۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۵۲۸۴۸۶
حجت الاسلام رزاقی:

تحمل بلا از لوازم زندگی مؤمن است

استاد حوزه علمیه تحمل بلاها را از لوازم زندگی مؤمن دانست و سختی های زندگی را سازنده هویت و شخصیت انسان ها نامید.
عزیزالله رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام  عزیزالله رزاقی در ششمین روز از مراسم عزاداری دهه اول محرم که در دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی و با حضور این مرجع تقلید برگزار شد، تحمل سختی ها را یکی از لوازم زندگی دینی دانست و گفت: سختی و بلا جزئی از زندگی انسان است و قرآن در آیات ابتدایی سوره بلد، سختی ها را جزئی از هویت انسان پرتلاش و خداجو می داند.

وی افزود: موضوع مهمی که در سختی و بلاها باید مورد توجه قرار گیرد، چگونگی مدیریت سختی ها است و این موضوع می تواند برخورد انسان با مشکلات را دچار تغییر کند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اگر نگاه انسان نسبت به سختی و بلاها براساس موازین شرعی تنظیم شود، این سختی ها سازنده وجود انسان ها خواهند شد.

وی سختی و بلاها را نوعی امتحان الهی دانست و خاطرنشان کرد: راحت طلبان و آسایش خواهان در برابر اندک سختی تسلیم می شوند اما انسان های در مسیر حق باید بدانند که سختی و بلاها نوعی امتحان الهی است که خداوند برای اینکه انسان های مؤمن در برخورد با سختی ها هویت و شخصیت خود را بسازند این بلاها را در مسیر انسان قرار می دهد.

حجت الاسلام رزاقی ادامه داد: در واقع بلاها در زندگی، هدیه ای از جانب خداوند است و هر قضا و قدری از جانب پروردگار با خیر همراه است و هرچه انسان ها مقرب تر باشند، امتحان سخت تری را پشت سر می گذرانند.

وی تأکید کرد: خداوند در قرآن یک خط ارزشی تاریخی را برای ما ترسیم می کند و از صبر به عنوان ابزار خداجویان برای مقابله با سختی و بلاها یاد می کند.

این کارشناس دینی در ادامه اظهار کرد: باید توجه کرد که صبر به معنای سکوت، سکون، انفعال و انزوا نیست بلکه معنای ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و منکرات است.

وی ابراز کرد: در برابر ظالمان نباید سکوت کرد چراکه سکوت به معنای پذیرش ظلم است و کسی که در برابر ظلم ستمکاران عکس العمل نشان ندهد و ساکن و سر به زیر باشد، مرده است.

حجت الاسلام رزاقی افزود: در برابر بدی، ظلم و منکرات باید سه رویکرد را اتخاذ کرد که حداقل آن مخالفت با ظلم در دل است و مراحل بعدی آن شامل افشاگری ظلم و مقابله قدرتمندانه با آن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) درس ایستادگی در برابر ظلم را به ما دادند و هم با قلب، هم با افشاگری و هم با قیام خود به مبارزه با ظلم و منکر و دفاع از حق پرداخت./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات