۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۵۲۹۱۵۹
آیت الله اراکی:

عاشورا حادثه ای تاریخ ساز و تحول بنیادین در مسیر جامعه بشر است/ مسؤولان با انرژی ایمانی گره های جامعه را باز کنند

نماینده خبرگان رهبری گفت: این که رهبری گاهی به مسؤولان تأکید می کنند که بر خدا تکیه کنید، می خواهند بفرمایند انرژی در اختیار شما است که اگر از آن استفاده شود می توان همه گره ها را باز کرد،
آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی که در حسینیه شهدای قم برگزار شد، جریان عاشورا را جلوه عشق الهی دانست و گفت: اهل بیت(ع) به ویژه امیرمؤمنان بسیار بر خود در زندگی، خوراک و پوشاک سخت می گرفتند که عدل علوی را نشان دهند.

همه بشر دارای امام هستند

وی افزود: همه بشر دارای امام هستند اما باید دید که هر طایفه ای چه امامی دارد، امیرمؤمنان از طعام این دنیا هر روز به دو قرص نان جو اکتفا می کرد و از پوشاک دنیا به دو پاره پارچه به صورت یک دست لباس رضایت داشتند، در تعابیر وجود دارد که حتی حضرت برای استفاده و تکه کردن نان جوی سخت از زانوهای خود استفاده می کردند و اجازه نمی دادند که کسی برایشان چیز دیگری بیاورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که این سبک عدالت علی با این همه رنج در مقیاس بشری برای این بود که یک نمونه بارز عدالت وجود داشته باشد تا همه بتوانند آن را درک کنند، اظهار داشت: بسیاری هستند که اگر عدالت برای آن ها تفسیر شود با ذهن خود چیزی را می گیرند اما با دل متوجه مسأله نمی شوند.

وی ادامه داد: عدالت باید به گونه ای ترسیم و تبیین شود و در جامعه بشر وجود داشته باشد و برجسته شود که برای همیشه تاریخ و برای همه نوع آدم مطلب جا بیفتد، این کاری است که امیرمؤمنان در مدیریت اجتماعی خود انجام دادند تا این روش ضرب المثل شود.

خداوند برای شناخت مسیر و انتخاب درست راه مثل ها را بیان انسان بیان کرده است

آیت الله اراکی با بیان این که خداوند می فرماید در مسائل خوب و بد برای انسان مثل بیان شده است، ابراز داشت: این مثل ها برای این بیان شده که انسان مسائل را خوب بشناسد و مسیر درست را انتخاب کند، خدا در قرآن کریم برای همه چیز مثل بیان کرده است.

وی عنوان کرد: قرآن برای عفت مثال یوسف را بیان می کند که ضرب المثل عفت برترین است، خداوند می فرماید ما بنده خوب خود را نگه می داریم، اتفاقی که برای حضرت یوسف افتاد هر بشری را به لغزش وا می داشت اما خدا یوسف را نگه داشت.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خدا از بندگان خالص شده به خوبی نگهداری می کند، جنایتکارانی که جنایت های بزرگ را مرتکب می شوند و آن بندگان خوب خدا که بهترین رفتارها را انجام می دهند و ضرب المثل ترین برجستگی های ارزشی را از خود نشان می دهند، هر دو پاداش کار مداوم خود را می گیرند یعنی انسان باید در زندگی مراقبت کند و لغزش های نخستین و اولیه خود را نباید سبک بگیرد.

اگر دل انسان وارونه شود هیچ جنایتی برای او سنگین نخواهد بود

وی اضافه کرد: باید گناهان کوچک سبک شمرده شود، عاقبت کسانی که معصیت مداوم می کنند و بر آن اصرار دارند دل سیاه می شود تا این که دچار وارونگی می شود، شخصیت انسان قابل وارونگی است و کاملا وارونه می شود و وقتی وارونه شد خوب را بد دیده و بد را خوب می بیند.

آیت الله اراکی با بیان این که وقتی دل انسان وارونه شود به هر جنایتی دست می زند، گفت: هیچ جنایتی برای چنین انسانی سنگین نخواهد بود و این کیفر رفتارهای زشت قبلی او است، قرآن می فرماید جنایتکاران گمان نکنند که اگر فرصتی به آن ها داده می شود از خوبی آنان است و خوبی آنان را خواسته ایم بلکه این فرصت نوعی کیفر به سمار می رود.

وی افزود: حضرت امام می فرمود مرگ بر صدام ملت ایران برای او دعا محسوب می شود چرا که هر چه زودتر بمیرد برای خودش بهتر است چون فرصت بیشتر برای او کیفر خواهد بود، برخی نیت بدی می کنند تا کاری را انجام دهند اما موفق به آن نمی شوند و چنین انسانی هنوز از چشم خدا نیفتاده است اما اگر خدا انسان را رها کند تا جنایت انجام دهد بسیار خطرناک است.

برخی که در زمان امام ادعاهایی درباره ولایت فقیه داشتند بعد از ارتحال ایشان قبول داشتن آن را منکر شدند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان باید از خدا بخواهد که نعمت ها و توفیقات را از او سلب نکند، اظهار داشت: یک نوع کیفر برای انسان های زشت رفتار این است که خدا آن ها را به حال خود رها می کند که از بدترین کیفرهای الهی به شمار می رود و کار به جایی می رسد که فرد خدا را منکر می شود.

وی ادامه داد: در انقلاب کسانی داشتیم که ابتدا با امام یا رهبر معظم انقلاب مخالفت کوچک کردند اما بر مخالفت خود اصرار داشتند، ابتدا می گفتند ولایت فقیه و ولایت امام  با همه در این باره دعوا می کردند اما بعد وضعیت تغییر کرد، زمانی رهبر انقلاب در زمان ریاست جمهوری که امام جمعه تهران نیز بودند در خطبه ها یک مطلب علمی درباره ولایت فقیه فرمودند و  عده ای تظاهرات راه انداختند که ایشان ولایت فقیه را قبول ندارد.

آیت الله اراکی ابراز داشت: همان کسانی که آن روز علیه رهبر انقلاب تظاهرات راه انداختند وقتی حضرت امام رحلت کردند گفتند که ما اصلا ولایت فقیه را قبول نداریم؛ این که در دعای اهل بیت(ع) با وجود این که معصومان گناه نمی کنند این اندازه اقرار به گناه وجود دارد به این دلیل است که خداوند بینشی به آن ها می دهد که وقتی رفتار خوبی انجام می دهند و آن را بررسی می کنند به این نتیجه می رسند که بهتر از آن را هم می توان انجام داد.

وی عنوان کرد: این عبارت اقرار به گناه نزد خداوند متعال تعلیم دادن به انسان ها است که همواره درباره آنچه که انجام می دهند تفکر کنند و به آن بنگرند که آیا خوب بوده یا بد محسوب می شود، این تربیت اهل بیت(ع) نسبت به مسلمانان است.

شهادتی که نصیب شهید حججی شد پاداش بزرگ الهی به او بود

نماینده مردم مرکزی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: انسان خوب کسی است که تا یک گناه و لغزشی از او سر زد زود توبه کند و برگردد، در روایت آمده که خداوند دوست دارد که بنده بعد از گناه استغفار کند، اگر انسان اشتباهی انجام داد و بر آن اصرار کرد بسیار خطرناک است و انسان را به جای بد می کشاند.

وی اضافه کرد: یکی از بهترین پاداش های بندگان خدا توفیق پیدا کردن برای انجام کارهای بهتر است، به نظر بنده باید زندگی شهید حججی بررسی شود تا بدانیم چه اندازه و چه کارهای خوبی انجام داده است چون شهادتی که خداوند نصیب شهید حججی کرد یک پاداش الهی و بزرگ است، معلوم می شود که این شهید در زندگی کارهای خوب و مهمی کرده که خدا شهادتی را نصیب او می کند که سبب تحول جامعه می شود و چشم ها را باز می کند.

آیت الله اراکی با بیان این که باید مراقب باشیم که از امتحان های الهی سربلند خارج شویم، گفت: گاهی امتحان و نتیجه آن یک عمر طول می کشد و این گونه نیست که به سرعت همه چیز انجام شود، به انسان توصیه شده که از هیچ کاری نیکی دریغ نکند و آن را کم نشمارد.

انسان دستگیری و کمک به دیگران را باید برای خود فرصتی خوب بداند

وی افزود: انسان دستگیری و کمک به دیگران را باید برای خود فرصتی خوب بداند نه این که بگوید دیگران به او کمک خواهند کرد چون فرصتی طلایی را از دست می دهد، انسان از اوقات بیکاری خود می تواند بیشترین استفاده را انجام دهد و ذکر الهی بگوید، اگر انسان فرصت ها را غنیمت بشمارد کارهای خوب برایش به سرمایه تبدیل می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که این سرمایه می تواند انسان را در تصمیمات و لحظات حساس کمک کند، اظهار داشت: این سرمایه کمک می کند که انسان در سرایط حساس و تعیین کننده درست تصمیم بگیرد، شهادتی که نصیب شهدای کربلا شد دستیابی این گروه به یک مقام عشق بود که هیچکس نمی توانست به آن برسد.

وی ادامه داد: عشق و محبت مراتب دارد که کار امام حسین(ع) در روز عاشورا غوغا است و حضرت در مکتب عشق بار آمده است، به اندازه ای شخصیت سیدالشهدا برجسته است که گاهی از افراد دیگری که در کربلای ایفای نقش کردند غفلت می شود، کربلا عرصه عشق بازی الهی است.

عاشورا یک حادثه تاریخ ساز و تحول بنیادین در مسیر جامعه بشر است

آیت الله اراکی با بیان این که امروز بعد از 1400 سال شعله عشق امام حسین(ع) جوانان را بی تاب می کند، ابراز داشت: جریان عاشورا یک حادثه تاریخ ساز و تحول بنیادین در مسیر جامعه بشر است، این تحول تا جامعه بشر را به مقصد نرساند از حرکت باز نخواهد ایستاد.

وی عنوان کرد: جامعه شناسان که در همه چز تحقیق می کنند باید در این زمینه تحقق کنند که این تحول که سیدالشهدا در جامعه بشر به راه انداخت از کجا شروع شد و در جامعه بشر چه کرد، از وقتی که خون سیدالشهدا به زمین ریخته شد جامعه بشر و جامعه اسلامی تا به امروز آرامش نداشته است.

نماینده مردم مرکزی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: هر جا ظالمی سر بلند کرده در برابر او یک قهرمان پرچم بلند می کند و در برابر او می ایستد، این مسأله را خون و حرکت عظیم سیدالشهدا در جامعه به وجود آورد که باید درباره آن تحقیق است.

جرا عده ای قدرت الهی را رها کرده و می خواهند بر قدرت آمریکا تکیه کنند

وی اضافه کرد: این که رهبر معظم انقلاب گاهی به مسؤولان تأکید می کنند که بر خدا تکیه کنید و به خدا و وعده های الهی اعتماد داشته باشید می خواهند بفرمایند انرژی در اختیار شما است که اگر از آن استفاده شود می توان همه گره ها را باز کرد و مسؤولان باید متوجه باشند چه قدرتی در اختیار آنان قرار گرفته است، چرا به این قدرت پشت می شود و می خواهند به قدرت آمریکا تکیه کنند، این چه اشتباهی است که مرتکب می شوند.

آیت الله اراکی با بیان این که انرژی ایمانی معرکه می کند، گفت: اگر جوان متعهد دانشگاهی با انرژی ایمانی درس بخواند می تواند همه مشکلات علمی را حل کند، گاهی که بوعلی سینا برای حل معادلات به مشکل برمی خورد بعد از خواندن دو رکعت نماز به راه حل دست پیدا می کرد و این مسائل افسانه نیست، ما از انرژی بهره می بریم که جای دیگر ندارد و با همین انرژی می توان مقاومت و اقتصاد مقاومتی را تحلیل کرد، با همین انرژی می توان نظام را بر اساس تربیت اسلامی بار آورد و نباید کفران نعمت کرد./1323/۲۰۰/ح

ارسال نظرات