۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۲۸۸۶۶
امام جمعه کرج:

رأس طاعت و بندگی رضای پروردگار است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت: رأس طاعت و بندگی، رضای پروردگار است و در احادیث نیز آمده است که رأس طاعت و بندگی خدا رضای بنده به آن چیزی که خدا برای او می­ خواهد است.
امام جمعه کرج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان البرز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج لحظاتی پیش همزمان با هشتمین شب محرم الحرام در جمع عزاداران حسینی (علیه السلام) که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه امام رضا (علیه السلام)  فرمود: راس بندگی خدا یکی صبر و دیگری رضا است، ابراز کرد: رضا از افضل ایمان و مقامات الهی به حساب می­ آید و عده ­ای با رضا وارد بهشت می ­شوند؛ چرا که رضا خودش دستور و امر خداست؛ یعنی امر است ای بنده من باید به مقدرات و قضا و قدر من راضی باشی و این امر الهی است و کسی که تلاش می­ کند این صفت را در خود بوجود آورد عبادت خداست و این طاعت، طاعت معمولی نیست.

توکل و صبر مسیر مقام رضا را هموار می کند

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز ادامه داد: پس بنده ی خدا به دستورات الهی چه موافق میلش باشد و چه نباشد عمل می­ کند و رضا می­ شود یعنی کسی که بخواهد به مقام رضا برسد اول باید صبر و بعد توکل داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی اظهار داشت: امام باقر (علیه السلام)  در کودکی از جابر پرسید در چه حالی هستی؟ گفت: در حالی هستم که مرض را بهتر از صحت و فقر را بهتر از غنا دوست دارم امام (علیه السلام)  فرمود: اما ما اهل بیت (علیه السلام)  اگر از جانب خدا مرگ و فقر و بیماری و صحت بر ما جاری شود همان را ما دوست داریم.

امام جمعه کرج افزود: امام (علیه السلام) در اینجا به جابر یاد داد که بیان تو صبر است و آن چیزی که به تو یاد می­ دهم مقام رضا یعنی آنچه خدا می ­خواهد است؛ پس رضا مافوق و بالاتر از صبر است.

تفاوت بحث رضای الهی و اثر رضای الهی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی بیان داشت: خدا فرموده است: من بنده مومنم را به چیزی که برای او خیر است مبتلا می ­کنم که اگر او را عافیت می­ دهم یا سخت می­ گیرم بخاطر اینکه خیر اوست و من می­ دانم چه چیزی به صلاح بنده ­ام است پس بر بلای من صبر و بر نعمات من شکر کنید که من نامتان را در صدیقین ثبت می­کنم.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه بحث در رضای الهی و بحث در اثر رضای الهی است با هم متفاوت است، گفت: در قیامت فرق اینها معلوم می ­شود؛ چرا که نعمت های خدا در قیامت به صورت بهشت خودش را نشان می­ دهد و آنها اثر کارهایی است که انجام داده ­اید.

وی افزود: این اثر رضای الهی است شما که در دنیا راضی به رضای خدا بودید در قیامت بهشت را خداوند به شما می­ دهد؛ اما بهشت رضوان از همه اینها بالاتر است.

 رضوان الهی و رضای الهی از بهشت بالاتر است

امام جمعه کرج یادآور شد: خداوند در سوره عنکبوت فرموده است: اثر نماز این است که شما را فحشا و منکر جدا می­ کند اما ذکر خدا بالاتر از آن است و خدا فرموده نماز بخوانید برای اینکه به یاد من باشید و یاد خدا از خود نماز بزرگتر است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی ادامه داد: رضوان الهی و رضای الهی از بهشت بالاتر است چون برای رسیدن به آنها اعمال و رفتارتان را تنظیم می ­کنید اما رضوان الهی را به کسی می ­دهند که اهل این محاسبه­ ها ­نیست و نهایت خواسته اهل ایمان در قیامت بهشت نیست قرب است.

رضا به قضای الهی افضل عبادات است

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت:  بهشت را به هرکسی می ­دهند؛ اما اهل ایمان و اهل رضا طالب قرب هستند و همین قرب، بهشت است این قرب اکبر رضوان است از این رستگاری بالاتر نداریم و این رضای الهی غیر از آثار رضا است.

امام جمعه کرج افزود: بندگان خدا باید نسبت به قضا و قدر الهی رضا داشته باشند؛ چرا که رضا به قضای الهی افضل عبادات است و خدای تعالی امر به رضا کرده و همه ما باید در این مسیر کوشش کنیم.

ویژگی­ های حضرت علی اکبر

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز  در ادامه با اشاره به ویژگی­ های حضرت علی اکبر (علیه السلام) ابراز کرد: حضرت علی اکبر (علیه السلام) در زمان عثمان به دنیا آمد یعنی در کربلا 27 سال داشته است و ایشان ویژگی­ های ظاهری را از امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام)  گرفته بود که هر دو از پیامبر (علیه السلام)  ویژگی­ هایی داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی ادامه داد: حضرت علی اکبر (علیه السلام)  در سخاوت و میهمان ­نوازی خلق و شجاعت حسنی و حسینی را داشت؛ از این رو در عاشورا 18 ساله نبوده و به نظر می ­رسد 27 ساله باشد. ضمن اینکه ایشان از نظر علم و کمالات در حد اعلا بود.

امام جمعه کرج تصریح کرد: حضرت علی اکبر (علیه السلام) در روز عاشورا و بعد از اینکه اصحاب به شهادت رسیدند خدمت پدر آمد و اجازه میدان رفتن را گرفت که بلافاصله امام حسین (علیه السلام) اذن داد و فرمود تا شب نشده امید آن را دارم که از جام جدت بنوشی؛ از دیگر ویژگی ­های ایشان می­ توان به این نکته اشاره کرد که وی بسیار شبیه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بوده است.

به گزارش رسا، مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان (علیه‌السلام) از شب اول محرم سال جاری، به مدت ده شب در مصلای بزرگ امام خمینی کرج برگزار می شود./842/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات