۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۲۸۹۱۱
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم تبیین کرد؛

شاخصه های تحقق مدرسه طراز فرهنگ عاشورایی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دفاع از حق، مجاهدت و ایثار، اصلاح گری، عزت طلبی، صبر و ایستادگی، آزادگی و اخلاص را از شاخصه های تحقق مدرسه طراز فرهنگ عاشورایی برشمرد.
حجت الاسلام ذو علم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران به بررسی شاخصه های مدرسه طراز فرهنگ عاشورایی پرداخت و در ابتدا با اشاره به ایام عاشورای حسینی گفت: دهه عاشورا تنها مختص به دهه اول محرم نیست، بلکه باید همه زندگی ما عاشورایی شود.

وی در ادامه خواستار توجه بیش از پیش به مدرسه به عنوان مهم ترین نهاد فرهنگی و اجتماعی و تربیت نسل آینده براساس معیار، گفتمان و چهارچوب فکری فرهنگ عاشورایی شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفاع از حق، تلاش برای احقاق حق و مبارزه با باطل را نخستین معیار برای تحقق مدرسه طراز فرهنگ عاشورایی برشمرد و افزود: مرز اساسی گونه شناسی و صورت بندی مسائل باید حق و باطل باشد و فرزندان ما نسبت به این مسأله از استحکام فکری برخوردار شوند.

وی تأکید کرد: دانش آموزان باید آنچه را که حق می دانند در راه تحقق آن تلاش و مبارزه کنند و آنچه را باطل می دانند برخورد و مقابله کنند که اساسا مسأله امر به معروف و نهی از منکر از همین مبنای نظری و خاستگاه مطرح می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان این که امروز در رسانه های غربی و در تفکر لیبرالیستی آنچه مطرح نیست حق و باطل است، اظهار داشت: آنها بر مبنای نگرش مادی گرایانه صرف آنچه را قدرت و ثروت هست حق می دانند و ملاک مستقلی برای حق و باطل قائل نیستند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر دانش آموزان ما با الهام گرفتن و تکیه بر فرهنگ و مکتب عاشورایی تربیت شوند، در عرصه های مختلف اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.

وی از مجاهدت و ایثار به عنوان دومین معیار تحقق مدرسه طراز فرهنگ عاشورایی نام برد و با بیان این که آنچه عاشورا در پیشانی خود ثبت کرده مجاهدت، ایثار و ترجیح دفاع از ولی حق بر خواسته ها و گرایش های مادی خود است، بر تربیت دانش آموزان با اندیشه حضور، مجاهدت، ایثار و تکلیف پذیری تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم از اصلاح گری و روحیه مواجهه با فساد در عرصه های مختلف به عنوان سومین شاخصه در این عرصه نام برد و ابراز کرد: قطعا در طول تاریخ هیچ جریان اصلاح گرایانه حقیقی به پای جریان کربلا و عاشورا نمی رسد که امام حسین (ع) فرمودند «من اراده کرده ام تا امت جدم را اصلاح کنم» و این که گفته شود امام حسین(ع) می خواست دین را اصلاح کند غلط است، امام حسین دین را احیا کرد.

چهارمین شاخصه ای که در سخنان حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم مطرح شد عزت طلبی به عنوان مهم ترین نیاز امروز امت اسلامی بود که وی در این زمینه، ملاک عزت را نرفتن زیر بار ظلم، فشار، تهدید و عدم بیعت با غیر از حق دانست و تصریح کرد که شعار حسینی هیهات من الذله برای همیشه ما کارساز است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: اگر ما کلام عزت طلبی امام حسین(ع) را درست بفهمیم، تبیین و تفسیر کنیم و مصادیق آن را در اقتصاد، سیاست، نظام، فرهنگ و در خانواده به دست بیاوریم، فضایی ایجاد می کند که مدرسه ما به یک مدرسه عزت مدار با روحیه عزت حسینی تبدیل می شود.

وی صبر و ایستادگی را به عنوان پنجمین شاخصه تحقق مدرسه طراز فرهنگ عاشورایی مطرح کرد و افزود: امروز در جامعه وقتی از صبر و ایستادگی سخن می گوییم تنها از برخی جوانها نام می بریم در صورتی که همه باید صبر، ایستادگی و تحمل مشکلات داشته باشیم و از کربلا درس بگیریم که اگر این عنصر صبر و ایستادگی در محیط مدرسه با دانش آموزان جریان پیدا کند، مکتب حسینی در عرصه تعلیم و تربیت جریان پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم آزادگی را به عنوان شاخصه بعدی تحقق مدرسه طراز فرهنگ عاشرایی مطرح کرد و گفت: امام حسین(ع) برترین و آزاده ترین انسانی است که حقیقت رها شدن از بندگی و بردگی دیگران و رها شدن از بندگی و بردگی نفس را به نمایش گذاشت.

وی تصریح کرد: سخن ما به دیگران این نیست که مسلمان شوید، بلکه می گوییم اگر دین ندارید حداقل در عرصه دنیا آزاده باشید و به پیمان های حداقلی خود پایبند باشید و به آنچه وعده می کنید متعهد شوید.

شاخصه پایانی این استاد حوزه و دانشگاه برای تحقق مدرسه طراز فرهنگ عاشورایی، اخلاص و انگیزه الهی، برای خدا کار کردن، اعتماد به خدا و باور داشتن به ارزش کاری که انجام می شود بود که اگر در صدر همه کارها قرار گیرد، آنچه مورد نظر است به یقین محقق می شود.

وی تصریح کرد: زمانی به تمدن نوین اسلامی، پیشرفت اسلامی ایرانی و همه آرمان های مادی و معنوی مدنظر انقلاب اسلامی خواهیم رسید که بتوانیم فرهنگ عاشورایی را در همه عرصه ها به ویژه مدارس محقق کنیم./920/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات