۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۵۲۸۷۴۱
امام جمعه شهر آوج:

خالی شدن مجالس از حضور علما از جمله عوامل انحراف در عزاداری ها است

امام جمعه شهر آوج گفت: اگر مجالس عزاداری از حضور علما خالی باشد به تدریج این مراسم‌ها به سمت بدعت و انحراف کشیده می‌شوند که در این راستا لازم است مدیران هیئات با علمای آگاه و بصیر در ارتباط بوده و از ظرفیت آنها استفاده شود.
عزاداری محرم

حجت الاسلام سید ضیاءالدین هاشمی، امام جمعه شهر آوج، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به نقش مجالس سوگواری در معرفت افزایی جامعه گفت: لازم است هدف از عزاداری‌ها معرفت افزایی باشد هرچند اگر در ابتدا و در ظاهر این امر به صورت شور جلوه گر باشد، بنابراین اگر از محتوای مناسبی استفاده شده و مدیران جلسات عزاداری نقش خود را به درستی ایفا کنند، عزاداری‌ها معرفت را در بین عزاداران افزایش می‌دهند.

وی درباره ویژگی‌های منبر خوب و وظیفه مبلغان و روحانیان در این منبرها عنوان کرد: مبلغان موظفند اصل مکتب عاشورا، هدف از قیام و نهضت امام حسین(ع) و ویژگی آن حضرت و یارانشان را به درستی و دور از تحریف برای مخاطبین بیان کرده و در کنار آن از شور و ذکر استفاده کنند.

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد: لازم است در منبرهای مراسم سوگواری معارف و ثمرات قیام امام حسین(ع) و اهداف آن بیان شده و تبیین شود که سیدالشهدا(ع) در راستای حفظ و پایداری دین، قرآن و معارف دینی قیام کردند.

وی با بیان انحرافات مراسم عزاداری و علتهای آن ابراز داشت: از آنجایی که عاشورا یکی از موثرترین حرکتها و قیامها در طول تاریخ بوده و تاثیرگذاری آن محدود به زمان و مکان خاصی نیست قطعا دشمن از ابتدا تلاش کرده این واقعه را تحریف و از مسیر اصلی خود خارج سازد تا ثمری نداشته باشد.

امام جمعه شهر آوج ادامه داد: برای نمونه با انحراف تلاش می‌شود تا هدف از این قیام را صرف پاک شدن گناه گناهکاران بیان کنند، یا از شهدای کربلا به عنوان افرادی مظلومی که چاره‌یی نداشتند و فاقد بصیرت و آگاهی جلوه دهند، بنابراین نباید کاری شود که اصل حرکت امام حسین(ع) با استفاده از آهنگ‌ها، تعبیرها و نوحه‌های نامناسب و توجه به زرق و برق دسته‌های عزاداری و  با تهی بودن مجالس از معارف، نادیده گرفته شود.

وی با تاکید بر حضور علما در مجالس عزاداری عنوان کرد: اگر مجالس عزاداری از حضور علما خالی باشد به تدریج این مراسم‌ها به سمت بدعت و انحراف کشیده می‌شوند، در این راستا لازم است مدیران هیئات با علمای آگاه و بصیر در ارتباط بوده و هر هیاتی آنان را مورد مشورت قرار دهد.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به آسیب عدم توجه سخنرانان و مداحان به مسایل نظام اظهار داشت: این امر به معنای جدایی دین از سیاست بوده و به طور کامل با قرآن و مکتب عاشورا مخالف است؛‌در واقع قیام امام حسین(ع) برای این بود که نشان دهد علما هیچ جدایی از سیاست ندارند، در زمان حاضر نیز در بیان نهضت عاشورا باید یزیدهای زمان را شناخت،‌ خطیبان و مداحان نیز باید توجه داشته باشند که در زمان حاضر چگونه می‌توان امام حسین(ع) را یاری کرد.

وی در پایان به بیان خطر منبرهای سکولار پرداخت و گفت: منبرهای سکولار خطر بزرگی است و نباید نسبت به آن بی اعتنا بود، در ظهور انقلاب اسلامی نیز نفی و نقد جدایی دین از سیاست مطرح بود./955/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات