۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۵۲۹۳۳۳

نگاهی به کتاب‌های تازه منتشر شده نشر هاجر

مرکز نشر هاجر، کتاب‌های «روش‌ها و فنون تدریس»، «شیوه‌های پیامبر اعظم در دعوت به اسلام»، جلد نخست «عقاید توصیفی» و جلد سوم کتاب مبادی العربیه را منتشر کرد.
مرکز نشر هاجر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، کتاب‌های «روش‌ها و فنون تدریس»، «شیوه‌های پیامبر اعظم در دعوت به اسلام»، جلد نخست «عقاید توصیفی» و جلد سوم کتاب «مبادی العربیه» را منتشر و راهی بازار نشر کرد.

کتاب «روش‌ها و فنون تدریس»

مرکز نشر هاجر، کتاب «روش‌ها و فنون تدریس» را نوشته شده گروهی از مؤلفان منتشر کرد.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم:

حوزههای علمیه شیعه، وارث میراث ماندگار علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام و پاسدار حریم و کیان شریعت و کیان شریعت و عقاید اسلامی‌اند. این رسالت خطیر، مسؤولیت عالمان دین باور را در عرصه تعلیم و تربیت، چند برابر کرده است.

دغدغههای همیشگی عالمان متعهد و طلاب و فضلای دلسوز نسبت به اصلاح و غنابخشی کمی و کیفی شیوه‌ها، متون و الگوهای آموزشی، در راستای بالندگی، پویایی و کارآمدی نظام آموزشی حوزه، ضرورت بازنگری و اصلاح و تدوین متون بدیع و کارآمد را مورد تإکید قرار می‌دهد.

این کتاب در شش فصل شاملی عناوینی همچون «مبانی نظری یادگیری و تدریس»، «فعالیت‌های پیش از تدریس»، «فعالیت‌های شروع تدریس»، «فعالیت‌های حین تدریس»، «فعالیت‌های پایان تدریس» و «فعالیت‌های پس از تدریس» تهیه و تنظیم شده است.

در صفحه هفتم این کتاب با عنوان مقدمه آمده است:

یادگیری تلاش برای فهمیدن است. ولی یاددادن (تدریس) مستلزم تلاش دو جانبه فهمیدن و فهماندن است. به عبارتی، اثربخشی تدریس در تحقق بخشیدن به اهداف یادگیری، راهکارهای اقتضایی، خلاقیت‌های فردی و هنر مدرسان را می‌طلبد.

بنابراین کسب مهارت‌ها، روش‌ها و فنون مختلف تدریس (جهت عملی کردن مأموریت‌های تعلیم و تربیت) برای مربیان و اساتید بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند.

گفتنی است، این کتاب در راستای اهداف و مأموریت‌های کلان حوزه های علمیه خواهران تألیف شده و محتوای کتاب درصدد ارایه تصویر جامعی از اقدامات و کاربردی‌ترین روش‌ها و فنون تدریس است؛ ساختار کل کتاب بر اساس یک الگوی طرح تدریس در شش فصل و پانزده درس ارایه شده است.

مرکز نشر هاجر، کتاب «روش‌ها و فنون تدریس» را با شمارگان 5000 نسخه به قیمت 14000 تومان در 340 صفحه به صورت قطع وزیری منتشر کرده است.

نگاهی به کتاب «شیوه‌های پیامبر اعظم در دعوت به اسلام»

مرکز نشر هاجر، کتاب «شیوه‌های پیامبر اعظم در دعوت به اسلام» نوشته اکبر فهیمی را روانه بازارکتاب کرد.

این کتاب در چهار فصل با عناوین «کلیات»، «شیوه های بیانی»، «شیوه های اخلاقی و رفتاری» و «شیوه های رسول اکرم صلی الله علیه و آله» تهیه و تنظیم شده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

هدف از آفرینش انسان، هدایت او به کمال مطلق است؛ و نیل به کمال مذکور نیز تنها در پرتو رهبری معصوم الاهی؛ یعنی: پیامبران خدا، امکان پذیر می‌باشد. به خصوص رسول اکرم صلی الله علیه و آله که در این زمینه اسوه همه بودند.»

آن حضرت با برنامه های متنوع، امت خود را به توحید و سعادت مطلوب هدایت می‌کرد و از جمله رفتارهای خالصانه توأم با نرمی آمیخته با فروتنی کامل و ... همگان را (عملا علاوه بر فراخوانی لسانی)، به حق و حقیقت و سعادت همه جانبه دو جهانی فرا می‌خواند.

نشر هاجر، کتاب «شیوه‌های پیامبر اعظم در دعوت به اسلام» را با شمارگان 2000 نسخه به قیمت 2400 تومان در 304 صفحه چاپ کرده است.

انتشار جلد اول کتاب «عقاید توصیفی»

مرکز نشر هاجر، جلد اول کتاب «عقاید توصیفی» نوشته روح الله بهشتی پور را منتشر کرد.

حوزه های علمیه شیعه، وارث میراث ماندگار علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام و پاسدار حریم و کیان شریعت و کیان شریعت و عقاید اسلامی‌اند. این رسالت خطیر، مسؤولیت عالمان دین باور را در عرصه تعلیم و تربیت، چند برابر کرده است.

دغدغه های همیشگی عالمان متعهد و طلاب و فضلای دلسوز نسبت به اصلاح و غنابخشی کمی و کیفی شیوه‌ها، متون و الگوهای آموزشی، در راستای بالندگی، پویایی و کارآمدی نظام آموزشی حوزه، ضرورت بازنگری و اصلاح و تدوین متون بدیع و کارآمد را مورد تإکید قرار می‌دهد.

این کتاب در چهار بخش با عناوین «مباحث مقدماتی اصول عقاید»، «انسان شناسی»، «خداشناسی» و «صفات الهی» تهیه و تنظیم شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

حساس‌ترین و دشوارترین مسأله در حوزه شناخت، موضوع خداشناسی است. زیرا در خداشناسی سخن از کسی است که هرگز در برابر چشم‌های بینا ظاهر نمی‌گردد، ولی همین چشم‌ها نیز توان انکار او را ندارند. از سویی قلب‌هایی که او را شناخته‌اند نیز راهی به دیدن او نمی‌گشایند. جایگاه شناخت عقلی نیز در خداشناسی به همین صورت است؛ عقل‌ها تعریفی از ویژگی‌های او ندارند ولی با این حال از شناخت عقلی او به اندازه ضرورت، بی‌بهره نیستند.

عدم توجه به این ویژگی‌ها و پیچیدگی‌ها در شناخت خداوند، پیامدهای سنگینی را تحمیل نموده است. عده ای سر از «تشبیه» خداوند به مخلوقات درآورده اند و عده‌ای دیگر سخن از ناتوانی و سرانجام «تعطیل» شناخت خداوند را نداده‌اند. در این بین فقط، خداشناسی (تنزیهی) از این آسیب‌ها در امان مانده است که از رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت مکرم او صادر گردیده است.

مرکز نشر هاجر، جلد اول کتاب «عقاید توصیفی» را با شمارگان 1000 نسخه در 264 صفحه و به قیمت 13500 تومان با قطع وزیری منتشر کرده است.

جلد سوم کتاب «مبادی العربیه»

مرکز نشر هاجر جلد سوم کتاب «مبادی العربیه» را با ویراستی جدید منتشر کرد.

این کتاب که نوشته رشید الشرتونی است، در سه باب «فعل»، «اسم» و «حرف» قواعد و مبادی نحوی را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب مبادی العربیه، کتاب اصلی حوزه های علمیه خواهران و بسیاری از مراکز علمی و آموزشی کشور در تعلیم زبان عربی است. این کتاب که از ابتدا به عنوان متن آموزشی تدوین شده، الگوی موفقی در تدوین متون آموزش عالی کشور و حوزه های علمیه محسوب می‌شود.

این کتاب توانسته است طالب نحو را بدون سردرگمی در پیچ و خم‌های اقوال گوناگون و جملات پیچیده، با نوشتاری روان همراهی کند.

مبادی العربیه از مثال‌های قرآنی و حدیثی برخوردار است و این ویژگی افزون بر اتقان و روزآمدی ساختار علمی آن به گسترش و ماندگاری کتاب، کمک شایانی کرده و به ویژه در میان طلاب حوزه های علمیه جایگاه خاص یافته است.

از مزایای این کتاب، بیان کامل و جامع قواعد نحوی است؛ تا دانش پژوه سطح دو در حوزه علمیه که با هدف فهم متون درسی این سطح، کتاب مبادی العربیه را فرا می‌گیرد، از به یادسپاری قواعد کم کاربردی که در سطوح درسی بالاتر نیز به ندرت به آن احتیاج پیدا می‌کند، ملول نشود.

مرکز نشر هاجر، جلد سوم کتاب «مبادی العربیه» را با شمارگان 4300 نسخه در 240 صفحه و به قیمت 12000 تومان با قطع وزیری روانه بازار نشر کرده است.

دوستداران کتاب و کتابخوانی برای تهیه کتاب آثار نشر هاجر می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۸۴۲۵۴۳ تماس گرفته و یا به نشانی قم بلوار معلم مجتمع ناشران طبقه 1 واحد 114 مراجعه کنند. /۹۹۸/پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات