۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۲۹۳۶۱
آیت الله اعرافی در دیدار مدیرعامل خبرگزاری رسا خبر داد؛

بررسی علمی مسائل و آسیب‌های اجتماعی و ارسال پرونده برای رهبری، مراجع و سران قوا

مدیر حوزه های علمیه از بررسی علمی مسائل و آسیب های اجتماعی و ارسال پرونده برای رهبری، مراجع و سران قوا خبر داد و گفت: تاکنون در زمینه بانکداری و سند ۲۰۳۰ این کار انجام شده است.
آیت الله اعرافی

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، ظهر امروز در دیدار مدیرعامل و جمعی از مسؤولان خبرگزاری رسا که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع)، از فعالیت های خبرگزاری رسا در عرصه های گوناگون تقدیر و ابراز خرسندی کرد.

یکی از رازهای ماندگاری عاشورا مهندسی پیام در آن است

وی یکی از رازهای ماندگاری عاشورا را مهندسی پیام این واقعه دانست و افزود: این مهندسی بسیار دقیق، جامعه و زیبا از ماندگاری و انتقال پیام در عاشورا شاهد هستیم، آن چه که سالار شهیدان انجام دادند اقدامی بود تا اساس تفکر اسلامی در تاریخ باقی بماند، تردیدی وجود ندارد اگر این حرک بزرگ و حماسی نبود جریان اموی تمام هویت اسلام را مسخ می کرد و حتی اگر می توانست نام را از هم از میان بر می داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: اسلام اموی اسلامی بر اساس مؤلفه هایی استوار شده بود که دنیا زدگی، رفاه زدگی، اشرافی گری و تبدیل ولایت و امامت به پادشاهی و سلطنت از جمله شاخصه های آن به شمار می رود.

وی ادامه داد: جریان قیام امام حسین(ع) بحث این نبود که در یک زمانی یک رویارویی صرف وجود داشته باشد، رویایی حق و باطل بسیار بوده اما این رویایی به صورت تمام معنا از دو نگاه تمدنی و  دو فرهنگ کاملا متفاوت و متضاد بود، اگر این تقابل همراه یک پیام رسانی مهم نبود حتما موفق نمی شد.

آیت الله اعرافی با بیان این که با وجود شکوه، جلال، عظمت و شفافیت عاشورا در ادامه پیام رسانی عاشورا تحریف هایی صورت گرفته است، ابراز داشت: خط اموی وارد تاریخ سازی شد تا واقعه عاشورا را تحریف کند.

هر سال بر عظمت و شکوه عزاداری ها در سراسر جهان افزوده می شود

وی عنوان کرد: در متن برخی تواریخ مسلمانان جریان سازی شده تا از عاشورا چهره ای دیگر نشان دهند اما ماندگاری عاشورا با این شکوه و جلال را شاهد هستیم و با برکت امواج انقلاب اسلامی مشعل روشن تر شده و هر سال بر عظمت و شکوه عزاداری ها در سراسر جهان افزوده می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: با وجود این که بنی امیه، بنی مروان و بنی عباس بر همه مجاری مسلط بودند و تاریخ دست آن ها بود و هزینه های بسیاری می کردند تا جریان ولایت و امامت و اسلام حقیقی را از بین ببرند و اسلام اموی بر امت اسلام حاکم شود اما عاشورا و امام حسین(ع) اجازه نداد که معرفت ناب اسلام محو شود.

وی اضافه کرد: حضرت سیدالشهدا شهادت فعال داشتند و همه چیز را خود امام طراحی کردند، شهادت شامل منفعلانه و فعال می شود که شهادت منفعلانه هم خوب است اما شهادت فعالانه مهندسی می کند، عاشورا یک معرکه تاریخی مقابله دو فرهنگ و مهندسی یک شهادت فعال برای غلبه بر دشمن بود نه این که یک غلبه مقطی زودگذر باشد بلکه غلبه ای که معادلات را تغییر و مجرای فکر بشر را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر همراه انقلاب، ثبت و ضبط و پیام رسانی نباشد از بین خواهد رفت

 آیت الله اعرافی با بیان این که در دل حادثه عاشورا مهندسی پیام وجود داشت، گفت: حضرت امام در اوایل نهضت در چند سخنرانی فرمودند که مسائل نهضت باید ثبت و ضبط شود چرا که اگر همراه نهضت و انقلاب، ثبت و ضبط و پیام رسانی نباشد از بین خواهد رفت.

وی افزود: بسیاری از مسائل عاشورا برای این بود که عاشوا ماندگار شود و در تاریخ بماند، بردن زن و فرزندان برای همین بود و الا هیچ فلسفه ای نداشت، بیش از 20 نکته درباره مهندسی پیام در عاشورا وجود دارد، بدون مهندسی پیام ماندگاری امکان نداشت؛ بنابراین باید از تدابیر حضرت سیدالشهدا الگوگیری شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که از این نکته عاشورا باید برای عصر انقلاب اسلامی الهام و الگو بگیریم، اظهار داشت: در عرصه داخل و جهان خارج با وجود همه کارهای صورت گرفته در مهندسی پیام خلأهای بسیاری وجود دارد.

عملکردها و پیام رسانی درست مایه بقای انقلاب اسلامی است

وی ادامه داد: در دنیا فرصت و زمینه کار بسیار است و این یک شعار نیست، در دنیا فرصت برای انتقال پیام معارف الهی و اندیشه انقلاب اسلامی بسیار است، یک سال پیش خدمت رهبر انقلاب گزارشی ارائه کردم که المصطفی ظرفیت دارد که کارها را تا 40 برابر افزایش دهد، اگر این نهاد مقداری حمایت شود ظرفیت بسیاری برای شیعه و سنی دارد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که در داخل نیز ظرفیت های بسیاری وجود دارد، ابراز داشت: یک بخش عملکردهای درست است باید مایه بقای انقلاب شود و بخش دیگر هم پیام رسانی درست و بازتولید پیام انقلاب برای داخل و خارج است، باید از عاشورا الگو بگیریم، کارهای خبرگزاری رسا و هزاران نوع از این قبیل کار باید زنجیره ای شود تا بتواند پیام انقلاب اسلامی و حرکت امام و پیام رهبر انقلاب را در ایران و جهان انتشار دهد.

وی عنوان کرد: در منشوری که برای حرکت حوزه نوشته شده و به زودی چاپ خواهد شد  که شورای عالی و بزرگان آن را ملاحظه کردند، 100 گزاره در آن منشور وجود دارد که خط مشی حرکت حوزه باید بر اساس این منشور پیش برود.

میراث غنی حوزه های علمیه در فضای رسانه و فضای مجازی باید بازآفرینی شود

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: یکی از گزاره های منشور بازآفرینی حوزه و دستاوردهای آن در فضای مجازی و رسانه ای است، اگر همه فعالیت های خبرگزاری ها و رسانه های حوزوی انجام شود شاید یک درصد از واقعیت های حوزه را منعکس کند و در این عرصه جای هیچ موازی کاری وجود ندارد مگر این که تدبیر نکنیم، به اندازه ای کار وجود دارد که قابل احصا نیست.

وی اضافه کرد: نگاه ما بر بازآفرینی میراث غنی حوزه های علمیه در فضای رسانه و فضای مجازی با همه ظرایف و دقت های این فضا است، این خط مشی کلی وجود دارد و دوستان بین الملل و ارتباطات حوزه مأمور هستند که این مسأله را تدبیر کنند.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: نگاه ما به عنوان مدیریت حوزه تا آنجا که میسر باشد نگاه کلان ستادی است که خود را با کسی رقیب نمی دانیم، همه ظرفیت ها برای حوزه، انقلاب و نظام اسلامی است، در آینده ای که باید رقم بزنیم خط بندی و مرزبندی های سازمانی و ساختاری نباید اصل باشد، البته ضوابط و قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود اما نگاه ما این است که همه مشارکت داشته باشند.

تلاش می کنیم تا آخر سال از نخستین برنامه 5 ساله حوزه رونمایی شود

وی افزود: حوزه در دوره جدید با تأکید بر همه خدماتی که در گذشته انجام شده همه آنچه که مد نظر است بر اساس واقعیت ها و دیدگاه های مراجع عظام و شورای عالی و با تأکید بر آنچه که رهبری از حوزه مطالبه دارند در سال جدید در 500 عنوان اولویت بین بخش ها تقسیم شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تلاش می کنیم تا آخر سال از نخستین برنامه 5 ساله حوزه رونمایی شود، اظهار داشت: بر اساس این برنامه رابطه حوزه با افکار و مطالبات روشن می شود و بیان خواهد شد بر اساس مقدورات و مطالعات انجام شده برنامه هایی درنظر گرفته شده که قابل اصلاح و تکمیل است.

بیش از 100 پروژه و طرح کلیدی و اساسی در حال انجام است

وی ادامه داد: منشور حوزه مورد تأیید بزرگان قرار گرفته و در قالب یک برنامه 5 ساله با وجود همه کمبودها و مشکلات حرکت حوزه را طراحی خواهیم کرد، بیش از 100 پروژه و طرح کلیدی و اساسی در حال انجام است که برخی از آن ها به منصه ظهور رسیده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که برنامه ها باید به تدریج پیش برود و مراحل خود را طی کند، ابراز داشت: طرح ها باید با مشورت بوده و در شورای عالی حوزه مورد بحث و بررسی قرار گیرد، سال ها کار شده و بود رهبری هم مطالبه داشتند و ما 19 نظام جامع حوزه را نهایی کردیم که این نظامات جامعه در زمینه های گوناگون آماده ابلاغ است که دورنماهای کار و راهبردهای کلان آمده است.

نظامات جامع حوزه نهایی شده است

وی عنوان کرد: مجموعه این ها در برنامه 5 ساله به صورت دقیق مشخص می شود، در حوزه نظام جامع رشته ای حوزه کار وسیعی صورت گرفته است، در المصطفی بیش از 300 رشته گرایش و مقطع در نظام جامع آموزشی تعریف شده که 100 رشته اجرا می شود، در حوزه حدود 30 رشته با پراکندگی در حال اجرا است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: در 14 حوزه کلان دانشی طرح کلی مصوب شده و کارگروه هایی فعالیت می کنند تا به یک طرح و نظام جامعه رشته ای برسیم، فعالیت دیگر کار ویژه های روحانیت است و وقتی خدمت رهبر انقلاب گزارش دادم فرمودند تعبیر زیبایی است و طرح را مورد عنایت قرار دادند.

اجرای طرح کارویژه های روحانیت با هدف آشنایی روحانیت با مسؤولیت ها و مأموریت های خود در عصر حاضر

وی اضافه کرد: کارویژه های روحانیت این است که بررسی شود روحانیت در عصر حاضر در چه زمینه های مسؤولیت و مأموریت دارد که این برنامه نیز در حال تکمیل است، همچنین نظام جامع آموزش های مهارتی کاربردی در حال پیگیری است، حکم یک مرکز آموزش های مهارتی کاربردی صادر شد و نظام جامع آموزش های مهارتی فعالیت می کند، در واقع کار ویژه ها و آینده روحانیت را در رشته و آموزش های مهارتی در نظر می گیرد.

آیت الله اعرافی با بیان این که درباره نظام جامع علمی حوزه کارهای در حال انجام است، گفت: در بخش متون نیز کارهای خوبی انجام شده و در حال توسعه است، در سطح یک برای نخستین بار ابلاغ آزمایشی داشتیم و بسیاری از متون را اختیاری کردیم.

وی افزود: در حوزه امتحانات شفاهی نظم جدیدی به وجود آمده که به تدریج اجرا خواهد شد که کار را سبک تر می کند ضمن این که اتقان آن گرفته نمی شود، در حوزه مسائل پایان نامه طرح های جدیدی در نظر گرفته شده که به تدریج اجرا خواهد شد و تحول بسیاری در این بخش صورت خواهد گرفت.

مسائل فقه معاصر با همکاری اساتید حوزه مورد بررسی قرار می گیرد

مدیر حوزه های علمیه از پیگیری مسائل فقه معاصر خبر داد و اظهار داشت: یکی از بخش های فقه معاصر فقه حکومتی است که خبرگزاری رسا درباره آن فعالیت داشته است، در حال حاضر 600 درس خارج داریم که اگر می خواهد متناسب با نیازهای روز شود باید عمق حوزوی و سنتی آن رعایت شود و اصلا نباید از آن عدول کرد.

وی ادامه داد: حدود 80 استاد هماهنگ شده تا پرونده درست شده  و اساتید کمک شوند در هر بابی از 50 باب و مسائل مورد نیاز مطالبی را بیان کنند، فقه امروز باب های جدید می خواهد که باید طراحی شود که البته کار سختی به شمار می رود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که در بخش های علوم انسانی اجتماعی کارهای مهمی برای اجرا وجود دارد، ابراز داشت: طرح جامعه اندیشه اسلامی بحث مهمی است که شبیه طرح ولایت موجود است اما تغییراتی دارد، بر اساس نظام جامع اندیشه رهبرانقلاب، طلبه در سطح یک باید با نظام  جامعه اندیشه اسلامی آشنا شود و در سطح دو و سه در مراحل بالاتری قرار گیرد.

وی عنوان کرد: حدود 40 هزار طلبه در سطوح عالی و درس خارج تحصیل می کنند و حوزه تا کنون در این بخش کار مهمی نکرده است، همواره بین دو الگو پارادوکس وجود داشته است که برخی می گفتند که این سطوح همانند سطح یک مدرسه ای شوند و عده ای دیگر بر این عقیده بودند که باید رها باشند و به پیش بروند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از تمرکزهای ما در زمینه سطوح عالی و خارج است، معتقد هستیم که سطوح عالی باید کاملا آزاد باشد اما نباید رهای مطلق باشند بلکه هر 20 طلبه باید استاد راهنما و مشاور داشته باشند و روند امتحانی، پژوهش، تحقیق و پایان نامه را کنترل می کند و طلاب را به سمت آموزش های مهارتی مختلف برای نیازهای آینده جهت دهی می کند.

وی اضافه کرد: الگوی ازمایشی این طرح در مدرسه الهادی به زودی آغاز می شود، سطوح عالی باید آزاد بماند اما با شکل هوشمند و دقیق باید هدایت تحصیلی صورت گیرد، این ایده می تواند بسیاری از تحولات را به دنبال داشته باشد.

آیت الله اعرافی با بیان این که در بخش بین المللی طرح های مختلفی دنبال می شود، گفت: بنده چون همزمان در حوزه و المصطفی هستم ان شاءالله توافقی بین این دو نهاد انجام می شود که می تواند روابط را بسیار تسهیل کند.

بررسی علمی مسائل و آسیب های اجتماعی و ارسال پرونده برای رهبری، مراجع و سران قوا

وی افزود: در مسائل اجتماعی کاری آغاز شده و در مسائلی که مطرح می شود پرونده ای علمی تهیه می شود که خدمت رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و سران قوا و نظام منعکس خواهد شد، در زمینه بانکداری و سند 2030 این کار انجام شد، در زمینه آسیب های اجتماعی نیز این کار پیگیری می شود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که باید پرونده های علمی خارج از درگیری های سیاسی پیگیری شود و مجموعه متفکر حوزه نظر خود را بیان کند، اظهار داشت: البته این کار سخت است و در جاهایی به مشکل می خوریم یعنی هنوز متخصص و ایده های عملی دقیق در بسیاری از موارد نداریم.

وی ادامه داد: آسیب های کار تحلیل شده و مرکز کاربردی و مطالعات راهبردی تأسیس شده است، ما از خلأ مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت رنج می بریم، شورای عالی هماهنگی نهادهای عالی حوزه راه اندازی شد که دبیرخانه خوبی دارد و مرکز مدیریت حوزه، حوزه خواهران، دفتر تبلیغات، المصطفی و مرکز خدمات هر دو هفته یک بار جلسه دارند و در آیین نامه پیش بینی شده نهادهای دیگر بر حسب مورد حضور داشته باشند که بحث های خوبی در آن جا بحث می شود.

باید دست به دست هم دهیم و کارهای بزرگ را در حوزه رقم بزنیم

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که راه طولانی بوده و موانع بسیار است، ابراز داشت: امکانات نیز محدود است از این رو همه باید دست به دست هم دهیم و کارهای بزرگ را در حوزه رقم بزنیم، بعد از قرن ها انقلاب و نظامی پیدا شده که ابعاد بین المللی دارد که وقتی انسان تأثیرگذاری آن را می بیند احساس غرور می کند اما از این نتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم احساس ترس به انسان دست می دهد.

وی عنوان کرد: باید در این شرایط همه همکاری کنیم و حتما تعامل و هم افزایی وجود داشته باشد، از تلاش هایی که خبرگزاری رسا انجام می دهد سپاسگزار هستیم و تلاش ما هم افزایی در راستای تحقق آرمان های بزرگ حوزه و انقلاب است، هر چه از مطالبات رهبری، مراجع و حوزویان بود دسته بندی شد و شاید حدود 2 هزار عنوان از پیشنهاد و انتقاد و مسائل از این دست وجود دارد و سعی شده تا جایی که امکان دارد در برنامه ها ترتیب اثر داده شود.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: از این که نقطه نظرات را انعکاس دهید استقبال می کنیم، ما مرتب خدمت مراجع هستیم و از فرمایشات آنان استفاده می کنیم، این دوره شورای عالی نیز برجسته تر از ادوار قبل مورد تأیید رهبری و مراجع تقلید قرار گرفت./1323/ ۲۰۰/ص

ارسال نظرات