۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۵۲۹۱۱۱

سکوت رسانه های هند در خصوص حمله پلیس به عزاداران حسینی در کشمیر

حمله پلیس کشمیر به عزاداران حسینی در سرینگر مرکز تابستانی ایالت جامو و کشمیر با سکوت خبری و هماهنگ رسانه های این کشور مواجه شد به گونه ای که هیچ رسانه ای اقدام به پوشش خبری آن نکرد.
ضرب و شتم عزاداران حسینی در سرینگر هند

به گزارش خبرگزرای رسا، رسانه های هند که معمولا حساسیت زیادی به رویدادها و اخبار کشمیر نشان می دهند و هر رویداد را به سرعت و به طور کامل پوشش می دهند برای جلوگیری از واکنش مسلمانان و بویژه شیعیان در خصوص حمله روز گذشته به عزاداران حسینی سکوت کردند.

شبکه های تلویزیونی و خبری ان دی تی وی، زی نیوز، پی تی ای، تایمزآو ایندیا، ان دی تی وی هیچ اشاره ای در اخبار خود به این رویداد نکردند و تنها روزنامه محلی کشمیر ابزور اقدام به انتشار این رویداد کرد.

پلیس کشمیر روز گذشته با حمله به عزاداران حسینی در سرینگر مرکز تابستانی ایالت جامو و کشمیر تعدادی از عزاداران که فریاد لبیک یا حسین سر می داند را مجروح کردند.

پلیس در منطقه گورو بازار، نیز با محاصره عزاداران با باتوم و گاز اشک آور به عزاداران حسینی حمله و تعدادی را بازداشت و به ایستگاههای پلیس منتقل کردند.

پلیس همچنین با حمله به عزاداران در منطقه آبی گزار در سرینگر نیز مانع برگزاری مراسم عزادران شد.

این حمله در حالی صورت می گیرد که دولت ایالت جامو و کشمیر روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هیچ ممنوعیتی برای برگزاری مراسم عزاداران محروم وجود ندارد.

دولت جامو و کشمیر روز پنجشنبه و تنها با گذشت یک روز از بیانیه نخست برگزاری مراسم عزاداران محرم و اجتماع بیش از سه نفر را ممنوع کرد.

دولت های جامو و کشمیر از سال 1999 تاکنون برگزاری مراسم محرم در شهر سرینگر پایتخت تابستانی ایالت جامو و کشمیر را به دلایل امنیتی ممنوع کرده اند.

به گفته منابع آگاه، نگرانی مقامات دولتی از تبدیل شدن این اجتماع ها به راهپیمایی های ضد هند و سر دادن شعار های آزادی خواهانه سبب شده است که برگزاری مراسم محرم در کشمیر ممنوع شود.

عباس انصاری دبیر حزب سیاسی اتحاد المسلمین کشمیر گفت که با وجود اینکه ما پیش از آغاز مراسم محرم سعی کردیم از دادگاه عالی کشمیر و دولت برای برگزاری مراسم خود مجوز بگیریم اما موفق به این کار نشدیم.

حزب اتحاد المسلمین در سال 2008 از دادگاه عالی خواسته بود، ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداران ماه محرم را در کشمیر لغو کند.

این حزب اعلام کرد ممنوعیت برگزاری عزاداری محرم در کشمیر نقض قوانین بین المللی و نادیده گرفتن حقوق مذهبی مردم هند است.

میرزا وحید نویسنده و کارشناس سیاسی کشمیری گفت که دولت مرکزی و ایالتی کشمیر هر سال مراسم مذهبی هندوهاامارنات یاترا را به صورت گسترده در کشمیر برگزار می کنند ولی مانع برگزاری مراسم شیعیان می شوند.

پلیس جامو و کشمیر سال گذشته نیز با جلوگیری از برگزاری مراسم تاسوعای حسینی در کشمیر تعدادی را بازداشت کرد./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات