۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۵۲۹۰۰۸
امام جمعه کرج:

سکوت در مقابل معصیت از مقامات الهی نیست

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه مومن نسبت به معصیت اهل خرسندی و خشنودی نیست، گفت: در روایات وقتی نگاه می­ کنیم اگر سکوت در مقابل منکر و معصیت و کفر از مقامات الهی باشد این روایات هیچ می­ شود؛ پس سکوت در مقابل معصیت از مقامات الهی نیست.
امام جمعه کرج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان البرز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج جمعه شب همزمان با نهمین شب محرم الحرام در جمع عزاداران حسینی(علیه­ السلام) که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) کرج برگزار شد، ابراز کرد: صفتی که امام حسین (علیه ­السلام) در طول زندگی خود در مقام قول و عمل و ظاهر و باطن به این صفت مزین بود یکی امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

رضا به قضا و قدر الهی با صبر و کوشش انسان منافات دارد

نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه رضا به قضا و قدر الهی با صبر و کوشش انسان منافات دارد با اعمال خیر انسان و امر به معروف و منکر و دعا و توسل منافات ندارد، بیان داشت: برخی ­ها گفته­ اند نباید نهی از منکر کرد و نباید دعا کرد و با معصیت و معصیت کار نباید کار داشت انسان در مقابل منکراتی که می بیند باید سکوت­­­ کند که این سکوت از مقامات رضا است سکوت در مقابل اینها مقامی از مقامات الهی است کسی که راضی به قضا و قدر الهی است نباید به این امورکاری داشته باشد و سکوت فضیلت است در حالی که منشا این حرف­ها قطعا جهل و بی تکلیفی در تکالیف دینی و از باب راحت­ طلبی است.

وی با بیان اینکه مومن نسبت به معصیت اهل خرسندی و خشنودی نیست، کسی که حزب اللهی است اهل رضا است، گفت: در روایات وقتی نگاه می­ کنیم اگر سکوت در مقابل منکر و معصیت و کفر از مقامات الهی باشد این روایات هیچ می­ شود؛ پس سکوت در مقابل معصیت از مقامات الهی نیست.

امام جمعه کرج افزود: برای توضیح این مطلب عرض می­کنم مومن به معصیت و معصیت کار بغض دارد و از گناه و اهل گناه بدش می ­آید مومنین کافران را دوست ندارد در سوره مائده هم به این نکته اشاره شده است و در این مورد روایات بسیار داریم مثلا در سوره آل عمران خدا فرموده است: مومن کافران را دوست ندارد و با اینها دوستی نمی ­کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی اظهار داشت: کسی که شاهد یک مساله­ ای باشد از آن بدش می ­آید و در روایت دیگر آمده است کسی که راضی به چیزی باشد مثل کسی است که خودش آن کار را انجام داده است.

امام جمعه کرج ادامه داد: ظلم سه شریک دارد ظلم­ کننده، راضی به ظلم و کسی که به ظلم کمک می­ کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی بیان داشت: در روایت دیگری آمده است اگر همه به ظلمی راضی باشند عذاب برای همه نازل می­شود و یا حضرت علی (علیه السلام) فرمود: هرکسی که راضی به گناهی و از اهل کوفه راضی باشد شرعا او نیز در آن گناه شریک است و این فرد که راضی باشد دو گناه کرده یکی آن گناه را انجام داده و دیگری گناهی را با رضایت انجام داده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت: همه این روایات راجع به عمل است، کسی که کاری را انجام دهد فعلی را انجام دهد و به آن راضی باشد روایت داریم که اگر شخصی اینگونه باشد؛ لذا این نکته حائز اهمیت است.

امام جمعه کرج یادآور شد: جابر وقتی رسید به کربلا برای زیارت امام حسین(علیه السلام) گفت: من در کربلا همراهت بودم و هر چه بر تو رفت بر من نیز رفت و در پاسخ کسی که به او گفت: تو در کربلا نبودی گفت: کسی که قومی را دوست داشته باشد از رسول خدا شنیدم که با آنها دوست است و با آنها در آن عمل شریک می­شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی ادامه داد: انسان باید نسبت به معصیت­ ها و گناه و کافر حالت ناپسندی داشته باشد. خدای تعالی از هر مومنی پیمان گرفت که هر منافقی را دوست نداشته باشند؛ لذا اگر نسبت به منافق حالتی نداشتیم در مراتب ایمان اشکال وجود دارد یا به آن میثاق عمل نمی­ کنیم.

مهمترین ریسمان­ ها و طناب­ های ایمان دوست داشتن برای خدا است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت: از مهمترین ریسمان­ ها و طناب­ های ایمان دوست داشتن برای خدا است و در نهی از منکر و امر به معروف هم مساله همین است که باید به آن توجه کرد و این مباحثی است که انسان باید از درون از آنها بدش بیاید و اگر جایی معصیت باشد انسان یا باید از آن جلوگیری کند و یا صحنه را ترک کند.

امام جمعه کرج تصریح کرد: کفر، نفاق و شرک همه نقص است، نقص به معنای کمبود است؛ شرک به این دلیل وجود دارد که شخص معرفت ندارد و جهل به دلیل نبودن علم در فرد ایجاد می­ شود، کافر چون ایمان ندارد کافر است و منشا همه این ها نقص و کمبود است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی گفت: قضای الهی به ذات معنا می­شود؛ لذا قضای الهی یعنی آنچه خدای تعالی برای ادامه خلقتش برنامه­ ریزی کرده و همه مورد رضایت بنده است و کفر و شرک مستند به خدا نیست و مستند به بنده است.

به گزارش رسا، مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان (علیه‌السلام) از شب اول محرم سال جاری، به مدت ده شب در مصلای بزرگ امام خمینی کرج برگزار می شود./842/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات