۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۵۲۸۹۸۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

رياست طلبي و حب شهرت از آفت هاي دين و دينداري است

دبير جامعه روحانيت كاشان آفت هاي دين و دينداري را فراوان خواند و گفت: ضعف معرفت نسبت به خدا و اهل بيت، محبت به دنيا و گرايش به دنيا، رياست طلبي و حب شهرت از جمله آفت هاي دين و دينداري است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، شامگاه جمعه در زيارت جامعه كبيره كه در جامعه الهادي كاشان برگزار شد، با اشاره به برخي از آفات دين و ثبات قدم در دين، گفت: آنهايي كه در كربلا و در مقابل امام حسين(ع) ايستادند اكثرا از افراد مومني بودند كه نماز و روزه و قرآن آنها ترك نمي شد.

وي افزود: آفت هاي دين سبب شد اين افراد كه برخي از آنها كه حتي از محبين به اميرمومنان نيز بودند در كربلا و در مقابل امام حسين(ع) ايستادند و به نام دين و قرآن و اسلام امام حسين(ع) را شهادت رسانيدند.

حجت الاسلام شاه فضل، آفت هاي دين و دينداري را فراوان خواند و افزود: ضعف معرفت نسبت به خدا و اهل بيت، محبت به دنيا و گرايش به دنيا، رياست طلبي و حب شهرت از جمله آفت هاي دين و دينداري است كه انسان هريك از اين آفت ها را بايد در درون خود محاسبه كند.

وي يادآور شد: اگر انسان در درون خود محاسبه اعمالش را به درستي و دقيق انجام دهد و بداند چه مسائلي را بايد در ترازوي سنجش و محاسبه قرار دهد، دين او كمتر دچار آفت هاي دينداري خواهد شد.

دبير جامعه روحانيت كاشان، از حسد به عنوان يكي از آفت هاي دين نام برد و عنوان كرد: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ›› از شر انسان حسود به تو پناه مي برم و در روايات مي فرمايد، اگر حسد به جان كسي افتاد دين او از بين خواهد رفت.

حجت الاسلام شاه فضل، ترك حسادت را بسيار سخت و مشكل خواند و افزود: اگر انسان جهاد با نفس هم داشته باشد شايد نتواند تا آخر عمر، حسادت را در درون خودش نابود كند، چرا كه اساتيد اخلاق نيز معتقد هستند، ترك حسد مانند اين است كه گنجشكي بخواهد كوه شني را جابجا كند.

وي افزود: اگر انسان بخواهد در جهاد با خود حسد را ترك كند نيازمند زمان طولاني است، اما اگر جهاد با خودش را نداشته باشد، قطعا دين او نابود خواهد شد، بنابراين بايد تلاش كرد تا اين رذيله را در خود نابود كنيم.

دبير جامعه روحانيت كاشان، به تفاوتهاي بين حسد و غبطه نيز اشاره كرد و گفت: گرفتن خير يا نعمت خيري از ديگري حسد است و حسد برخي اوقات با ناراحتي از پيشرفت و ترقي ديگران بروز و ظهور دارد و اين رذيله اي است كه انسان مي تواند در درون خودش با تغيير رفتاري كه نسبت به اين مسأله دارد آن را كشف كند.

حجت الاسلام شاه فاضل گفت: خوشحال شدن و نشدن از پيشرفت ديگران مي تواند در جستجوي حسد دروني انسان موثر باشد، و اين در حالي است كه حسد به ديگران و حسد ورزيدن به ديگران هيچ سودي كه ندارد بلكه ضرر نيز دارد.

وي ادامه داد: غبطه خوردن به پيشرفت ديگران بر عكس حسد سبب پيشرفت انسان است چرا كه انساني كه نسبت به ويژگي هاي انسان ديگر غبطه مي خورد، تلاش خواهد كرد تا به چنين ويژگي برسد، از اين رو انساني كه به پيشرفت ديگران غبطه مي خورد، سبب ناراحتي او نخواهد شد و تلاش خواهد كرد تا او نيز به چنين پيشرفتي برسد.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: قرآن مي فرمايد حتي به ديگران غبطه نيز نخوريد ‹‹و لا تتمنوا ما فضل الله به بعضکم علی بعض›› آرزو نكنيد چيزهايي را كه خدا به ديگران داده به شما هم بدهد چرا كه خداوند برخي را بر ديگري برتري داده است.

وي افزود: خداوند در آيه ديگري مي فرمايد ‹‹وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ›› چشم خود را به دارايي ديگران ببنديد و نگوييد،كاش من نيز خانه و ماشين و پست و مقام او را داشتم چرا كه همه اينها دنيايي است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: قرآن مي فرمايد، شما براي خوب شدن آرزو كنيد تا انسان خوبي باشيد و اگر براي خوب بودن تلاش كنيد پسنديده است.

وي از تفكر در آثار حسد بعنوان يكي از راه هاي نابودي حسد نام برد و افزود: دعا كردن براي كسي كه به او حسد داريد سبب نابودي حسد در انسان خواهد شد، ضمن اينكه، دعا براي كسي كه به او حسد داريم به شدت سخت و دشوار است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، تواضع و نيكي را يكي ديگر از راههاي نابودي حسد دانست و گفت: احترام و تكريم به شخصي كه حسد داريد سبب خواهد شد آتش حسد فروكش كند./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات