۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۵۲۸۵۰۷
استاد حوزه علمیه:

واقعه کربلا درس اجتماعی و سیاسی به مردم می دهد

استاد حوزه علمیه شرکت در جلسات ایام سوگواری امام حسین(ع) را جزء شعائر اسلامی دانست و گفت: این مجالس سبب جلا پیدا کردن روح و قلب مسلمانان می شود و انسان ها بیش از آنکه درس های فردی و احساسی از واقعه کربلا بیاموزند، درس اجتماعی و سیاسی فرا می گیرند.
استاد حوزه علمیه

حجت الاسلام محمد امانی استاد حوزه علمیه استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، در پاسخ به سوال نقش مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین در معرفت افزایی جامعه، بیان کرد: مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) می تواند از جهات معنوی، اجتماعی و سیاسی به ارتقای سطح معنوی و فرهنگی جامعه کمک کند.

درس های فردی و احساسی از واقعه کربلا

این استاد حوزه علمیه شرکت در جلسات ایام سوگواری امام حسین(ع) را جزء شعائر اسلامی دانست و با اشاره به جمله امام خمینی (ره) که فرمودند: "توجه به جنبه سیاسی و اجتماعی قیام عاشورا مهم تر از جنبه اخلاقی و احساسی آن است" افزود: این مجالس سبب جلا پیدا کردن روح و قلب مسلمانان می شود و انسان ها بیش از آنکه درس های فردی و احساسی از واقعه کربلا بیاموزند، درس اجتماعی و سیاسی فرا می گیرند.

حجت الاسلام امانی تاکید داشت: دشمن در تلاش است، توجه مسلمانان را به جنبه های اخلاقی و احساسی واقعه عاشورا معطوف کند و از ابعاد سیاسی و اجتماعی آن غافل سازد زیرا درس هایی که اباعبدالله الحسین (ع) با قیام عاشورا به مسلمانان می آموزد فراتر از این بعد احساسی  و دارای ابعاد مملکت داری، سیاسی و اجتماعی نیز است.

ویژگی های یک منبر خوب

استاد حوزه علمیه استان مرکزی در پاسخ به سوال ویژگی های یک منبر خوب، گفت: تاکنون تنها به ابعاد احساسی قیام کربلا پرداخته شده است و سخنرانان باید به جنبه های عقلانی و عقلایی قیام کربلا نیز بپردازند و تفکرات و اهداف  اباعبدالله الحسین (ع) از قیام کربلا را تبیین و به علل پیدایش فرهنگ عاشورا نیز بپردازند.

حجت الاسلام امانی سبک های جدید عزاداری را از بدعت های سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) دانست و اضافه کرد: جدایی هیأت ها از تفکرات ناب اسلام محمدی، فاصله گرفتن از ولایت و مراجع گرانقدر شیعه و عدم رعایت حق الناس در برگزاری عزاداری ها از آسیب هایی است که می تواند متوجه عزاداری ها باشد.

اهمیت حق الناس از دیدگاه اباعبدالله (ع)

وی افزود: امام حسین (ع) در روز سوم ورود به کربلا، زمین محل دفن خود را خریداری کردند که این مسأله نشانگر اهمیت حق الناس از دیدگاه اباعبدالله (ع) و یک مقوله اساسی در فرهنگ عاشورا است که امروزه کمتر شاهد رعایت این موضوع در عزاداری ها از سوی سوگواران اباعبدالله الحسین (ع) هستیم.

این استاد حوزه با اشاره به جمله شهید مدرس با عنوان "سیاست ما عین دیانت ماست" گفت: یکی از اهداف اصلی اباعبدالله الحسین (ع) تشکیل حکومت اسلامی بوده است و به همین جهت روحانیان نیز باید بدون سیاست زدگی به مسائل سیاسی که مورد قبول اسلام و تشیع است نیز ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام امانی در ادامه افزود: اسلام و حکومت در هم تنیده شده اند و از ابتدای اسلام، حکومت جزء وظایف اصلی دین، دین داران، معصومین و ولایت فقیه بوده است و تا امروز نیز این مسأله ادامه دارد و سخنرانان باید در این مسائل نیز تا حد ضرورت ورود پیدا کنند./۸۴۲/ت302/ب1

ارسال نظرات