرا کشیش‌ها؟» از آن دسته‌اند.

وی در کتاب «معنای قرآن چیست و چرا اهمیت دارد؟» نگرش خود در مورد قرآن را پس از تحقیق در این زمینه منعکس کرده است.

پس از تحقیقات و نوشتن این کتاب، ویلز شروع به به‌اشتراک گذاشتن دانسته‌های خود در این رابطه می‌کند.

وی می‌گوید: هرگز در قرآن گفته نشده است که 72 حوری با تروریست‌های یازدهم سپتامبر در بهشت ملاقات خواهند کرد یا حرفی از کشتار کافران به میان نیامده است.

گری ویلز معتقد است که بزرگترین نکته شگفت‌آور قرآن، جامعیت آن است. دیگر مذاهب، گروهی از مردم را بر دیگران ارجحیت داده‌اند مثلاً تعالیم یهود به یهودیان اختصاص دارد و غسل تعمید برای مسیحیان است. اما اسلام قرآن همه ادیان ابراهیمی و حتی بی‌دینان را فرا می‌گیرد و فقط بت‌پرستان را جدا کرده است.

ویلز می‌گوید: خشونتی که به قرآن نسبت داده می‌شود، غلط است و قرآن فقط از دفاع حمایت می‌کند و در دفاع نیز فقط مهاجمان مورد غضب هستند و دیگران مورد رحمت واقع می‌شوند.

وی همچنین در مورد تعبیرات نادرست از زن‌ستیز بودن قرآن می‌گوید: تنها مسأله‌ای که در زمان نزول قرآن وجود داشته، مسئله چندهمسری است که در میان بسیاری از مسلمانان امروز دیگر جایگاهی ندارد همانطور که چند همسری سلیمان و داود نیز امروز در میان یهودیان تبعیت نمی‌شود.

ویلز معتقد است که در قرآن حق زن برای مالکیت، ارث و طلاق یک حرکت انقلابی در تاریخ زنان محسوب می‌شود.

«دیوید پک»، کشیش کلیسای سنت جیمز با ابراز خرسندی از برنامه سخنرانی ویلز در کلیسای لنکستر گفت: مشتاقیم تا سخنان یک اندیشمند طراز اول که قرآن را به دقت مطالعه کرده است، بشنویم.

«الشیخیة»؛ روستای نمونه قرآنی

«الشیخیه»، روستای نمونه حفظ قرآن در استان «قنا»(جنوب مصر) است که در مساجد و منازل این روستا آموزش حفظ قرآن برای ساکنان آن به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

اهالی روستای «الشیخیة» واقع در استان «قِنا» در جنوب مصر، قرآن کریم را غذای روح و جسم خود قرارداده‌ و تدبر و تعمق در آیات کلام وحی و حفظ قرآن به یک فرهنگ عامه در این روستا تبدیل شده است.

این روستا 12 هزار نفر جمعیت دارد و از جمله روستاهایی است که حافظان قرآن زیادی در آن سکونت دارند. بزرگان این روستا با پیمانی که میان خود بسته‌اند، سال‌هاست که این منطقه را قبله علاقه‌مندان به حفظ قرآن و تعمق و تدبر در تعالیم و آموزه‌های دین اسلام قرارداده‌اند.

«الشیخیه»، دارای چندین مکتب‌خانه سنتی آموزش حفظ قرآن است، علاوه بر آن در مساجد و منازل آن نیز حفظ قرآن نیز برای ساکنان روستا به صورت رایگان صورت می‌گیرد و همگان اشتیاق زیادی به آموزش قرآن به یکدیگر دارند.

«عبدالفتاح علی مزارع» یکی از اهالی این روستا می‌گوید: قرآن مایه برکت زندگی ماست و ما برای آموزش حفظ قرآن به فرزندانمان تلاش می‌کنیم تا آن‌ها بتوانند با بهره‌بردن از آموزه‌های کلام وحی، بر مشکلات زندگی غلبه کنند.

وی تأکید کرد که قرآن کریم مانند مدرسه در تعلیم و تربیت اطفال و آموزش اصول زندگی به آن‌ها، نقش مهم و کلیدی دارد و در ساختن شخصیت آن‌ها بسیار مؤثر است./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات