۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۵۲۸۷۴۳
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

فریضه «امر به معروف» را صحیح تبیین نکرده ایم

استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان این که اولین درجه نهی از منکر انکار قلبی است، گفت: باید فرهنگ واکنش منفی جامعه نسبت به منکرات تقویت شود.
حجت الاسلام رضا محمدی

حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به لزوم فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اظهار داشت: امر به معروف باید با لوازم و شرایطش در جامعه اجرا شود و این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.

استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان این که در اوایل انقلاب جو انقلابی که وجود داشت باعث عدم شیوع منکر در جامعه می‌شد، خاطرنشان کرد: وقتی فضای انقلابی در جامعه کمرنگ شود منکرات هم زیاد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا پذیرش امر به معروف و نهی از منکر برای برخی افراد دشوار است، گفت: در اوایل انقلاب امر به معروف و نهی از منکر به نحو اصولی وجود نداشت؛ بعد از انقلاب باید واجب به خوبی در جامعه مطرح می شد و روی معروف و منکر تبلیغ می شد و معروف همگانی می شد که در آن صورت نهی از منکر اثر می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: مشکل اصلی امر به معروف و نهی از منکر این است که مردم حداقل نهی از منکر که ناراحت شدن قلبی است را نمی دانند و اگر این در جامعه انجام شود بیش از 90 درصد منکرات از جامعه رخت خواهد بست؛ ولی این برای مردم روشن نشده و مردم نسبت به منکر واکنش نشان نمی دهند.

وی خاطرنشان کرد: اولین درجه نهی از منکر که انکار قلبی است و باید به وسیله مردم متدین انجام شود ولی متأسفانه مردم این را نمی دانند و از دولت انتظار دارند که جلو منکر را بگیرد در حالی که درصد اندکی از نهی از منکر وظیفه دولت است.

کارشناس مذهبی رسانه ملی تصریح کرد: اگر ابتدا بخواهیم درجات بالای امر به معروف را به کار ببریم مستلزم این است که روش صحیح مقابله با منکر را ترویج دهیم/843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات