۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۵۲۹۲۹۱

در مجالس عزاداری چه بخواهیم

برخی متوجه این مهمانی ویژه الهی نمی‌شوند به اشتباه می‌گویند فرقی بین ایام سال نیست، اگر کسی به سخن امام رضا(ع) درباره محرم توجه کند می‌فهمد که این ماه با دیگر ایام سال متفاوت و سفره الهی در این ماه پهن است.
عزاداری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی تبیین، خداوند از میان ماه‌های سال 4 ماه را خصوصا و با عظمت یاد کرده است «منها اربعةٌ حُرُم» یکی از این ماه‌ها محرم است که علاوه بر حرمت آن در صدر اسلام با شهادت حضرت ابی عبدالله علیه السلام خداوند به آن یک امتیاز ویژه ای داده است .

محرم ماهی است که سفره مهمانی الهی به طور ویژه پهن است و افراد به وسیله کشتی نجات الهی به ساحل هدایت منتقل می‌شوند همانگونه که پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند: حسين مصباح‏ هدايت و كشتى نجات است.

بعضی افراد که به خاطر دلمشغولی های به این دنیا متوجه این مهمانی ویژه الهی نمی‌شوند به اشتباه  می‌گویند فرقی بین ایام سال نیست، اگر کسی به سخن امام رضا علیه السلام در باب محرم توجه کند می‌فهمد که ماه محرم با دیگر ایام سال متفاوت و سفره الهی دراین ماه پهن است.

امام رضا علیه السّلام فرمودند: كان ابى اذا دخل شهر المحرم لا یرى ضاحكا و كانت الكابة تغلب علیه حتى یمضى منه عشرة ایام، فاذا كان الیوم العاشر كان ذلك الیوم یوم مصیبته و حزنه و بكائه...؛ هر گاه ماه محرم فرا می‌رسید، پدرم (موسى بن جعفر) دیگر خندان دیده نمی‌شد وغم و افسردگى بر او غلبه می‌یافت تا آن كه ده روز از محرم می‌گذشت، روز دهم محرم كه می‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.

حالا که خداوند به ما لطف کرده و نعمت ماه محرم عنایت نموده باید چگونه از این نعمت استفاده کنیم و چه چیزی از این سفره الهی برای خود برداریم ، که در اینباره مقام معظم رهبری در جمع روحانیون و مبلغین فرمودند:

در مجالس عزاداری ماه محرّم، این سه ویژگی باید وجود داشته باشد: 1. عاطفه را نسبت به حسین‌بن‌علی و خاندان پیغمبر، علیهم‌صلواةاللَّه، بیشتر کند. (علقه و رابطه و پیوند عاطفی را باید مستحکم‌تر سازد.) 2. نسبت به حادثه عاشورا، باید دیدِ روشن و واضحی به مستمع بدهد. 3. نسبت به معارف دین، هم ایجاد معرفت و هم ایجاد ایمان - ولو به نحو کمی - کند.

اولین وظیفه و کاری که ما باید در مجالس ابی عبدالله علیه السلام انجام بدهیم محبت خود را نسبت به اهل بیت و آقا امام حسین علیهم السلام افزایش بدهیم که در روایات به (تولی) تعبیر شده است که ما باید همیشه این محبت را حفظ کنیم تا به واسطه محبت اهل بیت علیهم السلام به درجه محبت الهی برسیم و بهترین زمان برای رسیدن به درجه محبین ایام محرم و زمان عزاداری امام حسین علیه السلام می‌باشد.

محبت به اهل بیت همان چیزی است که در زیارت عاشورا می‌خوانیم (انی سلم لمن سالمکم) و یا در روایتی است  که شخصی به نام  مسمع که از اهالی عراق است خدمت حضرت صادق (ع) می‌رود.در مدینه امام صادق علیه السلام خطاب به مسمع،  فرمودند: ای مسمع تو از اهل عراق هستی و به کربلا نزدیکی، آیا به زیارت قبر حسین (ع) می‌روی؟ عرض کردم آقا من مشهورم و گرفتار مخالفین هستم می‌ترسم مرا ببینند و جانم در خطر باشد. فرمود حالا که نمی‌توانی به زیارت قبر حسین (ع) بروی، آیا از مصیبت‌هایش یاد می‌کنی؟ عرض کردم آری، فرمود آیا گریان می‌شوی، عرض کردم بلی، گاه می‌شود به قدری گریان و نالان می‌شوم که خانواده و اهلم متوجه می‌شوند و از غذا خوردن باز می‌مانم. اینجا حضرت چندین بشارت می‌دهد می‌فرماید: حالا که این طوری، پس از کسانی هستی که در فرح ما ( آل محمد -ص-) فرحناک و در حزن ما محزونی. پس بدان که موقع جان دادن به آمدن آبای ما یعنی پیغمبر (ص) و علی (ع) و آلش چشمت روشن می‌گردد و در هنگام آمدن عزرائیل به بالینت که سخت محتاج هستی و ملک الموت از مادر به تو مهربان‌تر است.

نباید تفکر شیعیان نسبت به شهادت ابی عبدالله علیه السلام به اشتباه برود و گمان کنند که هدف از برگزاری مجالس ابی عبدالله فقط گریه کردن بر مصایب اهل بیت می‌باشد و تمام، خیر بلکه هدف از برگزاری این مجالس علاوه بر عزاداری بر آل الله یادآوری اهداف قیام مولا و تبیین معارف اسلامی اصلاح عقاید می‌باشد.

 دومین دست آورد ما از مجالس ابی عبدالله باید این باشد که بفهمیم محرم ماه دعوت به مسیری است که هدف خداوند از خلقت موجودات،  پیمودن آن مسیر و رسیدن به مقام بندگی خداست.  خداوند فرمود:« وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِيَعْبُدُونِ»  خلق نکردم جن و انس را مگر اینکه عبادتم کنند  وقتی انسانی به مقام عبودیت الهی رسید از هیچ کسی ترسی ندارد همچون اصحاب ابی عبدالله علیه السلام.

زیر بار ظالم نرفتن و از استکبار نترسیدن نتیجه نگاه درست به صحنه عاشورا است که امام حسین علیه السلام فرمودند: «مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ» یعنی اگر کسی در خط ولایت و در مدرسه محرم شرکت کند هیچ وقت نباید با یزید زمان خود بیعت و صلح کند بلکه صحنه مبارزه با طاغوت همیشگی می‌باشد.

اگر نگاه دقیقی به حادثه کربلا داشته باشیم می‌فهمیم که تبعیت کردن از امام زمان علیه السلام است که انسان را به رستگاری و ماندگاری می‌رساند و  یاران ابی عبدالله علیه السلام هیچ کدام در برابر تصمیمات آقا ابی عبدالله اعتراضی نکرده و صد در صد تابع ایشان بودند ولی شیعیانی که تابع امام نبودند و یا همگام با امام زمان خود حرکت نکردند در صحنه تاریخ ماندگار نشدند که می‌توان به قیام توابین اشاره کرد کسانی که مدت زمان کمی بعد از حادثه عاشورا قیام کردند و کشته شدند ولی هیچ وقت به آن مقام یاران ابی عبدالله علیه السلام نرسیدند.

شهداء انقلاب اسلامی ایران دست آورد نگاه درست به صحنه عاشورا بود و آن افراد با تبعیت از ولی فقیه و حرکت به موقع خود باعث پایداری اسلام و ماندگاری خودشان شدند و اگر ما هم بخواهیم رستگار شویم و به درجه آنها برسیم باید از ولی فقیه زمان خود تبعیت کنیم، همان چیزی که شهداء در وصیت نامه خودشان به  ما توصیه کرده اند.

 

سومین کاری که در ایام محرم شیعیان باید انجام بدهند، اینکه معارف خود را افزایش داده و سطح معلومات خود را بالا ببرند و توجه کنند که هدف امام حسین علیه السلام از قیامش اقامه دین الهی در جامعه و از بین بردن منکرات بوده است.

امام حسین علیه السلام در نامه ای به برادرش محمد حنفیه هدف خودش از قیام را امر به معروف ونهی از منکر و اصلاح امت جدش و امیرالمومنین ذکر کرده اند:  أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏...

ما باید در مجالس ابی عبدالله علیه السلام، معرفتمان نسبت به سیره پیامبر و امیرالمونین (صلوات الله علیهم ) افزایش بدهیم و توجه کنیم که آن بزرگواران از ما آموختن معارف اسلامی وعمل کردن به آن  درخواست کرده اند همانگونه که خداوند در قرآن می‌فرماید: «انّ الّذین ءامنوا و عملوا الصّالحات »کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته کرده‌اند...»

حالا که خداوند به ما لطف کرده و رزق ماه محرم به ما عنایت کرده است به درستی از آن استفاده کنیم تا بعد از اتمام این مهمانی خداوند ،ناراحت از کم بهره بردن این ماه  نباشیم./۹۹۸/د۱۰۳/س

سید عبدالحمید طباطبایی

ارسال نظرات